Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 10:40   #61
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns den kommentaren til Cathrine Sandnes var ganske frekk jeg. Jeg tror faktisk ikke alle konfirmanter bare gjør det for pengenes skyld. Jeg tror faktisk noen syns kursene de deltar på er nyttige og gir dem innsikt, at de syns det er hyggelig å bli gjort stas på og at de har tenkt gjennom hva de velger. Det er jo ikke slik at man er en sau bare fordi man velger noe etablert. Det kan være gjennomtenkt det også.

Selvfølgelig konfirmerer ikke alle seg på grunn av pengene/av tradisjon, men mitt inntrykk er at de er i overveldende flertall. Jeg synes kommentaren er treffende, og morsom. "(...) den underlige blandingen av enmannsbryllup og søndagsmiddag som konfirmasjoner ofte er (...)"

Og det var jeg som var sau da jeg ville konfirmere meg i kirken med de andre, uten å noen gang ha trodd på gud.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:43   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Selvfølgelig konfirmerer ikke alle seg på grunn av pengene/av tradisjon, men mitt inntrykk er at de er i overveldende flertall.

Det har vel vært voksnes inntrykk de siste 30 åra, minst. Jeg kan ikke uttale meg om det, siden jeg kun kjenner en bitteliten brøkdel konfirmanter, og blant dem har har ikke "penga" vært en hovedgrunn, i allefall. Muligens for en av dem. Og om det er hovedgrunnen er jo ikke en hvilken som helst gavefest en eller annen gang før man flytter hjemmefra noe andereldes?

Jeg vil nok tro at endel velger konfirmasjon fordi vennene gjør det, men det er jo ikke umulig at de får noe ut av den ganske omfattende undervisningen for det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:43   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig konfirmerer ikke alle seg på grunn av pengene/av tradisjon, men mitt inntrykk er at de er i overveldende flertall.

Og det var jeg som var sau da jeg ville konfirmere meg i kirken med de andre, uten å noen gang ha trodd på gud.

Mitt inntrykk er at ungdommer nå til dags er ganske annerledes enn det mange var på min tid og jeg blir ofte overrasket over hvor reflekterte dagens femtenåringer er. Jeg velger også å tro på ungdommene når de snakker om sånt på bakgrunn av det så er ikke mitt inntrykk at de er som sauer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:46   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lite prat om penger når min eldste og hennes venninner diskuterer dette. De diskuterer livssyn, verdivalg, bunadsvalg og valg av meny. Litt dypt og litt overfladisk.

Gammel 08-04-15, 10:46   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig konfirmerer ikke alle seg på grunn av pengene/av tradisjon, men mitt inntrykk er at de er i overveldende flertall. Jeg synes kommentaren er treffende, og morsom. "(...) den underlige blandingen av enmannsbryllup og søndagsmiddag som konfirmasjoner ofte er (...)"

Jeg tror muligens den hadde vært mer treffende og morsom om den ikke kom fra en kant som nærmest lar det går sport i å kritisere alt etablert og tradisjonelt.

Gammel 08-04-15, 10:48   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert (og litt bestyrtet! ) av at din eldste tenker på dette allerede! Hun går jo på barneskolen! Min jevngamle eldste har ikke sjenket det et sekund av en tanke en gang, tror jeg.

Gammel 08-04-15, 10:58   #67
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min yngste (12) har alt klart i eget hode. Hun er litt usikker på kristen/humanetisk, men alt til selve festen er klart.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 11:21   #68
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

-Og så er det kjekt at mor må bruke litt tid på å se de positive sidene av en ungdom i full blomst. Hverdagen med pupertile 14-15-åringer er bittelitt krevende, og å tvinges til å se at "det er jo i bunn og grunn en god gutt", er ikke helt dumt.

Dette, som egentlig er nevnt av flere, er i hvert fall en god grunn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 11:47   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo at dimensjonene på konfirmasjonsfeiringen er over alle støvleskaft, og at å markere noen overgang mellom barn og voksen for en 14-15-åring blir veldig snodig. En skikkelig markering av myndighetsdagen hadde vært en mer forståelig tradisjon sånn sett synes jeg.

