Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.
Jeg var på et møte med Knut Olav Åmås her om dagen, og han minte meg på noe jeg tror er riktig: hatet kommer mest av alt av frykt for å miste hva vi har, frykt for å ikke få det man "har krav på" fra velferdsstaten (f. eks trygdeytelser) mer enn en frykt for religion og flyktninger.
Gaia: IS er salafister, ikke sufister.
Jeg tror det er mye sant i dette og jeg tror frykt og behov for tilhørighet er noe av det som driver den verste ekstremismen også i sterk grad.
Så er det også noe med trygghetsbehovet som er litt ulikt fordelt blant mennesker. Noen har veldig mye sterkere behov for satte rammer rundt seg, selv om disse rammene kan være en illusjon.
Jeg har reagert en del den siste tiden på hvordan journalister dekker flyktningesituasjonen. Valgene journalistene tar når en sak blir formet har så utrolig mye å si med tanke på å forsterke eller dempe frykt og hat blant lesere.
Jeg tror ingen religiøs leder her til lands har større makt enn journalister i riksdekkende media med tanke på holdninger rundt flyktningesituasjonen og hvordan den skal møtes. Vi går likevel mange av oss med en illusjon om at journalister skriver såkalt nøytralt. Religiøse ledere er lettere å arrestere siden de tross alt pr def bedriver normativt arbeid.
|