Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 15:05   #361
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå hoppet du over den biten der jeg skrev at jeg tror det fenomenet du nevner i stor grad skyldes påvirkning fra samfunnet rundt mer enn at det oppleves mer naturlig for jenter å leke med jenter enn med gutter. Og har man vokst opp med dette ender man jo hovedsakelig opp med venner av samme kjønn og da blir det naturlig nok de man drar på tur med også.

... og er det fortsatt helt uforståelig for deg at jenter som er vokst opp med venninner og søstre har en forestilling om at de vil kommunisere bedre med en datter enn med en sønn? For det var det jeg kommenterte på. Grunnen til at mange tror de vil forstå det ene kjønnet bedre enn det andre er vel at det er det de er vant med å omgås mest fra sin egen oppvekst. Man er jente selv, har lekt med jenter og har søstre, og tror dermed at man vil ha lettere for å forstå andre jenter. Selv om du er oppvokst med å omgås begge kjønn like mye, så er vel ikke de fleste det?

Klart det viser seg ofte å ikke stemme, men at man kan ha den forestillingen på forhånd, er det egentlig så uforståelig?

Sist redigert av My : 10-03-14 kl 15:10.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:12   #362
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

... og fortsatt er det helt uforståelig for deg at jenter som er vokst opp med venninner og søstre har en forestilling om at de vil kommunisere bedre med en datter enn med en sønn? For det var det jeg kommenterte på. Grunnen til at mange tror de vil kommunisere lettere med det ene kjønnet er at det er det de er vant med fra sin egen oppvekst. Man er jente selv, har lekt med jenter og har søstre, og tror dermed at man vil ha lettere for å forstå andre jenter. Er det fortsatt rart?

Ja, det er forsatt rart. Det er da vel ikke sånn at om man har lekt med jenter og har søstre tror at alle jenter/kvinner er like? Og da å tro at man skal fortså og kommunisere bedre med et barn man enda ikke har møtt fordi det er en jente, er vanskelig å skjønne for meg. Med mindre man tillegger det ufødte barnet en hel del egenskaper jeg mener det ikke er grunn for.

Gammel 10-03-14, 15:17   #363
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ja. Jeg synes i alle fall ikke det er vanskelig å forstå.

Folk har vel gjerne en hel masse forventninger til det som er ukjent, både på grunnlag av kjønn og på grunnlag av andre ting, ut fra hvilke erfaringer man har. Veldig ofte (som regel) viser disse forventningene seg å ikke stemme i det hele tatt, og forventningene er vel som regel følelsesbasert, mer enn fornuftsbasert, men like full er det helt menneskelig å ha det.

Ingen vet hva det egentlig innebærer å få barn, før de har prøvd det. Likevel har de fleste en eller annen forestilling, basert på ett eller annet de tror/har hørt/har erfart. Det er vel de færreste som har det helt åpent, uten noen forventninger, planer eller drømmer overhodet.

Sist redigert av My : 10-03-14 kl 15:40.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:23   #364
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenker med gru på den smellen dere mormorwannebes får når datteren blir lesbisk og dere får en mormor til å konkurrere med

:mohaha:

Mener at akkurat mormorwannabe'sene er fraværende i denne tråden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:24   #365
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, det er forsatt rart. Det er da vel ikke sånn at om man har lekt med jenter og har søstre tror at alle jenter/kvinner er like? Og da å tro at man skal fortså og kommunisere bedre med et barn man enda ikke har møtt fordi det er en jente, er vanskelig å skjønne for meg. Med mindre man tillegger det ufødte barnet en hel del egenskaper jeg mener det ikke er grunn for.

Jeg har kanskje møtt litt for mange varianter av jente og av gutt til å se akkurat dette.
Hvordan kommuniserer jenter om man ser jenter som gruppe? Har det noe med forestillingen om intrigejenter og følelsesjenter å gjøre det også?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:27   #366
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt rart, og faktisk føles litt ubehagelig, at det dras inn generelle argumenter om kjønnsstereotypier og kjønnssegregering i en tråd med et såpass personlig spørsmål.

