Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hva synes du om juksebunader til barn?
De er helt flotte! 57 36,54%
De er grelle! 17 10,90%
Jeg bryr meg virkelig ikke... 21 13,46%
Noen av dem er fine, andre er mindre fine. 61 39,10%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 21:43   #61
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: I disse bunadstider- hva synes dere om juksebunader til barn?

Noen av dem er fine, andre er mindre fine.

Gammel 16-05-07, 21:43   #62
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Er det noen som kan vise fram et eksempel på en grell/stygg festdrakt? Jeg mener spørsmålet oppriktig, altså, for jeg er ikke så godt orientert i dette landskapet. De draktene jeg har sett på Cubus og spesielt på Exit har vært fine, synes jeg.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:46   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Vesla har en fra Obs som ligner på de som blir solgt på Sparkjøp, disse man kan få i gult, blått og rødt tror jeg. Veldig pene, noen av de peneste jeg har sett. Desverre er den for stor, så hun har også en fra en eller annen bunadbutikk, kjøpt av svigermor. Den er ikke like fin men veldig fin allikevel.

Har enda ikke sett noen stygge festdrakter, men BUNADER er det jammen mange direkte grimme av.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:47   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er det noen som kan vise fram et eksempel på en grell/stygg festdrakt? Jeg mener spørsmålet oppriktig, altså, for jeg er ikke så godt orientert i dette landskapet. De draktene jeg har sett på Cubus og spesielt på Exit har vært fine, synes jeg.

Jeg er usikker på om jeg har sett så mange pene, men Kystdrakten synes jeg er pen. Jeg synes juksebunadene ofte blir så krampeaktig wannabe med ellementer fra ulike bunader i en draktog da kan man jo heller ha på seg en pen kjole. Dem finnes det jo mange av til ok priser.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:49   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men heter det ikke festdrakt da? Ikke juksebunad? Festdrakter skal vel ikke være kopier av bunader heller, det er jo egne folkedrakter.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:59   #66
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Synes det er helt fint at man kan få kjøpt billige festdrakter til barn. Har ikke kjøpt selv, og har i grunnen ikke sett nok på dem til å vite hva jeg synes om de sånn rent estetisk.

Gammel 16-05-07, 22:01   #67
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men heter det ikke festdrakt da? Ikke juksebunad? Festdrakter skal vel ikke være kopier av bunader heller, det er jo egne folkedrakter.

Oslobunaden hadde for eksempel lenge status som drakt.

Gammel 16-05-07, 22:06   #68
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Men er det ikke smak og behag, da? Det er det jeg ikke skjønner. Dersom man ikke liker dem, så er man en snobb?

Vel... det er jo mye snobberi på dette forumet, og jeg for min del opplever vel at en del av holdningene man ser i denne tråden bare føyer seg inn i rekken .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:09   #69
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns noen er fine, andre ikke. Det er vel sånn med de fleste klær.

Lille har forøvrig nordlandsbunad, jeg ville nok ikke selv kjøpt det, men han fikk det fra bestemor og da sier jeg jo ikke neitakk. HAn kommer til å bli så fin i morgen.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:29   #70
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns noen er fine, andre ikke. Det er vel sånn med de fleste klær.

Lille har forøvrig nordlandsbunad, jeg ville nok ikke selv kjøpt det, men han fikk det fra bestemor og da sier jeg jo ikke neitakk. HAn kommer til å bli så fin i morgen.

Å så spennende! Tror aldri at jeg har sett mannsbunaden i barneutgave. Du vil ikke legge ut et lite skrytebilde i morgen?

Gammel 16-05-07, 22:32   #71
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Å så spennende! Tror aldri at jeg har sett mannsbunaden i barneutgave. Du vil ikke legge ut et lite skrytebilde i morgen?

Om jeg får det til så, er litt dårlig på sånn bildeutlegging

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:32   #72
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Dei er fine. Ikkje like fine som ekte bunadar, men heilt greie plagg til barn som på ein vanleg 17.mai sølar is og ketsjup og ramlar og snublar. Akurat som barn skal.

Signerer denne!
Synes også noen er mindre fine, avhengig av stoffkvalitet og slikt, men det ser man jo på før man kjøper uansett - på samme måte som med vanlige klær.
Junior debuterer i en imorgen, kjøpt brukt av Marikken, og jeg tror han blir riktig fin! Etter første isen er den nok nedgrist, så greit med en juksevariant.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:04   #73
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns mange av festdraktene er fine, og Snuppa hadde en i fjor som hun var nydelig i.

LIten sidekommentar bare: Jeg kommer fra en familie som er over gjennomsnittet opptatt av bunad. Ikke sånn at de mener at alle bør ha bunad, men vi har mange jentebunader i slekta som går i arv, og flere av mine formødre har brodert på bunader og skjorter. Dessuten er bunaden for meg et uttrykk for identitet, hvor jeg kommer fra.

Mamma har kjøpt en ny bunad til Snuppa i år. Den er utrolig flott, og kan legges ut i alle retninger. Forkledet er nesten dobbet. Den er av blåtøy (ikke ull) og kan den vaskes for hånd. Den kan nok vare minst til hun er 8 år, altså i 6 år til. I år kommer hun til å bruke den minst fire ganger. Og den kommer til å gå i arv, sånn at hennes døtre (hvis hun får noen) også kan bruke den. Jeg fikk min egen bunad da jeg var 18, før det har vi bare brukt bunader som er i familien. Min mormor, hennes tre døtre og hennes 5 barnebarn som har konfirmert seg har brukt samme bunad i konfirmasjonen.

