Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-15, 21:58   #1
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg kjenner at du kunne like godt startet denne tråden med "Jeg er ikke rasist, men...."

Jeg forstår ikke helt denne. Er det rasisme å kreve at alle forholder seg til verdier som er viktige for oss?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:44   #2
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg forstår ikke helt denne. Er det rasisme å kreve at alle forholder seg til verdier som er viktige for oss?

Nei å kreve at alle forholder seg til samme verdier som "oss" ville være å gå helt på tvers av religionsfrihet og yttringsfrihet.

Men å antyde at muslimer har verdier som ikke passer inn i Norge er i grunn ganske rasistisk.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 02:14   #3
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Nei å kreve at alle forholder seg til samme verdier som "oss" ville være å gå helt på tvers av religionsfrihet og yttringsfrihet.

Men å antyde at muslimer har verdier som ikke passer inn i Norge er i grunn ganske rasistisk.

Mener du det er helt ok at muslimer ser på oss som vantro og diskriminerer kvinner og homofile?

Jeg forstår ikke at jeg er rasist som mener at alle mennesker har evne til å respektere andres tro og legning. Min mening er at det er mer rasistisk å mene at muslimer ikke har denne evnen til å respektere andre.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 02:16   #4
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Mener du det er helt ok at muslimer ser på oss som vantro og diskriminerer kvinner og homofile?

Jeg forstår ikke at jeg er rasist som mener at alle mennesker har evne til å respektere andres tro og legning. Min mening er at det er mer rasistisk å mene at muslimer ikke har denne evnen til å respektere andre.

Poenget at du med det du skriver ilegger alle muslimer holdninger og verdier de slett ikke har.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 07:26   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du det er helt ok at muslimer ser på oss som vantro og diskriminerer kvinner og homofile?.

At noen ser på meg som vantro er helt greit. At noen diskriminerer meg eller ikke behandler meg pent er ikke greit. Men jeg mener du skyter feil når du angriper muslimer. Det er nemlig ganske mange fornuftige muslimer der ute, jeg jobber sammen med flere. De mener det samme som meg om diskriminering og ekstremisme og har erfaringer jeg er glad jeg slipper å ha. Du fremstår i denne tråden som en som har omtrent like greie holdninger som de du ønsker å bekjempe.

Men for å svare på HI: Nei, jeg tror ikke du kan presse noen til adoptere holdninger de opplever går på tvers av religion. Derimot er det endel adferd som ikke er akseptabel i dette landet og det gjelder selvfølgelig alle, og tradisjonen i dette samfunnet er nok at vi er i overkant forståelsesfulle når det ligger annen kultur eller religion bak. Men skal man ha noe håp om å endre grunnholdninger som folk opplever at er betinget i religion (selv om det egentlig har mest med kultur å gjøre) krever det endel kunnskap om hvor slike holdninger kommer fra og tydelig dialog tror jeg. Det er ikke mer vellykket å presse vestlige holdninger på folk enn det ville vært å bli møtt av et krav om det motsatte.

Gammel 19-04-15, 12:05   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, du tenker på samme måten som kristne dreper og torturerer muslimer, lynsjer mørkhudede og nedverdiger kvinner med stadig sexisme?

Generaliseringsleken er så moro, dere!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.