Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 23:30   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Du har misforstått. Vi jobber 43, 5 t pr uke. Avspaseringen kan kun tas ut når elevene ikke er på skolen.

Nei, han har forstått det rett slik jeg leser det? Dere er bare ikke vant til å tenke på den uregelmessige arbeidstiden som avspasering.

Gammel 16-08-14, 23:32   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, han har forstått det rett slik jeg leser det? Dere er bare ikke vant til å tenke på den uregelmessige arbeidstiden som avspasering.

Men vi kan ikke velge når vi tar avspaseringen.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:35   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men vi kan ikke velge når vi tar avspaseringen.

Jo, dere kan jo det i større grad enn oss andre hvis dere ser bort fra den faste avspaseringen som ligger i planen. Dvs dere har frihet til selv å bestemme når det passer, dere involverer ikke sjefen. Jeg snakker da om det at dere jobber 50 timer en uke og 30 den neste.

Det betyr ikke at jeg synes det skal være annerledes bare så det er sagt, jeg tenker at akkurat den friheten er gull verdt for å få de fleste til å yte best mulig.

Gammel 16-08-14, 23:44   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jo, dere kan jo det i større grad enn oss andre hvis dere ser bort fra den faste avspaseringen som ligger i planen. Dvs dere har frihet til selv å bestemme når det passer, dere involverer ikke sjefen. Jeg snakker da om det at dere jobber 50 timer en uke og 30 den neste.

Det betyr ikke at jeg synes det skal være annerledes bare så det er sagt, jeg tenker at akkurat den friheten er gull verdt for å få de fleste til å yte best mulig.

Altså, i utgangspunktet så skal lærerne jobbe 43.3 timer pr uke sånn ca. Men så er det jo slik(som det sikkert er i andre yrker)at arbeidspresset varierer noe, slik at når man f.eks lager halvårsplaner, har mye retting, så jobber man mer enn disse 43 timene en uke, og da er det jo ikke noen krise om man den neste uka jobber litt mindre enn de 43 timene man skal jobbe. Det er jo ikke snakk om avspasering som sådann, jeg kan f.eks ikke si til sjefen min at jeg jobbet 50 timer i forrige uke, så da avspaserer jeg fellestiden denn uka. Jeg må pent være med på fellestiden selv om jeg jobbet for mye uka før.

Gammel 16-08-14, 23:47   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Altså, i utgangspunktet så skal lærerne jobbe 43.3 timer pr uke sånn ca. Men så er det jo slik(som det sikkert er i andre yrker)at arbeidspresset varierer noe, slik at når man f.eks lager halvårsplaner, har mye retting, så jobber man mer enn disse 43 timene en uke, og da er det jo ikke noen krise om man den neste uka jobber litt mindre enn de 43 timene man skal jobbe. Det er jo ikke snakk om avspasering som sådann, jeg kan f.eks ikke si til sjefen min at jeg jobbet 50 timer i forrige uke, så da avspaserer jeg fellestiden denn uka. Jeg må pent være med på fellestiden selv om jeg jobbet for mye uka før.

Det er likevel avspasering slik begrepet brukes på andre arbeidsplasser.

Gammel 16-08-14, 23:49   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er likevel avspasering slik begrepet brukes på andre arbeidsplasser.

Men det er feil å si at vi står fritt til å avspasere for det gjør vi faktisk ikke.

Gammel 16-08-14, 23:50   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men det er feil å si at vi står fritt til å avspasere for det gjør vi faktisk ikke.

Dere står friere enn mange andre, det er poenget. Dere har friheten til selv å avgjøre når det passer så lenge det ikke kræsjer med fastlagte arbeidsoppgaver.

Gammel 16-08-14, 23:52   #8
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

I andre yrker så er det den fleksibiliteten vi bruker avspasering til. De timene du jobber mer enn 43 timer er plusstimer (timer du kan avspasere), og de timene du jobber mindre enn 43 timer er minustimer (timer du har avspasert). Hvis dette regnestykket på slutten av et år er positivt, jobber man mer enn man får betalt for. Hvis dette regnestykket er negativt på slutten av et år, jobber man mindre enn man får betalt for.

