|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Ringskrømt
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Det er jeg uenig i, og jeg synes du kraftig undervurderer din rolle i dine barns liv. Gutten i artikkelen ser moren sin "aldri", men opplever likevel et savn vanskelig å beskrive. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Ustabil
|
Helt enig. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Leser
|
Jeg tror ikke vi er uenige. Men det virker på meg som om du automatiskk går ut fra at alle biologiske foreldre faktiskk og reelt tar foreldreansvaret. Denne gutten har jo heller ingen andre som går inn og tar på seg foreldreansvaret. Ville gutten ha følt det samme savnet etter en omsorgsperson hvis han hadde hatt en tilstedeværende far? Eller bestemor?
|
|
|
#144 |
|
Ringskrømt
|
Hvis barnet oppfatter vedkommende som mamma eller pappa (og det er det samme hvem av de som gir blaffen) så tror jeg savnet er der. Til tross for en veldig tilstedeværende tante eller hvemsomhelst. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Leser
|
Ja, men poenget er at hvis barnet skal oppfatte vedkommende som mamma eller pappa, så må man ha hatt en form for tilknytning. Det du skisserer er at de som faktisk er omsorgspersoner gir blaffen. Det jeg skisserer er at barnet får andre omsorgspersoner.
|
|
|
#146 |
|
Ringskrømt
|
Det er nok på dette punktet vi er uenige, him. Jeg tror nemlig at barn lett knytter seg til mamma og/eller pappa, og at de raskt danner seg et bilde av hvordan det skal være. Jeg tror f.eks. det er mye verre for et barn å ha en mamma som gir blaffen, enn ikke å ha en mamma i det hele tatt. Savnet blir et helt annet når personen er i livet ditt, men ikke egentlig. Da hjelper det lite hvilke andre mennesker som stepper inn og prøver å overta den rollen. Moren i artikkelen er jo veldig lite tilstede, men sønnen har jo likevel knyttet et bånd til henne på et eller annet tidspunkt. (Jeg snakker mye om mor nå, men det er fordi jeg tar utgangspunkt i HI.) |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnGutten her har ingen fast erstatning for moren som omsorgsperson. De andre personene har vært barnevakter. Han ser jo at andre barn har mødre som har et helt annet forhold og prioritering til sine barn. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Akkurat denne advokaten har en del saker der klienten er ubemidlet også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Har du lest noe jeg ikke har fått med meg? Jeg blør i hvert fall ikke mye i hjertet når ungene leveres i barnehagen, og har ikke fått det inntrykket at andre "karrieremødre" gjør det heller.
Fra en som liker mim
Dersom man jobbet kveldsvakt hele tida, og aldri så barnet sitt, så ville jeg ikke sett på det heller som veldig god omsorg.
|
|
|
#151 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#153 |
|
Hertuginne
|
Og det er her du misforstår Mim, tror jeg. Hun er ikke det minste besteborgerlig, men hun har stor erfaring med "de lavere sosiale lag" i forhold til barnevern og slikt. Kanskje det er litt vanskelig å skille når hun snakker av personlig erfaring og om seg selv og sitt, og når hun snakker fag, dersom man ikke helt kjenner bakgrunnen hennes. Men jeg kjenner den, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er ikke slik Mim er.
|
|
|
#154 |
|
© All rights reserved
|
Amen. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Leser
|
OK. For å være helt sikker på at jeg forstår hva du mener: Jeg fortalte en historie om en bekjent av meg som ikke så faren sin før hun var to år (men moren var til stedet hele tiden). Mener du at dette var traumatisk for barnet?
|
|
|
#156 |
|
Epikur
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnKjære bina.
|
|
|
#157 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg forstår ikke dette snakket om kapasitet. Dersom noen jobber fra åtte til åtte, når er de sammen med barna da? Det hjelper vel ikke på samværet med barna om personen har stor kapasitet og får utrettet mye når vedkommende er på jobb, jobbet mye, og kanskje i tillegg ha tid til husarbeid, trening osv etter arbeidstid. Blir barna til vedkommende holdt oppe til klokka ti-eleve på kvelden får å få tid sammen med forelderen? For meg har ikke tid tilbrakt sammen med barna noe med kapasitet å gjøre. Det har med prioriteringer å gjøre. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnVi er ikke støpt i samme form alle sammen, og derfor reagerer jeg og andre når mødre med karriere generaliseres og beskrives med stereotype ord og begrep. Essensen i en slik sak er jo hvorvidt det er karrierejaget, omsorgsevnen eller det at moren har "gitt opp" i en vanskelig tilværelse med en krevende sønn, som er avgjørende for hvorfor hun har valgt å tilbringe så mye tid på jobben sin.
|
|
|
#159 |
|
Textrovert
|
Men kanskje disse samme personene bruker en avspaseringsdag til å virkelig fokusere 100 % på barna? Eller er der i fullt monn i helger og de timene voksne og barn har sammen? Jeg har IKKE høy kapasitet. Jeg er en oppvridd klut etter hver arbeidsdag selv om jeg "bare" har vanlig arbeidsdag. Det finnes sikkert de som jobber mer enn meg, men som likevel har overskudd til å bruke mer tid på barna sine enn det jeg gjør.
|
|
|
#160 |
|
Ustabil
|
Inntrykket er at du strever hardt for å beholde din sosiale status. |
|
|
|