Dette ble kanskje litt på siden, men poenget er at bunad ikke nødvendigvis trenger å være snobberi. I min familie prioriterer man å bruke en del penger på å investere i bunader, men de varer lenge med tanke på hvor mange barn som faktisk får brukt dem før de er utslitt.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:11   #74
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Som jeg skrev tidligere:

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

At jeg kalte det "juksebunad" i overskriften og i første innlegg var mest for å tydeliggjøre hva jeg siktet til. Jeg kunne like gjerne ha brukt ordet "festdrakt".

Siden det var jeg som startet tråden:
Det var egentlig med viten og vilje at jeg brukte ordet juksebunad (altså for å være helt klar på hvilke typer jeg refererte til) og også at jeg ikke hadde et tredje valgalternativ "noen er fine, andre ikke". Jeg mente det vel strengt tatt ikke som verdens mest seriøse debatt, derfor denne polariseringen av svaralternativ som "de er grelle" og "de er virkelig flotte". Selvsagt faller de aller fleste i mellomkategorier. Jeg ser vel sjelden en barnefestdrakt som er direkte grell.

For meg handler det stort sett om at jeg ikke liker stilen, stoffet, knappene og sømmen/utførelsen på de aller, aller fleste jeg har sett. Selvsagt har jeg sett barn i festdrakter som er søte og fine også, selv om jeg ikke ser for meg at det kommer til å være førstevalget når jeg skal kle opp barnet til fest. I utgangspunktet tenkte jeg ikke på "juksebunad" kontra "ekte" bunad, selv om det forsåvidt også er en interessant diskusjon. Jeg tenkte egentlig på estetikken til de billige variantene man ser over alt.

At jeg var litt uklar i spørsmålsformuleringen bidro vel til at det ble litt mer spenstige innlegg enn at alle skulle svare "noen er fine, andre ikke", hvilket jeg antar at de fleste mener. Det var dog snarere en bieffekt enn et bevisst valg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:16   #75
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Noen er fine, noen er stygge. Bunad er bunad, min eldste har festdrakt fra en eller annen butikk. Jeg har drakt fra Nedre Buskerud, ikke det en gang er bunad.

Gammel 16-05-07, 23:18   #76
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er et bilde av guttene mine 17.mai 2003. De bærer festdrakter som jeg faktisk tror min mor kjøpte til dem på SparKjøp. Jeg synes guttene mine er flotte i dem, jeg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kopi av DSCF0052.JPG (61,0 KB, 56 visninger)
Gammel 16-05-07, 23:19   #77
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nabojenta: Så flotte gutter. Hele bildet ser jo ut som om det er klippet ut av en reklamebrosjyre for Norge. Nydelig!

Gammel 16-05-07, 23:20   #78
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes mange av dem er fine og jeg er ikke spesielt opptatt av hva de kalles.

Enig med Fnatten jeg.

Gammel 16-05-07, 23:26   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

LIten sidekommentar bare: Jeg kommer fra en familie som er over gjennomsnittet opptatt av bunad. Ikke sånn at de mener at alle bør ha bunad, men vi har mange jentebunader i slekta som går i arv, og flere av mine formødre har brodert på bunader og skjorter. Dessuten er bunaden for meg et uttrykk for identitet, hvor jeg kommer fra.

Mamma har kjøpt en ny bunad til Snuppa i år. Den er utrolig flott, og kan legges ut i alle retninger. Forkledet er nesten dobbet. Den er av blåtøy (ikke ull) og kan den vaskes for hånd. Den kan nok vare minst til hun er 8 år, altså i 6 år til. I år kommer hun til å bruke den minst fire ganger. Og den kommer til å gå i arv, sånn at hennes døtre (hvis hun får noen) også kan bruke den. Jeg fikk min egen bunad da jeg var 18, før det har vi bare brukt bunader som er i familien. Min mormor, hennes tre døtre og hennes 5 barnebarn som har konfirmert seg har brukt samme bunad i konfirmasjonen.

Dette ble kanskje litt på siden, men poenget er at bunad ikke nødvendigvis trenger å være snobberi. I min familie prioriterer man å bruke en del penger på å investere i bunader, men de varer lenge med tanke på hvor mange barn som faktisk får brukt dem før de er utslitt.

Slik har vi det også. En investering, ikke snobberi.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:30   #80
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Slik har vi det også. En investering, ikke snobberi.

Det er helt flott å være opptatt av bunader og kjøpe ekte bunader til barna sine... ja jeg skulle gjerne hatt det til mine barn også. Det jeg opplever som snobberi er når man har ovenfra-og-ned-holdning til folk som ikke prioriterer dette men heller skaffer såkalte juksebunader (hverdagsbunad het det forresten da jeg var barn).

Når jeg quoter deg Bergliot, er det bare som en del av en diskusjon og ikke fordi jeg opplever akkurat deg som snobbete. Jeg husker ikke hvem som har skrevet hva tidligere i tråden.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.