Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 12:19   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, for meg er det ikke de to eksemplene helt forskjellige ting. Det handler bare om grad av overbevisning, i så fall. Å være allergisk og dermed ta med egen mat, det er for meg helt annerledes.

For å utdype.

Person A: Jeg bare MÅ ha kjøtt, jeg elsker kjøtt. Jeg klarer ikke kjøttfri mat, det er ikke godt.
Person B: Jeg kan ikke spise noe som har vært i nærheten av kjøtt, eller spise noe som helst av animalsk opprinnelse.
Person C: Jeg er allergisk og kan derfor ikke spise en del matvarer.

Person A og B stiller for meg nokså likt, men person C er i en annen kategori.

Det synes jeg er en rar måte å se det på. Kanskje særlig sett i lys av hvem som er minoriteten.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:21   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det synes jeg er en rar måte å se det på. Kanskje særlig sett i lys av hvem som er minoriteten.

Hehe, jeg kjenner en fyr som ikke spiser grønnsaker. Overhodet. Han er i hvert fall en minoritet.

Gammel 31-03-15, 12:26   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hehe, jeg kjenner en fyr som ikke spiser grønnsaker. Overhodet. Han er i hvert fall en minoritet.

Det beror på hvor gammel han er. Hvis han er under ti år, så er han nok ikke så rar.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:30   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det beror på hvor gammel han er. Hvis han er under ti år, så er han nok ikke så rar.

Sant, sant. Han er nyss passert 40, tror jeg. Og hvordan han fortsatt er i live, er en gåte for meg.

Gammel 31-03-15, 12:33   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Barn har lov til å være sprø.

At det skulle finnes voksne mennesker som elsker kjøtt så høyt at de ikke kan spise noe annet og alltid må få det i selskap, virker for meg fullstendig absurd, og jeg må innrømme at jeg blir litt fornærmet over å bli forsøkt sammenlignet med sånne. Finnes de virkelig?

Gammel 31-03-15, 12:40   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

At det skulle finnes voksne mennesker som elsker kjøtt så høyt at de ikke kan spise noe annet og alltid må få det i selskap, virker for meg fullstendig absurd, og jeg må innrømme at jeg blir litt fornærmet over å bli forsøkt sammenlignet med sånne. Finnes de virkelig?

Jeg kjenner noen dedikerte grønnsakshatere. Men det handler jo om hva de er vant med. Halvslappe kokte grønnsaker er ikke akkurat snadder. Og stilt ovenfor gode råvarer tilberedt på skikkelig vis spiser også disse godt med grøntfôr altså. Men om vassen blomkål er din eneste grannsakspreferanse skjønner jeg jo at de ikke liker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:43   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at vi ikke hadde et bærekrafttig økosystem da menneskene var sankere og jegere?

Da var det vel et par håndfuller mennesker på jorda sammenliknet med nå. Menneskehetens bidrag som jegere var antakelig neglisjerbart på store deler av kloden.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:45   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det er fordi han elsker kjøtt så høyt, men fordi han ikke får til å spise grønnsaker, fordi han virkelig, virkelig ikke liker det, rett og slett. Og han vel ikke få det i selskap, jeg har aldri lagt merke til at han flagger det så høyt, han spiser vel risen eller pastaen eller brødet eller whatnot, om det ikke er kjøtt, fisk, egg, ost eller melkeprodukter tilgjengelig. Men ja, det er absolutt litt absurd, og jeg sammenligner ham ikke med noen - det var kun ment som en (fleipete) kommentar på det gikk an å være kjøttspiser og minoritet.

Gammel 31-03-15, 14:20   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har jo jobbet på sykehus og sykehjem? De har jo folatmangel hele gjengen fordi de spiser lite og kun ihjelkokte grønnsaker.
Jeg vil påstå at 95% av gamle menn hadde hatt reaksjoner på en middag bestående av salat og ikke kjøtt til middag helt tilsvarende i intensitet med en vegetarianere som hadde kun blitt tilbudt biff.

Men personlig rant:

Hvorfor kan ikke alle spise 80% grønnsaker, mer fisk og kun kjøtt en eller to ganger i uka og så kan alle kostholdsrestriksjoner forholdes allergikere, cøliakere og andre med reelle matintoleranser og så kan vi i Vesten slutte med å være kresne, noe som er totalt absurd all den tid de fleste sulter.

Gammel 31-03-15, 14:24   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vil påstå at 95% av gamle menn hadde hatt reaksjoner på en middag bestående av salat og ikke kjøtt til middag helt tilsvarende i intensitet med en vegetarianere som hadde kun blitt tilbudt biff.

Det stemmer ganske bra med det utvalget av eldre menn som jeg kjenner også. I alle fall hvis du modererer til "salat og ikke kjøtt eller fisk".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:00   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men personlig rant:

Hvorfor kan ikke alle spise 80% grønnsaker, mer fisk og kun kjøtt en eller to ganger i uka og så kan alle kostholdsrestriksjoner forholdes allergikere, cøliakere og andre med reelle matintoleranser og så kan vi i Vesten slutte med å være kresne, noe som er totalt absurd all den tid de fleste sulter.

Joda. Når du blir diktator, så går det sikkert fint å gjennomføre både det ene og det andre av dine personlige meninger.

Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg hadde blitt god og mett hjemme hos mange av dere om jeg kom på middagsbesøk. Men etter å ha lest i denne tråden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde følt meg så veldig velkommen.

Gammel 31-03-15, 15:05   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg hadde blitt god og mett hjemme hos mange av dere om jeg kom på middagsbesøk. Men etter å ha lest i denne tråden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde følt meg så veldig velkommen.

Men hvorfor? Hvorfor ville du ikke følt deg velkommen? Jeg har ikke lagt merke til ett eneste innlegg hvor noen sier at de ikke vil tilrettelegge?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:14   #13
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Nå har jeg kanskje ikke lest de innleggene som omhandler middagsbesøk så grundig, men hovedinntrykket jeg sitter igjen med er:

1) Alle vil gjerne tilrettelegge for ulike mathensyn.
2) Alle vil gjerne vite om ulike mathensyn på forhånd.
3) Det anses som uhøflig å ta med egen mat til selskap uten å varsle om dette.
4) Endel sidestiller kresenhet, vegetarianisme og religiøse kosthensyn, men er likevel villig til å tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser.
5) De samme betrakter allergier/helsehensyn i en annen kategori, og er villig til å strekke seg ekstra langt for å ivareta dette.

Gammel 31-03-15, 12:28   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Match made in heaven:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Gammel 31-03-15, 12:22   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva har utbredelse med saken å gjøre..?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.