Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?
Vi kan ha dager da lekser og aktiviteter tar mye av tiden på ettermiddagene. Men nå bruker jo jeg mye tid sammen med dem når de gjør lekser og er ofte med på trening for å se på og hjelpe til når treneren trenger hjelp fra foreldre. Så da får vi jo uansett endel tid sammen.
Lekser kan ta endel tid, det er ganske stor forskjell på hvor lang tid barn bruker på samme lekse. Jeg har to som trenger litt ekstra oppfølging når det gjelder lekser, men vi har heldigvis fått til en avtale om begrensning av tid av læreren. Jeg har ei som kunne bruke 2-3 timer på å gjøre lekser daglig og det gikk ikke i lengden. Så nå bruker hun en time, for det er makstiden.
Dersom dere har en fleksibel hverdag nå er det vel ingen grunn til å tro at dere ikke har det om noen år. Men det er jo stor forskjell på hvor fleksible jobber folk har. Her jeg bor er det endel som pendler og da må ungene være fulle dager på SFO.
Nå må jeg vel si at dersom artikkelforfatteren er så misfornøyd med leksehjelp og stadig vekk må viske vekk lekser, så må det vel være bedre å melde barnet av leksehjelp. For det er jo et frivillig tilbud. For noen barn fungerer det bra, men ikke for alle. Man bør jo også veilede barna litt i hvilke lekser de bør velge å gjøre der og hvilke de heller bør gjøre med foreldre til stede. I tillegg synes jeg det er litt rart å faktisk ikke regne tid der man hjelper barn med lekser, kjører dem på aktiviteter eller gjør andre ting som ikke er direkte "kvalitetstid" som å være sammen med dem. Jeg prøver ofte å lyse opp litt leksetiden med å lage en smoothie til dem el. Eller få dem til å skjære opp noen grønnsaker når jeg lager middag. Det er mulig å ha det fint sammen med ungene uten at det betyr at man må være 100% konsentrert om dem og i lekemodus.
|