Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Det er kollektivdekning der vi bor, og jeg reiser som sagt alltid kollektiv. Mannen min kunne i teorien reist kollektivt, men det ville ha betydd 10 min gange, 20 min buss, 15 min tog, 30 min buss + 10 min gange. Og så det samme i omvendt rekkefølge på hjemturen. Jeg hadde blitt litt småsur om noen hadde bebreidet han for ikke å reise kollektiv. Så kan man jo spørre seg om hvorfor han ikke bytter arbeidsplass. Men han har kommet til den konklusjon at han (foreløpig) trives så godt på arbeidsplassen at det er verdt pendlingen. Pluss at han synes tiden i bil er avslappende alenetid. Så det er ikke slik at alle som pendler sitter og hytter med neven og får høyt blodtrykk av køa, slik JEG gjorde da jeg pendlet.
Nemlig. Der mener jeg at mannen din ikke har et (reelt) valg. Men dersom du også skulle kjøre bil, og alle de andre som sitter på samme kollektivtransportmiddel som deg også skulle kjørt hver sin bil, ville det bli enda lenger kø for slike som mannen din som trenger å kjøre. Det er garantert mange bilister i køa som fint kunne reist kollektivt, og bidratt til at køa ble mindre, og trafikken mer effektiv (og hovedproblemet med at man vil redusere køene er jo faktisk ikke at de som sitter inne i bilene blir stressa, selv om det også er en uheldig konsekvens av køkjøringa. Uansett hvor avslappede bilistene måtte være, og hvor mye de satte pris på pendlertiden, ville det fortsatt være hensiktsmessig å redusere køene).
Alltid er folk så opptatt av å komme med sine egne spesialtilfeller når man diskuterer slike spørsmål. Det oppfordres til at flere skal reise kollektivt eller sykle, og man tar det nærmest som en personlig fornærmelse, går rett i forsvarsposisjon og ser seg nødt til å forklare hvor håpløst det ville bli for en selv. "Jammen hva med meg da, jeg har sånne og slike utfordringer, og hvis jeg skulle reise kollektivt så blablabla". Selvsagt er det mange fler som kunne reist kollektivt eller syklet som ikke gjør det i dag, selv om det finnes folk som må kjøre rullestolbil eller har dårlig kollektivdekning. Det er ikke disse aksjonen er beregnet på. Poenget er jo at disse også vil ha en stor fordel av at så mange som mulig lot bilen stå.
Sist redigert av My : 22-09-15 kl 10:41.
|