Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Taco med det lille ekstra?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-15, 14:36   #81
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taco med det lille ekstra?

Typisk mat det er greit å lage litt av når en først er i sving.

Gammel 29-01-15, 14:37   #82
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo en todagersprosess, så like greit å lage masse. ostesausen kan også fryses, så da er det plutselig helt overkommelig det hele.

Gammel 29-01-15, 16:36   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hva er næringsgjær?

Det er et inaktivt gjærpulver som smaker ost (inneholder masse B-vitaminer osv). Jeg bruker det i stedet for ost og for å få god smak på diverse ting, men du kan sløyfe det eller bruke noe tilsvarende. Jeg er næringsgjærjunkie så jeg bruker det i omtrent alt, men i ditt tilfelle kan du bare skippe det altså.

Gammel 29-01-15, 22:23   #84
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Vi blir 12 stk. Orker jeg og lage lefser til alle disse? Tar det ikke lang tid?

Det kjenner jeg hadde blitt i drøyeste laget selv for meg... Det tar lang tid og det er mye kjevling.

Gammel 31-01-15, 15:33   #85
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er vi i gang!

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes også at Taco er god festmat når man gjør litt ekstra ut av salsaer og tilbehør.

Her er en salsa jeg har bokmerket men ikke prøvd ennå.
(jeg lager ikke sånt etter oppskrifter, men bruker de til inspirasjon i større eller mindre grad)

http://oneparticularkitchen.com/2009/05/19/salsa/

Denne ble knallsterk og god!

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Pulled Pork som kjøtt.

Jadda, dette fikser du.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har i det siste pleid å bruke en boks kidneybønner og en boks sorte bønner, det blir enda bedre! Sist brukte jeg en boks bønnemix (Coop sin boks med forskjellige bønner oppi) og det var kjempegodt. Bønnestuing rocks!

Har lagd bønnestuingen og den var nyyydelig Dixi.

Taco-krydderblandingen også.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det kjenner jeg hadde blitt i drøyeste laget selv for meg... Det tar lang tid og det er mye kjevling.

Vi droppet det.

Har også laget guacamole og mangosalsa.
Og så bøir det biff, pulled pork og laks. Og masse grønnsaker.
Jeg har trua!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 15:35   #86
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble nevnt en ostesaus som Harriet pleier og lage. Hvor finner man oppskrift til den?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 16:11   #87
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må igjen anbefale maisstuingen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 18:49   #88
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det ble nevnt en ostesaus som Harriet pleier og lage. Hvor finner man oppskrift til den?

Kanskje den som ligger i Madam Mims gamle ukemenyer? Tråden er klistret og oppskriften er en av de første. Jeg har laget den flere ganger, den er veldig god, men jeg har kommet frem til at jeg foretrekker den med bortimot halvparten av ostemengden.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 19:00   #89
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Må igjen anbefale maisstuingen.

Er det en oppskrift på FP?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 19:04   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å lage en melkefri "ostesaus" som smaker veldig cheddar-ish. Alle jeg har servert den til har syntes den var kjempegod og ostete. Sånn hvis noen ikke tåler eller vil ha melk men allikevel kunne tenke seg ostesaus. Den funker fint på pizza og. Deilig å dyppe nachochips nedi, jeg forspiser meg hver gang.

Gammel 05-02-15, 19:51   #91
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også at Taco er god festmat når man gjør litt ekstra ut av salsaer og tilbehør.

Her er en salsa jeg har bokmerket men ikke prøvd ennå.
(jeg lager ikke sånt etter oppskrifter, men bruker de til inspirasjon i større eller mindre grad)

http://oneparticularkitchen.com/2009/05/19/salsa/

Jeg lager denne nå i kveld, og er veldig spent. Jeg har bare fått den servert, aldri laget den.... venninna mi kommer på kosekveld, så da skal vi ha salsa roja.

Gammel 05-02-15, 20:08   #92
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg lager denne nå i kveld, og er veldig spent. Jeg har bare fått den servert, aldri laget den.... venninna mi kommer på kosekveld, så da skal vi ha salsa roja.

Den ser helt rått god ut!

Men, lager dere alle en så stor porsjon? Og den chilien, heter den serano pepper på norsk også?

Gammel 05-02-15, 20:13   #93
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Men, lager dere alle en så stor porsjon? Og den chilien, heter den serano pepper på norsk også?