Jeg må også være med på fellesmøter uansett hvor mye jeg har jobbet de foregående ukene. Avspasering kan jeg kun ta når det passer for sjefen.

Dere vet ikke hvor heldige dere er som kan utnytte avspaseringstimene deres nesten ut fra eget hode og hvor det er ingen som har oversikt over om dere jobber for mye eller for lite.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:14   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Dere vet ikke hvor heldige dere er som kan utnytte avspaseringstimene deres nesten ut fra eget hode og hvor det er ingen som har oversikt over om dere jobber for mye eller for lite.

Selvfølgelig vet vi hvor heldige vi er. Det er en av grunnene til at vi kjemper så hardt nå, og et viktig gode for meg som lærer fordi denne måten å jobbe på passer godt for min personlighet. Å være lærer er et kreativt yrke, og blir jeg bundet på hender og føtter klarer jeg ikke å være kreativ. Så jeg kommer nok til å se meg om etter noe annet hvis jeg mister denne friheten.

Gammel 17-08-14, 09:58   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

I andre yrker så er det den fleksibiliteten vi bruker avspasering til. De timene du jobber mer enn 43 timer er plusstimer (timer du kan avspasere), og de timene du jobber mindre enn 43 timer er minustimer (timer du har avspasert). Hvis dette regnestykket på slutten av et år er positivt, jobber man mer enn man får betalt for. Hvis dette regnestykket er negativt på slutten av et år, jobber man mindre enn man får betalt for.

Jeg må også være med på fellesmøter uansett hvor mye jeg har jobbet de foregående ukene. Avspasering kan jeg kun ta når det passer for sjefen.

Men vi kan jo ikke det. Jeg er på jobb til 15.30 de fleste dagene, den eneste dagen jeg går 14.30 er en og annen fredag. De andre dagene er fyllt opp. Og vi kan aldri "avspasere" midt på dagen, det fungerer iallefall ikke sånn hos oss at jeg f.eks kan dra til frisøren den ene hulltimen jeg har. For du skjønner, jeg underviser nemlig alle timene, med unntak av en, dvs at jeg er på jobb med undervisning fra 8.15-14.15(men kl blir alltid 14.30 fordi vi også følger ungene ut i garderoben og er der til ungene har gått hjem.) Jeg har ikke oversikt over ungdomstrinnet, der vet jeg de har flere hulltimer, men jeg som er faglærer på barnetrinnet, jeg har altså en hulltime. Det var faktisk enklere å avspasere en time midt på dagen ved behov når jeg jobbet i barnehagen enn det er nå. Men ja, mulig vi er så heldige, jeg syns ordningen er grei, men nå har jeg en jobb der jeg jobber jevnt, og ikke har så store topper, men jeg jobber mine 43 timer.

Hos oss kan man opptjene avspasering, fordi vi har kunnet ta vikartimer ut som avspasering. Den avspaseringen kommer utenom den fastlagte.

Gammel 16-08-14, 23:37   #11
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jaså? Jeg har jobbet i 20 år og vet godt når jeg avspaserer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:37   #12
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På hvilken måte har vi ikke forstått at vi har 4 uker og 1 dag som ferie og resten som avspasering? Nå forstår ikke jeg helt hva du mener. Det er riktig at de timene mellom 37,5t og 43,3t er avspasering som tas ut i siste uke i juni, første uke i august, i elevenes høstferie osv. Det er ikke noe vi kan velge å ta når vi vil.

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:42   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

På hvilken måte har vi ikke forstått at vi har 4 uker og 1 dag som ferie og resten som avspasering? Nå forstår ikke jeg helt hva du mener. Det er riktig at de timene mellom 37,5t og 43,3t er avspasering som tas ut i siste uke i juni, første uke i august, i elevenes høstferie osv. Det er ikke noe vi kan velge å ta når vi vil.

