Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lar kroppshåret gro

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 09:06   #81
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lar kroppshåret gro

Nå fikk jeg ikke sett videoinnslaget, men de damene på bildet kan jeg ikke se har noen synlige hår på leggene. De er jo også nokså lyse. Hadde det vært meg på bildet med utvokste legghår, hadde det sett ut som en manns legger. Det er STOR forskjell!

Jeg har barbert armhuler og legger siden jeg var 14, bikinilinje og lår siden midt på 90-tallet en gang. Jeg håper mine døtre venter lengst mulig, de har nok arvet min hårvekst. Jeg forsøker å ikke gjøre noe nummer av at jeg gjør det, og svarer hvis de spør, at jeg gjør det fordi jeg vil det, og ikke alle gjør det, ikke alle må det. Men kommer ikke til å nekte dem, heller hjelpe med å finne gode måter å gjøre det på som funker for dem.

Jeg kan godt se det rasjonelle i alle argumentene mot å barbere, men jeg dropper det ikke av den grunn.

Gammel 03-09-14, 11:36   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leser også Milfrid sånn og er helt enig med henne i det.

Det jeg sier er at mitt poeng er helt annet.

Nettopp!
Poenget ditt er jo at man integrerer kulturpåvirkning som sitt eget valg, og oppfatter det som frivillig, selv om det ikke er selvstendig.
Derfor ikke sammenlignbart med de som ikke vil ha hijab og blir påtvunget det, men alle de som går med hijab "fordi de liker det" (og det er jo mange som påstår at det er aldeles frivillig)

Gammel 03-09-14, 12:00   #83
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp!
Poenget ditt er jo at man integrerer kulturpåvirkning som sitt eget valg, og oppfatter det som frivillig, selv om det ikke er selvstendig.
Derfor ikke sammenlignbart med de som ikke vil ha hijab og blir påtvunget det, men alle de som går med hijab "fordi de liker det" (og det er jo mange som påstår at det er aldeles frivillig)

Og for noen er det nok like frivillig som det er frivillig at vi barberer leggene. Altså at de går med hijab fordi de føler det forventes av dem med den troen de har (som eksempelet med barnevakten min som var den eneste av jentene i hennes ganske religiøst avslappede familie som gikk med hijab. Fordi det stemte med hennes tro.

Jeg tror fremdeles at dette er unntakene av de som går med hijab, og at det for et stort flertall er et press langt ut over det kulturelle presset som får norske damer til å barbere leggene. Min protest var ikke en protest mot at det er kulturelle årsaker til at vi barberer leggene, det var en protest mot at det er kulturelle årsaker til at kvinner går med hijab. At både kvinner som går med hijab og kvinner som barberer leggene sier at de gjør det fordi de liker det betyr overhode ikke at det er de samme mekanismene som styrer hvorfor de "liker det".

Men jeg gir opp (har jeg sagt det før montro ) å få fram hvorfor jeg reagerer så sterkt på at man sammenlikner følelsen av å måtte barbere leggene med følelsen av å måtte gå med hijab - eller det å ville barbere leggene og det å ville gå med hijab. Det ene er kultur, det andre er religion. Og målet med hhv barbering og hijab er vel strengt tatt også stikk motsatt. Man barberer seg vel for å være tiltrekkende, mens man bærer hijab for å skjule at man er det. Satt på spissen.

Men må begynner jeg å fjase her. Og det er sikkert like greit.

Gammel 03-09-14, 12:37   #84
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hvorfor du reagerer.

Jeg tror at langt flere bærer hijab av fri vilje enn det du tror. Men akkurat det trenger vi heller ikke å diskutere.

Gammel 03-09-14, 12:45   #85
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om vi definerer fri vilje på samme måte som den frie viljen som fører til at man barberer legger og andre kroppsdeler så er vi sikkert ikke så langt fra hverandre, for noen grupper muslimer. Men for mange tror jeg at selv om det de definerer valget som fritt, noe de selv vil, så hadde det fått større konsekvenser om de plutselig bestemte seg for at de ikke ville gå med hijab lengre, enn om en kvinne bestemte seg for å ikke barbere seg lengre.