Men likevel synes jeg konfirmasjonstiden er viktig som trosopplæring. Og det er naturlig og fint med en markering av avslutningen på dette, men jeg synes proporsjonene på det er litt voldsomme. Og så får man jo sånne avarter som at konfirmanter må døpes i konfirmasjonstiden for å få være med på seremonien. Akkurat det får jeg ikke helt til å henge på greip.

Gammel 08-04-15, 11:50   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke helt klarer å forstå er alt STYRET. Det er jo i bunn og grunn de samme gjestene som ved dåpen, og samme grad av "stas", og den festen venter alle at man skal ta på strak arm midt i ammetåka. Mens konfirmasjon skal planlegges flere år i forveien, omtrent? Hva er det med det?

Gammel 08-04-15, 11:51   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det aner eg at jeg kommer til å se det om ca. 2 år fra nå.

Gammel 08-04-15, 12:06   #72
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det jeg ikke helt klarer å forstå er alt STYRET. Det er jo i bunn og grunn de samme gjestene som ved dåpen, og samme grad av "stas", og den festen venter alle at man skal ta på strak arm midt i ammetåka. Mens konfirmasjon skal planlegges flere år i forveien, omtrent? Hva er det med det?

Jeg kan heller ikke forstå alt styret. Jeg tror det er en "greie" for enkelte som liker å bedrive sånt.
Så er det noen som tror at man må styre veldig også. Jeg tror forresten også styringen er noe man snakker om, mer enn ting man faktisk gjør.

I noen familier handler styret mest om kompliserte familieforhold. Det kan jo være utfordrende.

Gammel 08-04-15, 12:07   #73
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det aner eg at jeg kommer til å se det om ca. 2 år fra nå.

Jeg spurte ei konfirmantmor i fjor vår om de hadde ting klart til konfirmasjonen? Hun svarte at klær var i orden og invitasjoner sendt ut, men at det tross alt var hele 3 uker til og ikke noe å stresse med ennå.

Sånt liker jeg å høre kjenner jeg.

Gammel 08-04-15, 12:15   #74
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Det lurer jeg litt på også, og vi hadde konfirmant i fjor.
Jeg ble nesten litt stressa av å lure på hva jeg ikke skjønte/hadde gått glipp av når jeg så på de andre stressa mødrene.
Vi tok det ganske med ro, styra ikke noe særlig før et par mnd før, og hadde en kjempefin dag! 😀

Gammel 08-04-15, 12:17   #75
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min snart 13-åring har sagt at han vil konfirmere seg borgerlig og ble himmelfallen da jeg fortalte om en bekjent 15-åring av oss som ikke ville konfirmere seg i det hele tatt. "Da går a jo glipp av mye pænga!?!". :sjokkert: Så, han er ihvertfall ikke moden nok til å se annet enn penger enda.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 12:33   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal pusse opp huset til konfirmasjonen.

Jeg er ikke særlig begeistret over tanken på HEF-konfirmasjon for Knotten, så det alternativet kommer jeg aldri til å lansere. Da skal han pinadø ha gode argumenter, kjenner jeg.

Gammel 08-04-15, 12:36   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg er ikke særlig begeistret over tanken på HEF-konfirmasjon for Knotten, så det alternativet kommer jeg aldri til å lansere. Da skal han pinadø ha gode argumenter, kjenner jeg.

Her blir det helt motsatt. Dåp og kirkekonfirmasjon skal jeg ha bedre argumenter enn at "alle de andre gjør det" for å støtte. Men jeg tviler på at det blir aktuelt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 12:36   #78
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg styrte ikke. Etter at bunad, lokale og mat var bestilt var det jo ikke så mye mer som skulle gjøres. Men lokalet ble bestilt 13 måneder før selskapet var altså og da var det vanskelig å finne noe ledig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 12:39   #79
Guava

Guava sin avatar

Standard

Skal man bestille lokale og få tak i bunad må man være ute i god tid. Det kan nok også være lurt dersom man tenker på spesielle matleverandører. Sånn utenom det ser jeg ikke egentlig hva som trengs å styre med.

Noen liker å begynne å dekorere bordkort og å scrappe invitasjoner ett år i forveien, men det er jo ikke noe man må gjøre om man ikke liker sånt.

Gammel 08-04-15, 12:42   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi skal ha det hjemme, så plutselig setter vi sikkert i gang med å pusse opp. Vi blir vel rundt 30, tenker, stort og smått, om ikke flere smeller til og får flere unger. Det klarer vi å stue inn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.