Sv: Paris - hva skjer?
Tankevekkende, Polyanna.
Jeg tenker at det må være åpenbart at mennesker som går berserk og dreper seg selv pg andre på denne måten er blindet av en tro på at faenskapen de begår sikrer dem er liv etter døden. Og jeg tror at man må kunne ta fatt i at dette faktisk er islam og muslimer, helt uten å ville korsfeste alle som bekjenner seg til islam av den grunn.
Og så må jeg innrømme at like mye som jeg frykter for meningsløse angrep på asylmottak og flyktning, like mye frykter jeg at det blant reelle flyktninger befinner seg terrorister som kan begå grusomme handlinger. Og at det vil eskalere skillet mellom "oss og dem" og gjøre IS enda mektigere og farligere.
Men altså, det nytter ikke å bare lukke øynene og si "dette er ikke islam". Det er jo det, selv om det ikke er en islam mange kjenner seg igjen i, og selv om volden også rammer andre muslimer.
Forøvrig har jeg en vond smak i munnen med tanken på de som ble slaktet i Beirut uten at verden gjorde mer enn å trekke på skuldrene. Det blir litt grelt i lys av reaksjonene etter Paris. Det har vært noen stikk på Facebook som har truffet. Meg i alle fall.