Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 12:47   #101
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mills potetmos er snaskens!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:00   #102
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Mills potetmos er snaskens!

Jah!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:19   #103
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mer snobbete å si at man ikke liker Toro enn lever? Og fiskepinner? Og landgang?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:26   #104
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også vokst opp med Toro i veldig stor grad, men det eneste jeg bruker nå, er tomatsuppa (tross alt en udødelig klassiker) og bergensk fiskesuppe (som jeg pimper kraftig opp). Alt annet har jeg sluttet med fordi jeg opplevde det som ubehagelig salt (måtte drikke litervis med vann etter maten, og syntes granngivelig jeg fikk høyere puls) etter at jeg begynte å lage det meste av maten min fra grunnen og derfor avvente meg fra det skyhøye saltnivået.

Jeg synes ikke det er noen videre snobbete grunn til å slutte med Toro. De har vel kanskje kuttet en del i saltet nå, omsider, men det hadde de ikke på 90-tallet, da jeg lærte meg selv å lage mat, og jeg ser ikke noen særlig grunn til å vende tilbake til det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:35   #105
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er snobbete å ikke spise Toro-poser. Jeg syns rett og slett det aller meste smaker skikkelig, skikkelig vondt, en egen "Toro-smak" på alt, og jeg hovner opp av alt saltet. Det har ikke noe med snobberi å gjøre i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:38   #106
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg spise framleis Toro og meksikansk gryte med kjøttdeig frå snabb syns eg faktisk er skikkelig godt.

Men en ting vi spiste minst en gong pr veke og som eg ikkje spise lengre er kvalbiff. Då eg vaks opp var dette billig kjøtt men no er det vel både dyrt og uetisk.

Gammel 13-11-14, 13:46   #107
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meksikansk gryte syns jeg er en av de aller verste. Og den likte jeg en gang.

Gammel 13-11-14, 13:47   #108
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er jo salt og sånn, men eg syns det er godt. Spesielt å varme den opp dagen etterpå.

Gammel 13-11-14, 13:49   #109
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte meksikansk (og orientalsk!) gryte kjempegodt i oppveksten, men nå synes jeg saltsmaken ødelegger alt. Jeg synes for øvrig det samme om Peppes Pizza.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:51   #110
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde en Toro Grønnsaksuppe i går (i serien "Vår Beste" som jeg hadde ekstra poteter og noen kyllingpølserester i. Ristet brød og smør som tilbehør. Det var ikke så verst.

Av barndomsretter jeg ikke spiser lenger kommer jeg bare på blodmat. Bestemor laget god blodmat, og jeg tror ikke blodmaten i butikken er helt det samme. Og jeg lager det ikke selv.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:51   #111
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Enig med Toffskij.

Gammel 13-11-14, 13:51   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, helt enig. Før var Peppes det optimale dagen-derpå-måltidet. Nå synes jeg bare det er småkvalmt. Vi spiser der innimellom, da, ungene liker det - og nå har de jo fått en del alternativer til den klassiske amerikanske pizzaen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:52   #113
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg likte meksikansk (og orientalsk!) gryte kjempegodt i oppveksten, men nå synes jeg saltsmaken ødelegger alt. Jeg synes for øvrig det samme om Peppes Pizza.

Vi kjøpte noe frossenpizza her en dag vi var sjuke. Utrolig salt! Ungene likte det, da.

Gammel 13-11-14, 13:55   #114
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Når jeg skrev ting jeg ikke spiste lenger, så var ikke alt fordi jeg ikke kunne tenke meg å spise det eller ikke likte det som barn. Men vi har jo så mange flere valgmuligheter og så mye mer spennende og god mat på repertoaret nå, at jeg ser liksom ikke noen grunn til å sitte og spise Torogryteretter og boksemat og frossen grønnsakblanding. Når en først ikke er nødt, liksom.

Ellers så er det endel gode middager fra barndommen som har gått ut av bruk hos meg, sikkert litt fordi det har gått i glemmeboka, og litt fordi jeg har så mye annet å velge i. Og kanskje litt fordi noen av de var uforholdsmessig kaloririke.

Torsketunger elsket jeg da jeg var barn, og gjør det fortsatt, men har av en eller annen grunn aldri laget det selv.

Gammel 13-11-14, 13:58   #115
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser aldri fiskepinner, som jeg syns var noe av det beste å spise i barndommen.

Ting jeg husker som jeg aldri spiser nå er feks levergryte, kjøttpudding, stekt fiskepudding, frikasse med medisterboller, stekt flesk, frosne grønnsaksblandinger, sånn store hvite pølser med poteter, kokte grønnsaker og smelta smør, torogryter og sånt hadde vi også, hermetikk var mye brukt på hytta der det var begrensede kokemuligheter i mange år. Vi hadde veldig sjelden blodmat og annen innmat enn lever, og når vi hadde det så slapp jeg å smake siden jeg var veldig kresen og stort sett brakk meg av ting jeg ikke likte.

Ellers lager jeg en god del mat vi hadde i barndommen i grunnen. Kanskje litt andre ingredienser i en del ting, men mye likt også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:59   #116
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har også vokst opp med Toro i veldig stor grad, men det eneste jeg bruker nå, er tomatsuppa (tross alt en udødelig klassiker) og bergensk fiskesuppe (som jeg pimper kraftig opp). Alt annet har jeg sluttet med fordi jeg opplevde det som ubehagelig salt (måtte drikke litervis med vann etter maten, og syntes granngivelig jeg fikk høyere puls) etter at jeg begynte å lage det meste av maten min fra grunnen og derfor avvente meg fra det skyhøye saltnivået.

Jeg synes ikke det er noen videre snobbete grunn til å slutte med Toro. De har vel kanskje kuttet en del i saltet nå, omsider, men det hadde de ikke på 90-tallet, da jeg lærte meg selv å lage mat, og jeg ser ikke noen særlig grunn til å vende tilbake til det.

Jeg blir en kilo tyngre og ringen sitter fast om jeg spiser f.eks. ferdigglass med indisk saus, kjøpepizza eller Toromat. Veldig god grunn til å unngå det.

Gammel 13-11-14, 13:59   #117
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

To ting jeg aldri lager selv, som var fast hverdagsmiddag hjemme er butikklagd kjøttpudding og ostesnitzel. Ikke sammen, da. Begge deler ble servert med smeltet smør, poteter og amerikansk blanding.

Mine sterkeste middagsminner er dog at min storesøster var så hinsides kresen. Hun satt og gråt/survet nesten hvert eneste måltid, og det endte stort sett med utrolig dårlig stemning og slamring med dører. Selv spiste jeg for oss begge, så jeg var strålende fornøyd!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 14:00   #118
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Smelta smør ja, det tilbehøret hadde vi mye da jeg var liten. Det har vi aldri.

Gammel 13-11-14, 14:14   #119
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smelta smør hadde vi også på alt mulig.
Nå bruker jeg det til kokt torsk av og til. Aller helst eggesmør, men til torsk hører smør til.

Og til kompemiddag må det også smør til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 14:16   #120
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jepp, smeltet smør var fast tilbehør til alt som ikke hadde annen saus i barndommen. Nå bruker vi det stort sett kun til fiskegrateng, men da er det til gjengjeld et must.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.