Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Og hva så? Regner med at pasientene dine ikke går hjem kl. 14.00? Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor.
Selv på dager jeg ikke har pasienter kan jeg ikke ta med meg jobben ut av kontoret mitt uten å ha klarert dette, og selv om man har kontordag skal man være tilgjengelig for drøftinger og spørsmål fra omverdenen. Selv om jeg deler kontor med 5 andre som snakker i telefonen, snakker med hverandre, har uformelle møter og spiser knekkebrød.
Vi er ikke fornøyd vi heller, men akkurat det med suboptimale arbeidsforhold er faktisk ganske vanlig.
Men det var i og for seg ikke poenget sånn rent bortsett fra at det er endel andre yrkesgrupper (ganske mange faktisk) som heller ikke har gode nok arbeidsforhold. Enkelte skoler har ikke arbeidsplasser til alle, det blir noe annet.
Poenget var mer at jeg tror det er veldig få som har en rett til fleksibel/ubunden tid i en stor kollektiv arbeidsavtale. Sånt er vanlig å avtale lokalt med nærmeste leder.