Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Om man blir støtt av karikaturene, betyr ikke det samme som at man blir fornærmet når noen kritiserer et maktsystem. Og man kan fint kritisere sider ved islam uten å lage krenkende tegninger av Muhammed. En radikal islamist (eller hva det nå heter) vil koble de to sammen, og ikke tåle noen av dem. De moderate muslimer som jeg kjenner ser at begge deler må tåles.
Dette med hva som kan støte eller bli oppfattet som en krenkelse er jo ikke noe enkelt. Jeg kjenner flere som sikkert kunne tenke seg å ha en kalender med nakne damer - eller menn - på veggen, som lar det være, fordi de vet at det kan støte de rundt seg. Selvfølgelig har de lov til å henge den opp (i hvert fall i eget hjem - på en arbeidsplass er det kanskje verre?), men man lar være fordi man er grei med de man bryr seg om. Hvis det hang kalendere med puppedamer over alt, tror jeg ikke jeg ville venne meg til det eller slutte å bli støtt.
Nå er det forskjell på nakenkalendere og muhammedtegninger, men det å be andre ta seg sammen og slutte å bli støtt, blir litt for enkelt, synes jeg. Selvfølgelig har man lov til å bli støtt over krenkende tegninger av noe man anser for hellig. Selvfølgelig må man tåle at andre lager og trykker disse tegningene.
Jeg synes det var en fjern sammenligning. Jeg synes også det er uhøflig å henge opp stygge mohammedkarikaturer på arbeidsplasser, det hadde jeg reagert personlig også på selvfølgelig.
Men, jeg mener, for å trekke sammenligninger som jeg synes er mer tilsvarende, at kristne bør ikke bli personlig støtt av Life of Brian feks. Eller, de må jo føle hva de vil, men det kan ikke innrømmes at de har en berettiget krenkelse.
På samme måte kan nordmenn som blir personlig støtt når fattige bønder i Jordan brenner det norske flagget, ta seg litt sammen og ikke dyrke krenkelsen. For det foreligger ikke noen krenkelse mot noen enkeltpersoner.