Jeg redigerer derfor litt i innleggene mine.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:27   #367
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg er jo også noe i kraft av å være hokjønn og kvinne, det er ikke uten grunn jeg er stolt og ser fremover 8.mars. Jeg skjønner ikke helt hva dere tenker når dere sier at kvinner ikke er like, det er KLART ingen er like, det er vel ingen som påstår det heller.

Gammel 10-03-14, 15:33   #368
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men jeg er jo også noe i kraft av å være hokjønn og kvinne, det er ikke uten grunn jeg er stolt og ser fremover 8.mars. Jeg skjønner ikke helt hva dere tenker når dere sier at kvinner ikke er like, det er KLART ingen er like, det er vel ingen som påstår det heller.

8 mars handler ikke for meg så mye om å være stolt FORDI jeg er kvinne, men det handler om at man skal være stolt, ha rettigheter og frihet uavhengig av hva slags kjønn man har.
Jeg tenker også at 8 mars er en viktig dag for menn.

Kvinner og menn er ikke helt like, men jeg er ikke glad i større båser basert på kjønn enn det er grunnlag for. For hva er da alle de av et kjønn som passer i båsen? Er man ikke kvinne eller mann nok?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:36   #369
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vel, jeg er stolt av det, det betyr ikke at det du nevner utelukkes av den grunn. Jeg synes du blander korta i denne diskusjonen, alt snakket om båser og kjønnssterotypier er jeg enig i, jeg ser ikke hvordan det er relevant for denne diskusjonen.

Gammel 10-03-14, 15:37   #370
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mtp hvor upopulære jenter er mange steder i verden plager det meg ikke nevneverdig at mange ønsker seg jenter i Norge. Men klart, kommentarer lik de katta og Fjonka har fått, gjør meg innmari sint!

Poly:

Men hvorfor er det mer politisk korrekt å ønske seg jenter enn å ønske seg gutter? Det at det er motsatt andre steder i verden, er jo ikke noen grunn for å være like diskriminerende og mene at barn av ett kjønn er bedre enn det andre å få.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:37   #371
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Men da måtte de ikke fått min jente, vel å merke.

Jeg har ikke sagt at jenter er sånn. Min er heller ikke sånn. Men jeg ser jo at mange er det.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:40   #372
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men hvorfor er det mer politisk korrekt å ønske seg jenter enn å ønske seg gutter? Det at det er motsatt andre steder i verden, er jo ikke noen grunn for å være like diskriminerende og mene at barn av ett kjønn er bedre enn det andre å få.

Jeg sier ikke at det er mer pk i Norge, og jeg sier HVERTFALL ikke at et av kjønna er bedre enn det andre, jeg sier at det at jenter blir behandlet dårlig og har mindre rettigheter mange andre steder gjør at jeg ikke synes det er en uting at jenter er poupulære i Norge. Jeg hadde derimot syntes det var en uting hvis forholda i Norge fremdeles var som Poly skisserte i sitt innlegg.

Gammel 10-03-14, 15:42   #373
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok preget av alle de temmelig diskriminerende kommentarene oppigjennom, som tyder på at endel faktisk mener at jenter er mye bedre barn å få. Og det henger jo godt sammen med svarene i denne spørreundersøkelsen.

Gammel 10-03-14, 15:43   #374
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det må være greit å kunne snakke om kjønnsstereotypier i denne tråden altså. Hvis ikke burde det stått innledningsvis at dette er bare en spørreundersøkelse, ikke en diskusjon.

Gammel 10-03-14, 15:46   #375
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg er nok preget av alle de temmelig diskriminerende kommentarene oppigjennom, som tyder på at endel faktisk mener at jenter er mye bedre barn å få. Og det henger jo godt sammen med svarene i denne spørreundersøkelsen.

