|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Peppy!
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?
Men er det forskjell på det i forhold til pris? Jeg tenker at det må være det samme om man kaster fra seg en dyr eller en billig veske, sløsing er det jo uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2008
![]() |
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Ikke vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Glamorøs
|
Selvsagt, sløsing er sløsing. Jeg syns det er ille å legitimere overforbruk fordi det er billig også. Men om man bruker 10.000,- på noe totalt unyttig vs. f.eks. 600-2500,- er det ganske mange penger igjen man kan bruke på noe mer fornuftig. F.eks. noen som jobber for arbeidsforholdene til de som syr de overprisede merkeklærne vi bruker. I tillegg syns jeg merkepresset er en faktor. Om dette var et fenomen som kun involverte en og annen elev her og der, og det var aksept for å være anderledes kunne det brydd meg mindre. F.eks. syns jeg ikke det gjør noe om det finnes en og annen Canada Goose eller Lois Vuitton, så lenge de representerer et mangfold. Om de representerer en uniform innad i et miljø, er det selvsagt problematisk at det er noe som kun er tilgjengelig for en liten andel. Egentlig er jeg lite glad i uniformering, uansett om det er billig eller dyrt.
![]() |
#144 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Jeg ser en god del Mulberry og slikt (jeg er ikke så god til å kjenne igjen designervesker |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Hva er det med en sånn bruk veske som forsvarer prisen? Materialet kan det ikke være? Design? Det er jo ikke noe revolusjonerende designmessig er det? Er det ekte gullspenner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Det er jo IHVERTFALL ikke noe designmessig revolusjonerende med de veskene som er avbildet i artikkelen. F.eks. Louis Vuitton-veskene er jo utrolig glorete og jeg kan ikke fatte at de er tidløse eller at de kommer til å like dem om fem år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Den veska der ligner jo på det bestemoren min gikk rundt med for 20 år siden. Ikke samme merke tipper jeg, men dog. Det er jo ei "kjerringveske".
![]() |
#148 |
maler
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Mulberryvesker er det jeg forbinder med lærervesker fra jeg var barn.
![]() |
#149 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Verden lider jo akkurat like mye av bruk og kast av en veske til 500 kroner som en til 30 000, da. Jeg vil gjette at snittbruken på en dyrere veske i hvert fall er LITT høyere på den dyreste enn den billigste.
![]() |
#150 |
maler
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Sløsing er ille uansett ut fra et miljøperspektiv, men sløsing av dyre enheter og symbolvarer er i tillegg med på å drive en spiral av forbruk og press som noen lider under. I tillegg til at man bør tenke gjennom hva disse pengene ikke går til når de går til stadig nye dyre designvarer.
![]() |
#151 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Jeg vet ikke, er det ikke bedre med en Mulberry veske produsert under EU arbeidsforhold i Sommerset en flere billige vesker produsert i Sørøst Asia under forhold vi ikke engang vil eller ønsker vite så mye detaljer om? Jeg vet i alle fall hva jeg ville ha valgt. Dessverre har Mulberry veskene nå blitt så dyre at jeg synes det er helt hinsides galskap å kjøpe de men tidligere når de kostet omtrent halvparten av hva de koster i dag hadde jeg faktisk flere.
![]() |
#152 |
maler
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Jeg synes ikke nødvendigvis det er bedre å kjøpe noe som man kan følge tilbake til nord-Europa i siste ledd i produksjonen. Det hjelper ikke akkurat fattige land om vi tenker sånn. Jeg er stor tilhenger av rettferdig handel og hvis man virkelig velger å kjøpe dyrere produkter for å velge etisk, men produksjonslinja til dyre merker er dessverre sjelden spesielt mye bedre enn HM sine i etisk målestokk.
![]() |
#153 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Nå er det vel ingen her som mener at sløsing er bedre med billigprodukter enn med dyre, så jeg skjønner ikke helt hva dere argumenterer mot. Men sløsing med dyre produkter drar med seg en rekke andre ting også.
![]() |
#154 |
maler
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Jeg bare mener at hvis man bruker etisk handel som argument for å hvitvaske samvittigheten sin bør man sjekke at det faktisk stemmer, for ofte gjør det ikke det for dyre produkter heller. Dessverre.
![]() |
#155 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Har ikke lest tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Yes, we can!!
|
Jeg syns bare ikke logikken din holdt helt, med rekken "sløsing = overforbruk".
![]() |
#157 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det har du helt rett i men så finnes det altså en god del dyre merker som legger mye i, og vet å markedsføre det også, at alle komponenter og deler av det endelige produktet kan garanteres "etisk" forsvarlig.
![]() |
#159 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?Sløsing med penger og sløsing med naturressurser er to ulike ting. Eller, kan være det.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|