Nei ikke så stor porsjon! Jeg lager med 5 relativt store tomater, 3 chili,fikk ikke tak i serano peppers ( ja det heter serano chili på norsk) så det blir vanlig grønn og rød, 4 hvitløksfedd og en løk. Pluss MYE koriander, for det er det beste jeg vet! Og så bruker jeg salatløk i stedet for vanlig gul løk. Men det er bare fordi jeg liker bedre smaken på den.

Gammel 05-02-15, 23:20   #94
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Jeg tok utgangspunkt i oppskriften og "forbedret" den litt.
Jeg brukte 5 store tomater, 1 salatløk (den hvite), 4 hvitløksfedd, 2 grønne og en rød vanlig chili (fikk ikke tak i seranopeppers i dag, og neste gang tar jeg litt mer chili), MASSE koriander (2 pk fra Vikingurt + en bunt), minst en ts salt og presset lime (ca en halv).
Å hildrende du, men det var godt!
Min favorittsalsa noensinne. Venninna mi og jeg tok knekken på en STOR skål i kveld.
Eneste forbedringen jeg skal gjøre til neste gang er mer chili.

Gammel 05-02-15, 23:27   #95
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

På de butikkene jeg har vært har det bare vært en type chili, så da har jeg tatt den.

Jeg brukte en pakke klasetomater. 1-2 løk, 4-5 fedd hvitløk og 2 røde chilier. Tok ut frøene. Hadde over litt olivenolje før det gikk i ovnen. Og så hadde jeg i litt tørket persille for å få litt grønt i (før blender, men etter ovnen) Ble veldig godt, sterk og god, men ikke helt hinsides. Skal lage en ny porsjon i morgen. Dette er jo veldig sunt.

Gammel 05-02-15, 23:35   #96
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

På de butikkene jeg har vært har det bare vært en type chili, så da har jeg tatt den.

Jeg brukte en pakke klasetomater. 1-2 løk, 4-5 fedd hvitløk og 2 røde chilier. Tok ut frøene. Hadde over litt olivenolje før det gikk i ovnen. Og så hadde jeg i litt tørket persille for å få litt grønt i (før blender, men etter ovnen) Ble veldig godt, sterk og god, men ikke helt hinsides. Skal lage en ny porsjon i morgen. Dette er jo veldig sunt.

Vi har veldig godt utvalg i forskjellig type chili på flere av butikkene her, men den jeg var i i dag var selvsagt tom for serano. Jeg er veldig glad i sterk mat, så jeg tar ikke frøene ut. Og for min del var 3 chili litt i minste laget. Fikk ikke nok kick. Og koriander er et must for meg, ellers får det ikke den rette smaken (det er selvsagt smak og behag).

Gammel 05-02-15, 23:58   #97
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Koriander er fortsatt litt "skummelt" for meg. Har vent meg til å ha litt i mangosalsaen. Men ikke for mye.

Gammel 06-02-15, 01:39   #98
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg tok utgangspunkt i oppskriften og "forbedret" den litt.
Jeg brukte 5 store tomater, 1 salatløk (den hvite), 4 hvitløksfedd, 2 grønne og en rød vanlig chili (fikk ikke tak i seranopeppers i dag, og neste gang tar jeg litt mer chili), MASSE koriander (2 pk fra Vikingurt + en bunt), minst en ts salt og presset lime (ca en halv).
Å hildrende du, men det var godt!
Min favorittsalsa noensinne. Venninna mi og jeg tok knekken på en STOR skål i kveld.
Eneste forbedringen jeg skal gjøre til neste gang er mer chili.

Ca. hvor lenge stekte du dem og grader? Så bare kjørte du alt i blender eller stavmikser etterpå?

Gammel 06-02-15, 08:36   #99
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Ca. hvor lenge stekte du dem og grader? Så bare kjørte du alt i blender eller stavmikser etterpå?

Ca 180 grader og til chilien var litt brent og løken var blank.
Jeg hadde det i food processor etterpå. Tilsatte mengder av koriander, litt salt og lime.

Gammel 06-02-15, 19:55   #100
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Hjelp!

Jeg gikk litt amok etter å ha lest tråden, og nå lurer jeg på hva man gjør med enorme mengder rester av ostesausen, bønnestuing og avokadomiks?

Kan det fryses?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.