Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Men tror du ikke det er fordi det er nettopp vi, foreldregenerasjonen, som er dårlige forbilder? Hvordan kan vi snakke om uforsvarlig forbruk blant barna våre når "vi" er skyldige selv? Som du sier, vi forsvarer iPhoner til barna med at de er arvet. Fordi vi selvfølgelig må ha den nyeste modellen selv.
Jeg skrev på en annen tråd her inne for ikke så mange dager siden at hvis det er en ting våre barns generasjon vil holde mot oss så må det bli det absurde forbruket vi har tilrettelagt for og lager som en slags "mal" for barna våre. Litt forenklet forklart i denne bloggen men vi kan jo erstatte sykkel og pupper med ferier og iPhoner.
http://side2.blogg.no/1422972732_nr_..._ny_sykke.html
Jeg mener at vi er skyldige selv, men også at vi har lov å snakke om problemet med at barn og ungdom får et skjevt forbruksmønster selv om vi er skyldige selv.
Det er vanskelig å stå i mot. Det er utrolig vanskelig å bremse trenden, men det hjelper i alle fall ikke å gå i forsvar hverken på egne eller ungenes vegne.
Jeg tenker at det kan være sunt at jeg får bismak av tanken på egen forbruk. For det det får jeg og særlig når det blir konfrontert med hvordan verden ser ut.
Jeg er en mester i å rettferdiggjøre egne valg, men det er ikke bra. Det blir en måte å stikke hodet i sanden på.
|