Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kakebilder

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-14, 00:19   #1
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hehe, takk. Men jeg tror ikke Mattilsynet hadde vært imponert av produksjonslokalene...

Vi får en melkeallergiker i bursdagselskap neste uke, så jeg øver meg på kokosboller. Litt spolert av at jeg glemte å kjøpe kokos, but you get the picture. De ble hvertfall fluffy og ikke for søte (100 g sukker til 4 eggehviter). Men jeg tror barna ville foretrukket litt lysere og søtere sjokolade. Fortsettelse følger.

Nydelige kaker Niobe

Har du lyst å dele oppskrift på kokosboller? Ungene elsker kokosboller og det hadde vært gøy å overraske minsten i mrg. siden han akkurat har fått gips på armen.

Gammel 30-08-14, 00:25   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Nydelige kaker Niobe

Har du lyst å dele oppskrift på kokosboller? Ungene elsker kokosboller og det hadde vært gøy å overraske minsten i mrg. siden han akkurat har fått gips på armen.

4 eggehviter
100 g sukker
6 plater gelatin

200 g sjokolade
Delfiafett

Pisk eggehvitene til de skummer godt (ikke pisk på full hastighet, la det heller stå en stund på lav hastighet), og tilsett sukkeret litt etter litt til det blir blankt og luftig. Legg gelatinplatene i vann i ca 5 minutt, og smelt dem i 0,5 dl kokende vann. Hell gelatinen i eggehvitene i en tynn stråle, mens du pisker på full hastighet. Pisk videre til massen er stiv nok til at du lage topper med den.

Fyll i en sprøytepose og sprøyt topper på bakepapir. Sett i kjøleskapet til de er stivnet. Tok vel en times tid, tror jeg. Smelt sjokoladen på lav varme (den må avkjøles etterpå uansett, så det er ikke vits å varme den for mye) og rør i delfiafett til den er nokså flytende. Avkjøl til den er ca fingervarm.

Bruk en gaffel til å løfte kokosbollene og bruk en skje til å helle over sjokolade. Og strø fortrinnsvis på kokos. Sett i kjøleskapet igjen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.