Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Men på den den andre siden, pressen og nyheter er jo fulle av kritikk og nærmest forakt for Islam og har systematisk demonisert muslimer i lang tid. Det er nesten absurd å Google Islam og se hva som kommer opp, hatet har ingen ende. Så det er disse to ekstreme ytterpunktene - jeg synes hele greia er veldig komplekst og dypt urovekkende.
Samtidig er dette to sider av samme sak. De feeder på hverandre.
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Så ser jeg på Facebook i kveld at de samme folkene som mente karikaturen av Muhammed med bombe i turbanen var for krenkende til å publiseres nå plutselig er for full ytringsfrihet og publiserer alle mulige slags bilder til forsvar for Charlie Hebdo.
Jeg er ikke helt enig i at dette er motsetningsfyllt. En ting er å være for ytringsfrihet, men det er ikke det samme som at man alltid trenger å bruke den. Jeg reagerer på alle disse "Je Suis Charlie Hebdo" fra mennesker som ikke kjenner til satiremagasinet. Jeg kjenner ikke godt nok til det til å identifisere meg med det. Jeg hadde aldri hørt om det før dette skjedde. For alt jeg vet er det noe ala document.no, som med sine rasistiske magasinforsider roper om satire og politisk kritikk. Jeg ønsker virkelig ikke å bli tatt til inntekt for et menneskesyn jeg ikke kan identifisere meg med, i en slags misforstått støtteerklæring. Ytringsfrihet er ikke et frikort til å være slem, samtidig som jeg selvfølgelig mener at å drepe eller på annen måte skade dem man er uenig med er foraktelig og totalt uakseptabelt.
Det er problematisk at man ikke kan bedrive religionskritikk, og da spesielt av Islam. Samtidig ser jeg dette som en økende trend i samfunnet, alle føler seg krenket og mener at motstand ikke burde være lov. Nord Korea fikk stoppet en komedie ved å true om terror, fordi de ikke likte innholdet! Det er veldig, veldig skremmende, og spesielt skremmende at målene er sivile mennesker, og også barn. De aller svakeste, de vi er aller mest glad i, det som rammer oss hardest. Hva hadde jeg gjort om noen truet sønnen min? Jeg hadde mest sannsynlig innordnet meg, og på den måten gjort meg avhengig av terroristen. I Pakistan vil en rekke mennesker slutte å sende barna sine til skolen i frykt for hva som kan skje med dem. Det vil få ringvirkninger som gir terroristene makt både på kort sikt, og i et lengre perspektiv.