Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Droppe 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-15, 15:44   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Vi har ikke feiret tradisjonell 17.mai på mange år, da vi har hatt, og fremdeles har, barn som overhodet ikke er kompatible med store folkemengder, ståk og støy. Guttungen (12) gikk i sitt siste 17.maitog da han var 6 - han gråt hele veien og hatet det. Under festivitetene etterpå var det helt tydelig at dette ikke var for ham. Vi har forsøkt delta på morskapen (uten toget) et par ganger seinere også, og det var like vondt for ham.

Så, de siste årene har vi reist vekk og funnet på noe hyggelig som familie i stedet for, og eier ikke dårlig samvittighet for det.

Gammel 09-04-15, 15:49   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi har ikke feiret tradisjonell 17.mai på mange år, da vi har hatt, og fremdeles har, barn som overhodet ikke er kompatible med store folkemengder, ståk og støy.

Jeg forstår veldig godt at man i slike tilfeller lager andre hyggelige tradisjoner.

Men om det ikke er slike tilfeller føler jeg at man selv er ansvarlig for hva man gjør det til. Det er klart at barna ikke liker 17.mai dersom foreldrene lar det skinne gjennom at de hater dagen. Jeg mener man skal forsøke å skape hyggelige tradisjoner rundt slike dager så lenge barna har forutsetninger for å hygge seg med det. Hvis man har barn som normalt sett ikke har større problemer med mye folk etc, er det fullt mulig å lage en hyggelig dag om man bare vil.

Om jeg bare hadde store barn kunne jeg diskutert med dem og gjort et annet valg, men da skulle barna vært så store at de hadde gode minner fra tidligere 17. mai-er og var klar over hva de valgte bort.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 15:57   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg mener man skal forsøke å skape hyggelige tradisjoner rundt slike dager så lenge barna har forutsetninger for å hygge seg med det. Hvis man har barn som normalt sett ikke har større problemer med mye folk etc, er det fullt mulig å lage en hyggelig dag om man bare vil.

Jeg liker også 17. mai feiret etter mitt eget hode. Men jeg er nokså lite begeistret for den 17. mai-en man får med barneskolebarn. Der er det ikke mye rom for å velge det man selv synes er hyggelig, hvis man ikke er begeistret for overfylt Oslo sentrum og heller ikke for leker og kakelotteri på skolen. Jeg gleder meg som sagt til å droppe det og erstatte det med mye hyggeligere ting, som lang 17. mai-frokost, for eksempel.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 16:00   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg liker også 17. mai feiret etter mitt eget hode. Men jeg er nokså lite begeistret for den 17. mai-en man får med barneskolebarn. Der er det ikke mye rom for å velge det man selv synes er hyggelig, hvis man ikke er begeistret for overfylt Oslo sentrum og heller ikke for leker og kakelotteri på skolen. Jeg gleder meg som sagt til å droppe det og erstatte det med mye hyggeligere ting, som lang 17. mai-frokost, for eksempel.

Jeg er helt enig i at føringene blir veldig sterke, særlig når man skal ned i sentrum, noe vi også har vært de siste 3 årene og skal i år igjen. Jeg mener likevel at man som forelder får gjøre det beste ut av det både for en selv og barna.

Gammel 09-04-15, 16:01   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at føringene blir veldig sterke, særlig når man skal ned i sentrum, noe vi også har vært de siste 3 årene og skal i år igjen. Jeg mener likevel at man som forelder får gjøre det beste ut av det både for en selv og barna.

Klart. Det er ikke som om jeg går rundt og glefser. Men den dagen ungene synes det er greit, dropper jeg det uten det minste snev av dårlig samvittighet eller pliktfølelse.

Gammel 09-04-15, 16:06   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Klart. Det er ikke som om jeg går rundt og glefser. Men den dagen ungene synes det er greit, dropper jeg det uten det minste snev av dårlig samvittighet eller pliktfølelse.

Men du har jo relativt store barn som da har vært med på dette nok ganger til at de vet hva de velger bort. Jeg ville ikke valgt det bort for barn tidlig i småskolen bare fordi jeg selv ikke likte det og fordi jeg oppfattet at barna ville være fornøyde bare de fikk pølser og is.

Gammel 09-04-15, 16:49   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Men du har jo relativt store barn som da har vært med på dette nok ganger til at de vet hva de velger bort. Jeg ville ikke valgt det bort for barn tidlig i småskolen bare fordi jeg selv ikke likte det og fordi jeg oppfattet at barna ville være fornøyde bare de fikk pølser og is.

Vi har flere ganger foreslått å droppe det (til fordel for å reise bort), også mens ungene var i tidlig skolealder, men de har valgt 17. mai. Fortsatt ikke dårlig samvittighet.

Gammel 10-04-15, 10:55   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For meg er 17. mai todelt

Først pliktløp med skole, tog, masse folk, lite sitteplasser. På ettermiddagen reiser vi til en vennefamilie og koser oss glugg i hjel med med god mat og godt selskap. Det skulle MYE til å droppe denne siste delen. Dette blir den 13. 17. mai på rad sammen med denne familien.

Gammel 10-04-15, 14:07   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor vi er så heldige over å ha en sånn feiring. Vi er heldige som har et fritt, demokratisk, rikt land, men selve feiringen ser jeg ikke helt privelegiet i.

Vi er heldige som har tradisjon for å feire nasjonaldagen med barnetog, fest og jubel framfor militærparader. Jeg synes også vi er heldige som har en tradisjon med feiring framfor en nasjonaldag som blir forbigått nærmest i stillhet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 12:05   #10
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

17. mai er den vakreste dagen i året. Jeg simpelthen elsker alt hva den inneholder. Det er den eneste dagen da jeg - som introvert - faktisk henter energi fra alle de vi er sammen med. Så det er tydeligvis uaktuelt for meg og min familie (med barn som har samme oppfatning av nasjonaldagen som meg), å reise bort. Men jeg har ingen som helst problemer med at andre tar egne valg den dagen, være seg hyttetur, skogstur eller annet.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.