Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-07, 10:51   #81
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er jeg egentlig helt enig i.

Jeg har egentlig veldig lite sterke meninger om bunader, men er nok litt provosert av invasjonen av liksom-telemarkinger hver 17. mai.

Jeg syns til og med det er helt ok med bunader sydd i Kina. (Og syns Heimen er er noen sleipinger som prøver å dekke over at det er deres bunader også)

Solbriller og paraplyer likeså. Bare ikke paraplyer med bunadsmønster :grøss:

Jeg tror mye bunadstoff blir brodert i Vietnam. Kina var ukjent for meg.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 10:53   #82
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun er kongelig, så hun representerer hele landet og kan ergo bruke hva hun vil.

Gammel 19-05-07, 10:54   #83
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv bærer jeg min Nordhordalandsbunad (veldig lik Hardanger) med stolthet og god samvittighet. Min far kommer fra utkant-Bergen, og flere av detaljene (f.eks jomfruspennen på beltet) er gammelt arvegods. Den dagen jeg eventuelt gifter meg skal jeg ta i bruk et gammelt sølvbelte datert til begynnelsen av 1700-tallet.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 13:59   #84
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hun har jo familie fra Skien, så øst-Telemarksbunaden kan hun godt få bruke.

Jada, hun har nok det...
Jeg synes forøvrig hun godt kunne vist seg i Oslodrakten/Oslobunaden en gang innimellom jeg, for det er vel kanskje der hun har mest tilknytning

Gammel 19-05-07, 14:18   #85
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror aldri jeg kommer inn i bunaden fra mamma mer, så jeg burde kanskje se meg om etter en ny? Det blir ikke den samme, det skal være sikkert. Jeg har ingen tilknytning til Nordland som jeg er stolt av, det må bli Troms eller Oslo.

Gammel 19-05-07, 14:27   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jada, hun har nok det...
Jeg synes forøvrig hun godt kunne vist seg i Oslodrakten/Oslobunaden en gang innimellom jeg, for det er vel kanskje der hun har mest tilknytning

Enig. Jeg, min søster og mor har Oslodrakten (den grå) og det er helt naturlig siden min familie på begge sider har bodd her i flere generasjoner. Familien til mormor kom fra Sunnmøre, men dit føler jeg ingen tilknytning da vi ikke har hatt kontakt med noen av dem, ei heller til stedet. Samme på min fars side, det er aner fra Hadeland og Østfold, men ingen tilknytning forøvrig. På svigersiden er alle fra Lofoten, og jeg har vært der, men tror ikke jeg skal skaffe meg den. Min datter og sønn skal få enten den fra Oslo, Follo her vi bor og kommer til bo eller Lofoten. De kan altså velge mellom tre.
Jeg har venninner fra Oslo som velger seg bunader utifra hvem som er finest eller hvem de har klart å skaffe til en grei pris fra bekjente, og jeg har sagt hva jeg synes om det. Det er faktisk ganske mange som har generasjoner tilbake i Oslo, og jeg synes det er synd at mange velger utifra hvor noen gamle, perifere aner er fra eller bare utifra hvor fin bunaden er.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:28   #87
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ønsker meg forøvrig denne (nedre Buskerud):

Den finnes i sort og i grønt, men jeg ønsker meg den sorte. Det finnes også cape til den. Den er enkel og "ren" og jeg tror det er derfor jeg liker den så godt!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:32   #88
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Søster'n har forøvrig denne (Øst-telemark):

Beltestakken ser forøvrig slik ut:

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:45   #89
TBM
Passiv

Standard

Jeg fikk rød trønderbunad til konfirmasjonen, men den er nå såpass liten at jeg tror egentlig aldri jeg kommer tilbake i den.

Har nemlig tenkt å la den forbli "liten" og at storesøster kan bli konfirmert i den og heller få ny bunad når hun blir litt eldre.

Selv har jeg sett meg ut den nye rekonstruerte nord-trøndelagsbunaden (hvis ikke blir det namdalsbunad).

Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:47   #90
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Søster'n har forøvrig denne (Øst-telemark):

Beltestakken ser forøvrig slik ut:

Men finnes det ikke en beltestakk hvor broderier og bånd går i lilla også? Mener bestemt at en venninne av meg hadde det?

Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 17:16   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har, på deling med mor og søster, bergensbunad etter min mormor. Min mors familie er fra Bergen.

Den er hvit, man skilte seg en smule ut på skoleavslutningen med alle de mørkeblå valdresbunadene ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 17:26   #92
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Svigerinna mi (som er nord-trønder) har grafferbunad. Hun mener den er for hele landet.

Graffer er vel en drakt, og ikke en bunad, og da gjelder vel litt andre "regler" tror jeg.

Selv har jeg festdrakt fra Gudbrandsdalen. Valgt ene og alene for at den var fin. Hadde jeg valgt nå, skulle jeg gjerne hatt den som er her hvor jeg har bosatt meg i voksen alder. (Follo)

Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 17:51   #93
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Men finnes det ikke en beltestakk hvor broderier og bånd går i lilla også? Mener bestemt at en venninne av meg hadde det?

Beltestakken kan man sy i mange forskjellige farger, det var derfor den ble så pop på 80-tallet fordi man kunne få rosa og lilla.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 09:29   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Jeg tror mye bunadstoff blir brodert i Vietnam. Kina var ukjent for meg.

Morgenbladet hadde nettopp en artikkel om det, og nevner bl.a. Russland, Ghana og Thailand.

Opprinnelig lagt inn av Morgenbladet

Heimens bunader broderes faktisk i Kina. Bunadsskjorter lages i Litauen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 11:17   #95
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

I dag har femteklassingen fått se på hvilken bunad hun vil ha til konfirmasjonen. Det gjelder om å være tidlig ute.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 12:13   #96
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg bli sittende og titte på bunader og festdrakter og slikt, og toern falt helt for denne: http://www.bunadrosen.no/fest-b-sara.htm Den ville hun bare ha. Men den har jo ingen tilknytning? Var den fin?

Gammel 20-05-07, 13:30   #97
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hm. Jeg bli sittende og titte på bunader og festdrakter og slikt, og toern falt helt for denne: http://www.bunadrosen.no/fest-b-sara.htm Den ville hun bare ha. Men den har jo ingen tilknytning? Var den fin?

Disse draktene har vel ingen tilknytning og kan da brukes av alle.
Jeg synes den var kjempefin, men de kunne spart seg for skjerfet, det så egentlig litt malplassert ut og ødela inntrykket. Den som heter Fanny var glorete.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 14:44   #98
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Disse draktene har vel ingen tilknytning og kan da brukes av alle.
Jeg synes den var kjempefin, men de kunne spart seg for skjerfet, det så egentlig litt malplassert ut og ødela inntrykket. Den som heter Fanny var glorete.

he,he,he! Der kan man se hvor forskjellige smak man har! Jeg synes skjerfet gjorde hele drakten, og flere ekte bunader har jo faktisk skjerf som ser litt malplassert ut (f.eks. Hallingdal hvor fargene i skjerfet skjærer seg fullstendig med resten av bunaden).
Jeg synes derimot den kjettingen var litt feil. Ikke direkte stygt, men den kunne kanskje vært sort eller laget litt mer "gammeldags", synes kjettingen ser litt for moderne ut.

Gammel 20-05-07, 15:42   #99
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I dag har femteklassingen fått se på hvilken bunad hun vil ha til konfirmasjonen. Det gjelder om å være tidlig ute.

Vi har en 6.klassing som har fått medbestemmelsesrett når det gjelder valg av bunad. Hun kan velge mellom nordmørsbunad (far kommer derfra) og sunnmørsbunad (mor kommer derfra). Hun synes visst det er vanskelig å bestemme seg.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 15:45   #100
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vi har en 6.klassing som har fått medbestemmelsesrett når det gjelder valg av bunad. Hun kan velge mellom nordmørsbunad (far kommer derfra) og sunnmørsbunad (mor kommer derfra). Hun synes visst det er vanskelig å bestemme seg.

Det forstår jeg godt at hun synes er vanskelig!
Jeg for min del ble sur da mine foreldre foreslo at jeg skulle få bunad i konfirmasjonsgave jeg.... syntes det var så stygt med bunad, og jeg ville ha seilbrett (Er det mulig?).... Seilbrett ble det, og da jeg var 18 angret jeg på valget selvsagt, så bunad ble det da jeg ble 20!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.