Jeg tror heller denne spørreundersøkelsen er preget av at det er flest kvinner på forumet. Hvis du stilte spørsmålet på et forum med 99% menn kan det hende statistikken hadde sett litt annerledes ut. Tror det ofte er slik at menn ønsker seg sønner og kvinner ønsker seg døtre. På grunn av den forestillingen enkelte har (hvor vanskelig det enn er å forstå), om at de lettere vil forstå seg på personer av sitt eget kjønn.

Gammel 10-03-14, 15:47   #376
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i denne tråden er det jo bare de som ønsket seg gutter som har kommet med negative stereotypier. Om at de ikke vil ha dollete intrigemakerjenter?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:48   #377
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, hvis ikke jeg husker feil så har vel alle (eller ihvertfall de aller aller fleste av) de slemme kommentarene jeg har fått om gutter oppigjennom kommet fra kvinner. Men jeg syns ikke det gjør det noe bedre, i og for seg.

Gammel 10-03-14, 15:52   #378
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

noen, jeg syns du:

- Legger for mye i svaret på dette spørsmålet. Det er ikke MANGE svar her (i forhold til brukere), og jeg tror langt de fleste har svart noe a la "tja, ikke at det var viktig, men siden du spør så var kanskje "jente" fremst i tankene mine"
- Glemmer at dette var tanker for gjorde seg for til dels ganske lenge siden. Mange av mine refleksjoner rundt jenteroller/gutteroller har kommet til etter at jeg har fått barn. Før det vandret jeg ganske bekymringsløst rundt i verden når det gjelder likestilling, ganske skjermet fra diskriminering i oppvekst, utdanning og jobb. Og lenge føre lekebutikkene ble lyserosa og blå.
- Ikke tenker på at vi ikke visste hva vi gikk til. Og tankene mine rundt hva et jentebarn/guttebarn/barn overhodet var for noe, for ikke å snakke om forståelsen av at barn er utrolig mye mer ulike enn man klarer å se for seg på forhånd, var temmelig sketchy
- antar at dette var tanker som kom etter en grundig og rent rasjonell refleksjon rundt alt barn, kjønnsroller, relasjoner, etc. innebærer

For de fleste var dette vage strøtanker vi gjorde oss uten å tenke nærmere over det. Hva vi la i det å få jentebaby ble derfor selvsagt preget av hvilket ubevisst bilde vi hadde av mor/datter-relasjon (mest sannsynlig preget av vår egen relasjon med mor), av hvordan vi så på egen oppvekst som jente, hvordan vi hadde hatt det med søstrene våre, osvosv. Altså hele den kjønnsubalanserte arven vi hadde med oss.

Gammel 10-03-14, 15:52   #379
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvis ikke jeg husker feil så har vel alle (eller ihvertfall de aller aller fleste av) de slemme kommentarene jeg har fått om gutter oppigjennom kommet fra kvinner. Men jeg syns ikke det gjør det noe bedre, i og for seg.

Klart det ikke gjør det. Men det er jo ingen i denne tråden som har sagt negative ting om gutter?

Jeg ble så lei meg da jeg leste stereotype, negative kommentarer om små jenter fra folk jeg alltid har sett på som kule og oppegående jenter her på forumet at jeg tenkte jeg skulle trekke meg helt ut av tråden. Men så tenkte jeg at jeg skulle si fra istedet for. Det er ikke ok å ha negative forventninger til bittesmå folk man ikke kjenner engang.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:53   #380
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg skjønner godt at den type kommentarer har gjort sitt med deg, jeg hadde taklet noe sånt dårlig, men jeg tror også at de som huker av for "jente" i denne diskusjonen er milevis unna de du har snakket med. Jeg synes ikke svarene i denne tråden bærer preg av de holdningene du skisserer, heldigvis.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.