Sv: Forskning?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er positivt at "alle" skal ta høyere utdanning, og at man krever det for å få jobber man strengt tatt kunne klart uten høyere utdanning. Det sier seg selv at det da må opprettes mange dillefag på universitet/høyskoler, og at det finnes ganske mange masteroppgaver rundt omkring på nett og i biblioteker som ingen andre enn studenten og veilederen selv noen gang vil finne nytten i å lese.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det når det gjelder masteroppgaver (de fleste masteroppgaver er bare interessante for studenten og veilederen – også de som handler om kreft), men saken stiller seg ganske annerledels når det gjelder en doktorgrad. For det første er det langt færre stipendiatstillinger enn det er personer som ønsker å ta en phd. Tilbud/etterspørsel varierer fra fagområde til fagområde; på en del tekniske fagfelt er det ikke alltid så mange om beinet, men innenfor humaniora står folk gjerne i kø i årevis for å lande en stipendiatstilling. Og da er det ikke slik at man får lov til å skrive en avhandling om hva som helst, "bare fordi". (Jeg sier ikke at det aldri leveres dårlige eller i alle fall halvdårlige avhandlinger, men man får normalt ikke penger for å starte på en halvdårlig idé.)
|