|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Det er vel sånt arbeidstrening skal lære dem? |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK. Det gjelder ikke hos meg, hvor nøyaktighet og tempo må balanseres fordi det ene fort kan ta liv av det andre.
|
|
|
#103 |
|
Usedvanlig begavet
Skjønner. Og det er jo ikke et ukjent fenomen for noen arbeidsgivere, vil jeg tro. Spørsmålet er jo da, hva som skal kreves av endring for at vedkommende med selverklært "fri stilling" og fast mandagsfri, skal motta hjelp fra det offentlige. Er det manglende vilje til å tilpasse seg, eller er det manglende forståelse (lav sosial kompetanse, lav (sosial) intelligens)?
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror en som kommer med utsagn som: det skal lønne seg å arbeide for en ufør, OVERHODET ikke vet hva det vil si å være syk. Det eneste som kunne fått han til å sette seg inn i en slik situasjon måtte være å få kjenne det på kroppen selv. Så ja. jeg kunne ønske han kunne få smake sin egen medisin. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Er frisk!
|
Nei - men det burde det kanskje? Det burde kanskje vært stillinger hvor man får ordre fra andre og avgrensete, konkrete oppgaver.
|
|
|
|
#106 |
|
etterpåklokest
|
Ok. Jeg fikk ikke mer respekt for det du sier nå. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
maler
|
Spiller det så stor rolle om det er manglende vilje eller manglende forståelse? I sånne tilfeller tenker jeg at det er helt greit om de får prøve på den stygge måten hva som skjer når man ikke gjør jobben sin. Det bør ikke være en stønad for alle om man kan si det sånn. Men dette er jo mer arbeidsledihetstrygd-delen av NAV, ikke sykepengedelen av NAV.
|
|
|
#108 |
|
|
Nei dessverre og det meste av de rutinepregede yrkene som ikke krevde særlig utdanning fra gamledager har vi automatisert bort. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Evnen til å henge med i svingene, evne til å hele tiden ta inn ny læring og evnen til å hele tiden stå i endringsprosesser er viktige egenskaper nå. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Usedvanlig begavet
Nei, det spiller kanskje ikke noen rolle om hvorfor de ikke kan klare å jobbe i normale rammer, utover at årsaken sier noe om sannsynligheten for at vedkommende selv vil skjønne HVORFOR man ikke får en jobb.
|
|
|
#111 |
|
Usedvanlig begavet
Som et bilde på det med endringsprosesser, hadde jeg en gang en foreleser i ledelse som beskrev en bedrifts flytteprosess. Der noen bare så det store bildet, gledet seg til de nye flotte lokalene og ikke tenkte så mye på jobben det vil bli å komme dit eller hvor arbeidsstasjonene ble plassert. Andre igjen, fokuserte kun på jobben det ville bli å flytte, alt som måtte pakkes opp og pakkes ned, og ikke minst om hvor de selv skulle plasseres i de nye landskapet.
|
|
|
#112 |
|
|
Jeg hadde deltidsjobb i en bedrift som var i en stor endringsprosess dengang. Det ble temmelig tøft for enkelte av de som ble ansett som flinke, pliktoppfyllende og nøyaktige og hadde en ledende posisjon, men som ikke taklet overgangen fra manuelt arbeid med tall og kundebehandling som overhodet ikke fokuserte på salg til at alt tallarbeid ble automatisert og oppgaven til de ansatte ble å være dyktige og overbevisende selgere. Det var flere som ikke håndterte dette i det hele tatt og kanskje særlig de som var flinke etter gamle petimeterparametre. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Og så vil man jo ansette en hel person i utgangspunktet, man ønsker +1, ikke +1-0,5 i tilretteleggingsjobb.
|
|
|
#114 |
|
Usedvanlig begavet
Endringsevne og endringsvilje er vanskelige saker og en øvelse jeg selv har måttet lære meg å bli bedre på. Jeg er nok en person som er veldig glad i trygghet og forutsigbarhet
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Det å få jobben sin omgjort fra hva-som-helst-annet til salg må jo være skrekken. For de som ikke jobber med salg i utgangspunktet vil stort sett ikke det og passer heller ikke til det.
|
|
|
#116 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kan forsåvidt skjønne at uføre kan bli sint, og sinnatenker sånt.
|
|
|
#117 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg unner ingen å bli syke og uføre, men jeg savner til tider større innlevelsesevne fra de som er heldige nok til å slippe å forholde seg til disse tingene. De fleste på FP er normalt oppegående mennesker, som ønsker å jobbe, synes det er viktig å jobbe (de fleste steiler bare man nevner "redusert stilling"), mener man bør være selvhjulpen, og i stor grad hsr sin identitet knyttet til hva de gjør og presterer. Tror dere at om dere blir syke og uføre i morgen, så er dette sider ved dere som forsvinner over natten? De fleste uføre er også normalt oppegående mennesker, som synes det er viktig å kunne jobbe, være i aktivitet og være selvhjulpen. De som ikke er oppegående og har et fornuftig syn på dette, de kan jo ingen av oss svare for, enten man er frisk eller syk.
|
|
|
|
#118 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Niobe sier noe viktig.
|
|
|
|
#119 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)I en drømmeverden skulle jeg ønske vi kunne utnyttet ressursene bedre. At de med litt restarbeidsevne, arbeidsledige, pensjonister etc kunne plukket arbeid fra en gryte. Det er jo alltid behov for frivillige, støttekontakter, hjelp i skolen, barnehager og masse mer. At alle som hadde små og store oppdrag kunne meldt det inn et sted, og at dette var arbeid som man kunne utført når det passet. Det er ikke alt som må gjøres på gitte tidspunkt i "arbeidslivet".
|
|
|
#120 |
|
anglofil
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg synes egentlig ikke det engang går an å sidestille kronisk sykdom med vanlig "slitenhet" eller forbigående sykdom som jeg opplever mye av diskusjonen siste dagene har vært om. Det blir vanskelig når disse to kategoriene hele tiden blandes. Men selvfølgelig, akkurat denne tråden handler jo om de som er varige uføre.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 12-10-14 kl 14:05. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|