Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 11:09   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Så du mener at jeg skulle svare helt alvorlig på den latterliggjøringen som kom forut for min kommentar? Ærlig talt. Vi lærere sutrer ikke ved å påpeke at yrket er komplekst, jeg mener at vi bør fremheve det, slik at ikke vi undergraver vår egen profesjon. Undervisning i skolen er tuftet på et oppdrag som er forankret i opplæringslov, læreplan; både den generelle og kompetansemålene, læringsplakaten, vurderingsforskriftene osv. Jeg påpeker kompleksiteten og ansvaret, jeg sutrer ikke. Jeg elsker jobben min, men et så viktig samfunnsoppdrag krever tid, ikke stoppeklokke og mistenkeliggjøring fra KS.

Men jeg mener at dere nettopp undergraver saken ved å argumentere med yrkets særegenhet, kompleksitet, unikhet og whatever. Med en gang man velger sammenlignende argumenter for sin sak, så sporer man av debatten. For da plasserer man diskusjonen på motpartens banehalvdel, også blir det et poeng å finne motargumenter: "Nei, din jobb er ikke mer krevende enn min" eller "Det er mange jobber som er mer komplekse".

Dessuten gjør man seg sårbar for motargumenter, siden argumentasjonen er tuftet på synseføling. Hvis man i stedet er saklig og forholder seg til fakta: "Her er dagens situasjon. Dette er endringene som er foreslått. Det vil gi følgende konsekvenser", så får man både mer sympati, og folk går ikke i forsvar på samme måte. Da kan man diskuterer fakta og ikke følelser, noe som alltid er lurt hvis man skal nå frem med en sak.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.