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

Gammel 16-08-14, 23:47   #14
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

Hvis du har vært på reise med eleven som innebærer overnatting kan du i teorien få avspasere. Dette må avtales med lederen din. Du kan ikke bare ta fri når det passer deg. I realiteten har du ikke mulighet til å avspasere fordi det ikke settes inn vikar, og elevene blir sittende alene. Det er ikke noe man har samvittighet til.

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:55   #15
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Hvis du har vært på reise med eleven som innebærer overnatting kan du i teorien få avspasere. Dette må avtales med lederen din. Du kan ikke bare ta fri når det passer deg. I realiteten har du ikke mulighet til å avspasere fordi det ikke settes inn vikar, og elevene blir sittende alene. Det er ikke noe man har samvittighet til.

Jeg skjønner at dere ikke kan avspasere undervisningstiden, men så vidt jeg har forstått er det en god del av arbeidstiden dere ikke underviser. Den tiden kan dere avspasere så lenge det er godkjent av rektor.

elg er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 23:57   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at dere ikke kan avspasere undervisningstiden, men så vidt jeg har forstått er det en god del av arbeidstiden dere ikke underviser. Den tiden kan dere avspasere så lenge det er godkjent av rektor.

Det kan vi faktisk ikke gjøre. Ikke der jeg jobber i alle fall. Vi er bundet 34 timer eller noe sånt, det kan vi ikke avspasere selv om vi ikke har undervisning i alle de 34 timene.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:01   #17
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det kan vi faktisk ikke gjøre. Ikke der jeg jobber i alle fall. Vi er bundet 34 timer eller noe sånt, det kan vi ikke avspasere selv om vi ikke har undervisning i alle de 34 timene.

Dette varierer kanskje fra skole til skole. Noen rektorer lar sikker lærerne avspasere også av de bundne timene. Uansett har du 9 timer du kan avspasere helt fritt uten å spørre noen. Jeg kan ikke avspasere mer enn en hel arbeidsdag uten å få forhåndsgodkjenning fra min sjef.

elg er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:15   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

De aller fleste må avtale med lederen sin når de avspaserer, det er ikke alltid at jeg får avspasere når det passer meg best.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 00:08   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I prinsippet har du rett, men det er litt mer komplisert enn dette:

Lærerens arbeidsuke er på 43,5 timer. Disse deles opp i bundet og ubundet tid. Den bundne tida er de timene i uka vi er pålagt å være til stede på arbeidsplassen. I den inngår undervisning, faste møter, tid satt av til elevsamtaler og X antall timer med tilstedeværelse uten spesifiserte arbeidsoppgaver (her kan ledelsen legge andre møter, og ellers fyller vi tida selv med samarbeid på fag og trinn, forberedelse og faglig oppdatering, f.eks.). I dagens avtale utgjør dette ca 30 klokketimer. Den ubundne tida er de timene vi disponerer selv og som KS vil redusere/sikkert på sikt fjerne.

De timene det er snakk om her går av den ubundne tida, dvs at det jeg jobber over 43,5 t en uke må jeg bruke til å redusere den ubundne tida en annen uke. Jeg kan ikke bruke dem til å redusere den bundne tida, og det er dermed f.eks. umulig å bruke dem til å ta fri en dag og dra på skitur eller reise bort.

Etter min mening er dette et ypperlig system for skoleverket. Det tar høyde for svingningene i arbeidsmengde og gir oss en viss fleksibilitet, samtidig som det sikrer at vi er tilgjengelige for elever, kollegaer og arbeidsgiver når vi trenger å være det - i skoleåret. Jeg bruker å si at jeg streiker for retten til å jobbe 60 timer den ene uka og bare 30 den neste, og for at min nærmeste overordnede skal få lov til å fortsette å stole på at jeg gjør jobben min og fyller årsverket.

Gammel 17-08-14, 00:09   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bruker å si at jeg streiker for retten til å jobbe 60 timer den ene uka og bare 30 den neste, og for at min nærmeste overordnede skal få lov til å fortsette å stole på at jeg gjør jobben min og fyller årsverket.

Og DET argumentet er helt flott.

Nemlig retten til å arbeide veldig, og deretter avspassere det. Fordi det er sånn hverdagen fungerer best slik skolen er.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.