Altså at man kan gjøre ting av fri vilje. Men at man likevel ikke kan velge annerledes om man heller ville det. Og at det er der forskjellen mellom kultur og religion kommer inn.

Gammel 03-09-14, 12:57   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Om vi definerer fri vilje på samme måte som den frie viljen som fører til at man barberer legger og andre kroppsdeler så er vi sikkert ikke så langt fra hverandre,

Det var jo det som var poenget da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:12   #87
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var jo det som var poenget da.

...men det var ikke mitt poeng.

Uansett. Er det bare meg som synes det er fryktelig morsomt at denne tråden er full av reklamer for permanent hårfjerning?

Gammel 03-09-14, 13:33   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det skjønte vi alle. Det ble bare litt vanskelig når du begynte å argumentere i mot noe ingen hadde påstått.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 14:04   #89
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det skjønte vi alle. Det ble bare litt vanskelig når du begynte å argumentere i mot noe ingen hadde påstått.

Pøh! Dere er bare vanskelige!

Gammel 03-09-14, 15:02   #90
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett. Er det bare meg som synes det er fryktelig morsomt at denne tråden er full av reklamer for permanent hårfjerning?

Og epilator og voks....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:10   #91
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har nylig blitt svar skyldig da min femåring lurte på hvorfor i alle dager jeg river håret av leggene mine med en maskin. "Vel, du skjønner, erh, Jeg, jo, at. Nei, jeg vet virkelig ikke jenta mi."

Og jeg har myke, lyse hår og svært sparsommelige mengder. Pokker ta barns evne til å sette ting på spissen.

Bill.mrk. "hårete legger".

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 21:18   #92
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvordan står det til med kroppshåret i år da?

Jeg slites fortsatt mellom å ikke ville fjerne det og å være for pinglet til å la være.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 08:01   #93
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Mine egne barn reagerer ikke, men en kompis av storebror som var på besøk lurte på hvorfor jeg hadde hår som en mann under armene.

Gammel 24-04-15, 08:08   #94
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har flere venner som ikke barberer seg under armene, og det ser ut til at de lever helt fullverdige liv.

Jeg har ikke barbert leggene i hele vinter, på tross av ukentlig svømming. Jeg husker en gang i tenåra jeg fikk beskjed av noen av jentene i klassen om at jeg ville vært ganske søt, om jeg bare barberte leggene.

Gammel 24-04-15, 09:16   #95
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg barberer definitivt leggene fordi samfunnet forventer det. Rent fysisk er det hipp som happ for meg om de er hårete eller ikke. Samfunnet har lært meg at det er penere med barberte legger fremfor legger fulle av mørke lange hår.

Jeg har jobbet lenge nok i mannsdominerte miljøer til å vite at hårete kvinner er æsj (ja, det blir snakket om) og vært i nok kvinnedominerte miljøer til å vite at kvinner heller ikke går av veien for å kommentere hårete medsøstre bak deres rygg.

Dere som sier at dere trives best med glatte legger og mener at det er et helt personlig, frivillig og ikke-kulturelt betinget valg, tror dere at i et samfunn hvor hårete legger var normen og ingen barberte seg så ville dere plutselig en dag tenkt "Nei fy flate, så deilig det hadde vært med glatte legger! Jeg tror jeg barberer meg der, jeg."? Det tror ikke jeg.

Jeg hadde vært glad hvis jeg med rak rygg kunne gått ut med hårete legge runder skjørtet og det ikke var et avvik fra normalen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:20   #96
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg barberer leggene fordi det er det man gjør. Regelmessig om sommeren, og når jeg skal svømme eller bruke skjørt om vinteren. Det er klart jeg gjør det fordi det er en forventning om at kvinner gjør det, men samtidig har jeg ikke sett på det som et stort problem, bortsett fra den gangen jeg ved et uhell barberte bare ett ben. Da følte jeg meg ganske utilpass.

