|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forskning?
Jeg tror at du for min del ta bort ordet umiddelbart her. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Det er jo helt greit å være uinteressert i et bestemt forskningsområde - det skulle jeg tro ganske mange er, uten at de av den grunn bestemmer seg for å erklære den aktuelle forskeren som for dum til å drive med annet.
|
|
|
#63 |
|
Bedreviter
|
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det når det gjelder masteroppgaver (de fleste masteroppgaver er bare interessante for studenten og veilederen – også de som handler om kreft), men saken stiller seg ganske annerledels når det gjelder en doktorgrad. For det første er det langt færre stipendiatstillinger enn det er personer som ønsker å ta en phd. Tilbud/etterspørsel varierer fra fagområde til fagområde; på en del tekniske fagfelt er det ikke alltid så mange om beinet, men innenfor humaniora står folk gjerne i kø i årevis for å lande en stipendiatstilling. Og da er det ikke slik at man får lov til å skrive en avhandling om hva som helst, "bare fordi". (Jeg sier ikke at det aldri leveres dårlige eller i alle fall halvdårlige avhandlinger, men man får normalt ikke penger for å starte på en halvdårlig idé.) |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Sv: Forskning?Hvis det er så mange om beinet, synes jeg det er rart at dette prosjektet ble valgt. Ser at Marit Larsen selv reagerer på oppgaven og sier at forskeren aldri har snakket med henne. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet kan man også ha ulønnete phd-grader? (Det er vel de færreste som ønsker å jobbe gratis i tre år, men noen er det vel)
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?I forhold til det han skulle se på så er det jo helt uvesentlig å snakke med artistene. Han skal se på hvordan de velger å fremstille seg selv, hvordan dette blir mottatt i almennheten - hvilket image lønner det seg å ha? - og spesielt kjønnsperspektivet i dette.
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ein del legar tar phd på fritida i tillegg til den vanlige jobben. Men då bruker dei gjerne seks år eller meir i staden for tre år. Dei ender opp med å gjere det på den måten fordi det er så vanskelig å få phd-stipend.
|
|
|
#68 |
|
Bedreviter
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Eg trur faktisk det ville virke forstyrrande å snakke med ho. Då kan det lett skje at han blandar medie-versjonen av Marit Larsen med hans personlige oppfatning av privatpersonen Marit Larsen.
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Sv: Forskning?Det kan godt hende han ikke trenger det, men hvis det var jeg som skulle forske på levende personer, ville jeg nok foretrukket å hatt med et avsnitt eller to med personens egne meninger. Selvsagt ikke så gunstig å gjøre det når artisten avfeier forskningen din som humbug, jeg ser den, men... |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Det er det som er gjort i dette tilfellet. Mitt inntrykk er at det er få phd-stillingar som er finansiert av universitetet. Dei fleste er finansiert av eksterne kilder, enten statlige eller private. Eg er finansiert av universitetet, men eg har då også 25% undervisningsplikt.
|
|
|
#72 |
|
intro
|
Ja, dakar, da hadde han risikert å bli enda mer forvirra. Kanskje han da ville fått problemer med å si i riksdekkende media at Larsen er "falsk" og "uekte" også - eller så hadde hun vært enda falskere fordi hun da brått hadde tre ansikter?
|
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Personlig - men jeg har særs begrenset kompetanse på området - så tenker jeg at det hadde vært veldig interessant om arbeidet hans også inkluderte artistenes egen vurdering av hvordan de har presentert seg selv. Hva har vært en bevisst strategi og hva har bare "blitt sånn", hvordan oppfatter de agendaen til plateselskaper og agenter og andre interessenter i dette? Hvordan opplever de at mediene velger å vinkle sine saker ut fra et bilde de selv har av hvordan denne artisten "er"? Er det lettest å nå gjennom som koselig kakebaker eller mystisk diva?
|
|
|
#74 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Og jeg vil uten forbehold mene at forskeren og forskningen hans hadde tjent på å fremstille saken noe mer objektivt enn å kaste ut av seg negative personkarakteristikker slik han gjør i det innslaget.
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskning?Denne var jo litt mer balansert.
|
|
|
#76 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Forskning?Jeg er skremt hvis han har fått offentlig støtte til å fordype seg i dette. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
|
Ja den var mer balansert og fikk meg nysgjerrig på selve avhandlingen. Avhandlingens disposisjon og overskrifter ser interessante ut synes jeg og er noe helt annet enn det overfladiske tøvet som overskriftene har vært preget av. Noe annet skulle da bare mangle også når det er snakk om en avhandling. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Beklager, rine, men uttalelser som denne får deg til å høres ut som om du tilhører samme typen mennesker som lurte på hvorfor i alle dager jeg skulle ha tre år på høyskole for å bli bibliotekar ("Du skal da bare sette på plass noen bøker!?") og om jeg ikke skulle studere "noe skikkelig" og få meg et "ordentlig yrke" istedet.
|
|
|
|
#79 |
|
This is normal!
|
Virkelig? Skremt? Hva legger du i samfunnsnyttig da? Skal det ha direkte økonomisk uttelling?
|
|
|
|
#80 |
|
|
Sv: Forskning?Og hva betyr det at noe har samfunnsrelevans? I avhandlingens overskrifter ser jeg at språkbruk, kjønn og fenomenologi berøres. Er dette temaer som ikke er samfunnsrelevante? Er ikke kulturens påvirkning, prosesser osv samfunnsrelevante? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|