|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
heimføing
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Og derfor må man gi opp? |
|
|
|
|
|
#422 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det er flere som støtter lærerne: |
|
|
|
|
|
#423 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Virkelig? Er det sånn du ser på lærere? For en arroganse! |
|
|
|
|
|
#424 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Det kan være lettere for en svak rektor å få orden på dette hvis det finnes mer regler rundt det. Et håp er også at skoleeier også går inn i dette hvis rammene er litt tydeligere. |
|
|
|
|
|
#425 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Hvis det viktige for deg er at barnet ditt skal få den undervisningen og oppfølgingen ellers som det har krav på, finnes det mer enn nok regler rundt dette. Det er nedfelt i Opplæringsloven, i vurderingsforskrifter og andre forskrifter som ligger på Udir, blant annet "Vurdering for læring". Det er null problem for skoleeier å gå inn i en sak som den du skisserer over og ordne opp ut fra dagens regelverk, og det uten at lærerens arbeidstidsavtale er relevant annet enn hvis det viser seg at læreren er pålagt så mange andre oppgaver at h*n ikke rekker over for- og etterarbeidet.
|
|
|
#427 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Forskyvning av arbeidsoppgaver mellom yrkesgrupper for å spare penger er jo helt vanlig i stat og kommune, det er ikke bare å si nei altså. Hvis ledelsen definererer vask av gulv som arbeidsoppgaver tror jeg det skal litt til å nekte faktisk. Det blir jo tilsvarende på sykehus også, leger overtar sekretæroppgaver og sykepleiere overtar logistikkoppgaver. Og så skjønner man ikke hvorfor ventelistene øker i andre enden. Det man må gjøre er å få kommunisert ut, gjerne via foreldre, at kommunen prioriterer lærerarbeidstid på å vaske gulv fremfor å tilrettelegge undervisning. Det vil skape et solid basketak om ikke annet. Hvis man så velger å gjøre det gratis på fritiden tenker jeg at man kompenserer mer enn arbeidsgiver fortjener, og man er bare nødt til å la det gå ut over tredjepart hvis man vil ha en endring. Man må bare sørge for at ledelsen aldri, aldri kan få lov til å påstå at det ikke går utover læring. Det er mulig at foreldregruppen da velger å vaske på dugnad, men det får i såfall være opp til dem.
|
|
|
#428 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Er det ikke relevant om lærerne i dag gjør det de skal i forhold til arbeidstidsavtalen som finnes eller ikke? Skyldes ikke det økte behovet for kontroll at ikke alle er sikre på at alle lærere følger sin del av avtalen som eksisterer? |
|
|
|
|
|
#429 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Kontrollmekanismer på hvordan lærerne bruker ubunden tid er jeg sikker på er fullstendig feilslått taktikk hvis ønsket er å utnytte lærerressursen best mulig. |
|
|
|
|
|
#430 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Katta.. Man kan ikke settes til hva som helst av arbeidsoppgaver uten at stillingen omdefineres. Dersom en stilling skal omdefineres må det en prosess til gjennom fagorganisasjonene. Det å legge inn renhold i hvilken som helst jobb er ikke uproblematisk ettersom renhold på skole har krav å følge, opplæring og kurs. Skal en lærer kombinere renhold og lærerjobb skal læreren egentlig gjennomgå samme opplæring og oppdatering i yrket som renholderne ellers i kommunen gjennomgår. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er sikkert et av flere aspekt ved det hele for KS - men i forhold til de spesifikke problemene du drar inn i denne tråden er det ikke her dere bør forvente å finne løsningen.
|
|
|
#432 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?De har satt sykepleiere til å vaske hos oss altså, det må selvfølgelig defineres inn og opplæring må gis etc etc og smart er det ikke, men det er ikke sånn at det er noe de ikke kan gjøre. Bare gi beskjed om det kan de dog ikke, det er sant.
|
|
|
#433 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hvis man ikke stoler på at arbeidstakerene sine gjør jobben sin og jobber de timene de skal har man i grunnen et problem som er veldig mye større enn det fast arbeidstid kan løse.
|
|
|
#434 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker at enkelttilfeller som Elg beskriver ikke har så mye med konflikten mellom KS og lærerne å gjøre, men det kan være interessant å diskutere i en egen råd hva man kan gjøre hvis barn ikke får den undervisningen de har krav på. Jeg tenker at det sjelden virker positivt på arbeidslyst, -glede og -prestasjoner å bli kontrollert og mistenkeliggjort.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#435 |
|
|
Ja og der må arbeidstakeren som får nye oppgaver være skikkelig steil og ikke kamuflere ved å gjøres det man alltid har gjort. Det som er det riktige er at leder som pålegger nye oppgaver og omdefineres stilling også definerer klart hva som skal kuttes ut. |
|
|
|
|
|
#436 |
|
|
Nettopp! |
|
|
|
|
|
#437 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg synes dette er ganske interessant (og derfor spammer jeg). |
|
|
|
|
|
#438 |
|
maler
|
Nei, jeg vil tro de fleste hadde ledd og søkt jobb privat. Jeg tror den type pressmidler kun fungerer overfor yrkesgrupper som har større lojalitet overfor tredjepart enn overfor arbeidsgiver.
|
|
|
#439 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg trodde konflikten gikk på lærernes mulighet til å opparbeide seg overtid og avspasering av denne. Det jeg prøver å ta opp er at lærerne generelt på mine barns skole ikke ser ut til å jobbe den overtiden de kan avspasere. I alle andre yrker har man kontroll på at man jobber den overtiden man avspaserer. Hvorfor er det ikke riktig å ha tilsvarende kontroll på lærere? |
|
|
|
|
|
#440 |
|
Tittel og tittel....
|
Konflikten handler jo egentlig ikke om det da, og jeg tror ikke det er vanlig på de fleste skoler her i landet med slike forhold, ja at det finnes en og annen som ikke jobber det de skal er nok sikkert, men veldig mange lærere jobber det de skal og litt til. Dersom du er misfornøyd med lærernes innsats på dine barns skole, så finnes det klagemuligheter.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|