|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Droppe 17. mai?Vi har ikke feiret tradisjonell 17.mai på mange år, da vi har hatt, og fremdeles har, barn som overhodet ikke er kompatible med store folkemengder, ståk og støy. Guttungen (12) gikk i sitt siste 17.maitog da han var 6 - han gråt hele veien og hatet det. Under festivitetene etterpå var det helt tydelig at dette ikke var for ham. Vi har forsøkt delta på morskapen (uten toget) et par ganger seinere også, og det var like vondt for ham.
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Sv: Droppe 17. mai?
Jeg forstår veldig godt at man i slike tilfeller lager andre hyggelige tradisjoner. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Jeg liker også 17. mai feiret etter mitt eget hode. Men jeg er nokså lite begeistret for den 17. mai-en man får med barneskolebarn. Der er det ikke mye rom for å velge det man selv synes er hyggelig, hvis man ikke er begeistret for overfylt Oslo sentrum og heller ikke for leker og kakelotteri på skolen. Jeg gleder meg som sagt til å droppe det og erstatte det med mye hyggeligere ting, som lang 17. mai-frokost, for eksempel.
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Jeg er helt enig i at føringene blir veldig sterke, særlig når man skal ned i sentrum, noe vi også har vært de siste 3 årene og skal i år igjen. Jeg mener likevel at man som forelder får gjøre det beste ut av det både for en selv og barna. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Klart. Det er ikke som om jeg går rundt og glefser.
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Men du har jo relativt store barn som da har vært med på dette nok ganger til at de vet hva de velger bort. Jeg ville ikke valgt det bort for barn tidlig i småskolen bare fordi jeg selv ikke likte det og fordi jeg oppfattet at barna ville være fornøyde bare de fikk pølser og is. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Vi har flere ganger foreslått å droppe det (til fordel for å reise bort), også mens ungene var i tidlig skolealder, men de har valgt 17. mai. Fortsatt ikke dårlig samvittighet.
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Sv: Droppe 17. mai?For meg er 17. mai todelt
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi er heldige som har tradisjon for å feire nasjonaldagen med barnetog, fest og jubel framfor militærparader. Jeg synes også vi er heldige som har en tradisjon med feiring framfor en nasjonaldag som blir forbigått nærmest i stillhet.
|
|
|
|
#10 |
|
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Droppe 17. mai?17. mai er den vakreste dagen i året. Jeg simpelthen elsker alt hva den inneholder. Det er den eneste dagen da jeg - som introvert - faktisk henter energi fra alle de vi er sammen med. Så det er tydeligvis uaktuelt for meg og min familie (med barn som har samme oppfatning av nasjonaldagen som meg), å reise bort. Men jeg har ingen som helst problemer med at andre tar egne valg den dagen, være seg hyttetur, skogstur eller annet. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|