Under armene tar jeg regelmessig hele året.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:46   #97
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg barberer definitivt leggene fordi samfunnet forventer det. Rent fysisk er det hipp som happ for meg om de er hårete eller ikke. Samfunnet har lært meg at det er penere med barberte legger fremfor legger fulle av mørke lange hår.

Jeg har jobbet lenge nok i mannsdominerte miljøer til å vite at hårete kvinner er æsj (ja, det blir snakket om) og vært i nok kvinnedominerte miljøer til å vite at kvinner heller ikke går av veien for å kommentere hårete medsøstre bak deres rygg.

Dere som sier at dere trives best med glatte legger og mener at det er et helt personlig, frivillig og ikke-kulturelt betinget valg, tror dere at i et samfunn hvor hårete legger var normen og ingen barberte seg så ville dere plutselig en dag tenkt "Nei fy flate, så deilig det hadde vært med glatte legger! Jeg tror jeg barberer meg der, jeg."? Det tror ikke jeg.

Jeg hadde vært glad hvis jeg med rak rygg kunne gått ut med hårete legge runder skjørtet og det ikke var et avvik fra normalen.

Jeg er veldig klar over at jeg fjerner hår fordi det er " forventet ". Men jeg tror nok at det er en del mennesker som tror de gjør det av fri vilje.
Jeg skulle virkelig ønske det ikke var sånn, men når man har lange, mørke hår på leggene er det vanskelig å la være.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:47   #98
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fjerner hår under armene og på beina fordi jeg er hjernevaska til å synes det er finest. Men, synes ikke den kamelen var så vanskelig å svelge akkurat.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:58   #99
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg fjerner hår under armene og på beina fordi jeg er hjernevaska til å synes det er finest. Men, synes ikke den kamelen var så vanskelig å svelge akkurat.

Jeg måtte svelge en økonomisk kamel pga. hår i lysken. :deler: Voksing fører til inngrodde hår, kviser og betennelser, barbering likeså. Løsningen ble å betale for pemanent hårfjerning. Det ble noen tusen, men heldigvis responderte jeg veldig bra så det holdt med noen få behandlinger. Alternativet hadde vært å ikke gå i bikinibukse / badedrakt i det hele tatt (mørke hår et godt stykke ut på låret). Da svelger man kameler. Jeg skulle ønske at samfunnet ikke hadde slike forventninger til hårløshet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 10:13   #100
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg mener at de drev på og fjernet kroppshår i Egypt og Midtøsten for hundrevis av år siden? At det var et statussymbol. Men jeg har slike bøker som kilde så hehe... ikke helt pålitelig.

De bøkene hadde moren min For dere som ikke har lest dem, var det vel sånn at Angelique, en fransk adelsdame, ble tatt som slave hvoretter de plukket alt kroppshåret før hun ble fremstilt for sultanen. Men sju slør...

Men altså. Fjerning av kroppshår er vel opprinnelig religiøst foreskrevet - jeg mener at i Islam er det strenge regler for hva man skal foreta seg for å være "ren" hvis man er strengt troende, og at fjerning av kroppshår hører til det???

Mens andre religioner mener håret er hellig - sånn sett må det jo være herlig å være sikh.

Jeg synes ellers det er paradoksalt at for å være "feminin" må man fjerne noe som alle kvinner som har gjennomgått puberteten og er kjønnsmodne har. Det synlige beviset på at man er kjønnsmoden. Det er jammen rart. men klart - det er mye penger å tjene på det for veldig mange. Og mange kvinner få større og større inntektspotensiale jo flere typer hår som skal fjernes.

Jeg kjenner at fordi jeg har barn, prøver jeg i større grad å motstå samfunnspresset. Jeg vil at barna mine skal vite at sånn er kroppen, og det er greit. Men jeg har høvel.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.