Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Nå har jeg veldig liten erfaring med BUP, PPT og andre instanser innenfor hjelp til skolebarn, og vet ikke om det der er frister å forholde seg til, eller om det anbefales hjelp innenfor så og så lang tid?
I så fall er det sammenliknbart med helsevesenet.
Er det ikke det blir det en vanskelig sammenlikning i og med at man i helsevesenet opererer med helt klare rettigheter når det gjelder tid innenfor de fleste områder.
BUP har frister. PPT (eller Barne- og familietjenesten, som det heter i Trondheim) er visst bare en eviglang kø, uten noen garantier overhode.
BUP har garanti på tre måneder, fikk vi beskjed om. For å komme inn i køen til BUP, må man først stå seks måneder i kø hos BFT, selv om både skole, fastlege og foreldre sier at det er BUP man skal til i siste instans. Akkurat dette er visst spesielt og veldig tunggrodd for vår kommune, har jeg skjønt.
Ellers er visst den BUP-ventelistegarantien litt bob-bob. Garantien gjelder nemlig tiden fra man havner i køen til man blir innkalt til inntakssamtale. Etter inntakssamtalen er det fler ukers ventetid før man faktisk kommer i gang med behandlingen, men dette plukkes ikke opp av ventelistekontrollen og er en måte for BUP å "trikse" med køsystemet, for å kjøpe seg bedre tid. Har jeg hørt fra noen som kjenner systemet fra innsiden. Foreløpig stemmer det godt med våre observasjoner. :venter fortsatt på at behandling skal starte:
|