Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Jeg har langt på vei samme erfaring som Darth når det gjelder ungdom, ser jeg. Joda, "designerjentene" finnes, (også i voksen-verdenen, det går f.eks. tydelig fram av denne tråden) men gruppen som ikke svinser rundt med vesker til en sum som kunne mettet en middels stor afrikansk landsby er ofte mindre enn gruppen som ikke har så dyre ting. Det finnes sikkert skoler der merkeungdommene er i flertall, men ikke så fryktelig mange, tror jeg. Og joda, ungdommen jobber ofte ved siden av skolen for å få råd til merkeplaggene sine, men jeg er usikker på om jeg synes at det er greit. Jeg ser jo at skolearbeidet ofte blir nedprioritert, og jeg har mer enn en gang sett elever på jobb på det lokale kjøpesenteret når de skulle ha vært på skolen, elever som ikke har fått lest på prøven fordi de måtte jobbe i går osv. I tillegg vet vi jo at flere og flere ungdommer er stresset og deprimerte. Ikke så rart i grunn, når de har full skoleplass og minst en deltidsjobb i tillegg. Det er sikkert sunt å tjene sine egne penger, men for noen koster det nok mer enn det smaker, på sikt. Og når vi vet at brorparten av pengene blir brukt til mer eller mindre nyttige statussymboler, synes jeg det er trist. Trist er det også når foreldrene gjemmer seg bak "han må bruke sine egne penger, altså" i stedet for å ta samtalen om fornuftig pengebruk og tidsbruk (jobb-skole) med den håpefulle.
|