Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 00:44   #181
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.

Dette er kjempegod argumentasjon. Alle burde skjønne at det er best at lærerne kan jobbe det som er nødvendig i den tiden ungene er på skolen og at det ikke nødvendigvis gir bedre skole om de må forskyve masse tid til skolesommerferien.

Jeg mener at lærere er i en særstilling når det gjelder undervisningsoppdraget. Å lede, undervise, veilede og vurdere 30 elever i opp til 90 minutter før det er pause, kanskje da med inspeksjon før neste time, er ikke sammenlignbart med så mange andre yrker. Akkurat dette aspektet har gått mer og mer opp for meg de siste årene fordi jeg har hatt studenter, alt fra advokater, ingeniører og andre folk fra det virkelige arbeidslivet: næringslivet. De har vært helt sjokkskadde av hvor mye som egentlig skal til, både av kunnskap, forberedelser, kommunikasjonsevne og lederevner.

Derimot er dette bare vås. Dere må slutte å skrive sånt tull, herrejemini det er mange yrkesgrupper som må konsentrere seg lengee perioder enn dette. Dette er usaklig og martyrsytete.

For å si det igjen: jeg sympatiserer med lærerne her, men jeg kan bli tullete over hvor ræva teit dere argumenterer. Det fremstår som at dere har ingen anelse hvordan andre har det i jobben sin, og det gir dere lite kred.

Jeg har barn på skolen og ønsker en god skole. Vær så snill og ikke ødelegg debatten med disse tullete sytemeningene som kommer overalt. Vær saklig! Dere har en god sak!

Gammel 18-02-14, 00:55   #182
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis det ikke kom helt tydelig frem av forrige innlegg: for meg er det selvsagt at lærere ønsker å gjøre slikt i arbeidstiden, og jeg forventer virkelig ikke at en lærer er tilgjengelig på kveldstid. På samme måte som jeg ikke forventer å få tak i fastlegen på kveldstid, om jeg føler meg aldri så dårlig.

For all del, jeg forsøkte bare å si at jeg er enig i at det ikke er noe argument imot KS sitt forslag, men at ulike skoler og lærere har ulik praksis.

Det viktige her er at vi må ha tid til å forberede god undervisning og til å gi elevene god vurdering. Det får vi ikke dersom KS sitt forslag blir en realitet - med mindre vi jobber gratis.

Gammel 18-02-14, 01:04   #183
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

"Lærerne er i en særstilling når det gjelder undervisning"? Tøyser du? Ehh, ja ... Og leger er i en særstilling når det gjelder medisin, forskere er i en særstilling når det gjelder forskning og snekkere er i en særstilling når det gjelder tømring. Og poenget er?

Å jobbe 90 minutter (eller lenger) uten pause, med noe som er mentalt og fysisk krevende, er sammenlignbart med ganske mange andre yrkesgrupper. Å måtte sette seg inn i stadig nye fagområder, ha kunnskaper om mange ulike fagfelt og være gode på kommunikasjon er heller ikke noe som er veldig unikt for lærere. Seriøst? Tror du virkelig at dette gjør læreryrket unikt? Skjønner du virkelig ikke at dette er helt vanlige yrkesutfordringer?

Undervisningsoppdraget, skrev jeg. Det er det viktigste elementet i jobben vår, det som skjer i klasserommet og som er avhengig av svært mye for å fungere slik at det er læring som blir utbyttet. Pausene er ikke viktige, det er det som foregår i de 90 minuttene eller 60. Undervisning er ikke sammenlignbart med feks kontorjobb, uansett hvor mye kommunikasjon eller forberedelser og etterarbeid som kreves til det. Å sammenligne med leger, blir også helt feil, de har helt andre utfordringer, det jeg snakker om er undervisning. Det kunne forøvrig ikke falle meg inn å tro at ikke andre yrker er langt mer krevende enn læreryrket, men jeg mener likevel at å undervise ikke kan sammenlignes med så mange andre yrker.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 01:14   #184
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette er kjempegod argumentasjon. Alle burde skjønne at det er best at lærerne kan jobbe det som er nødvendig i den tiden ungene er på skolen og at det ikke nødvendigvis gir bedre skole om de må forskyve masse tid til skolesommerferien.

Derimot er dette bare vås. Dere må slutte å skrive sånt tull, herrejemini det er mange yrkesgrupper som må konsentrere seg lengee perioder enn dette. Dette er usaklig og martyrsytete.

For å si det igjen: jeg sympatiserer med lærerne her, men jeg kan bli tullete over hvor ræva teit dere argumenterer. Det fremstår som at dere har ingen anelse hvordan andre har det i jobben sin, og det gir dere lite kred.

Jeg har barn på skolen og ønsker en god skole. Vær så snill og ikke ødelegg debatten med disse tullete sytemeningene som kommer overalt. Vær saklig! Dere har en god sak!

Var det martyraktig? Jøss. Jeg refererte til hva studentene mine tenker, de fleste av dem har vært mellom 30 og 50 og mange har kommet fra det private, og de har trodd at de visste hva undervisning går ut på, men det er ikke konsentrasjon i 90 min som er bøygen, altså. Hvis du oppfattet det slik, tror jeg du leser med vrangbriller.

Gammel 18-02-14, 01:20   #185
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.

Det er dette som er kjernen. Enkelt og greit.

Gammel 18-02-14, 01:21   #186
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tro meg, Teflona: det som gjør læreryrket unikt, er at lærere underviser elever. Det er det ikke mange andre yrkesgrupper som driver med. Nødvendigvis. Alle de andre tingene som du skriver om er helt vanlige yrkesutfordringer. Sånt som veldig mange andre yrkesgrupper også driver med og er avhengig av for å lykkes.

Selvsagt er undervisning sammenlignbart med kontorjobb (eller lege-, forsker- og tømrerjobb for den del). Det er masse felles utfordringer og en rekke felles egenskaper som kreves, litt avhengig av type kontorjobb og type undervisning.

Alle yrkesgrupper tror de er fryktelig spesielle og at akkurat deres type arbeid har helt særegne utfordringer, mens faktum er at man ikke trenger å grave spesielt dypt før man finner nøyaktig de samme problemstillingene på en rekke ulike arbeidsplasser, og før man ser at mange av de sammen egenskapene er nyttige til å løse dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 01:27   #187
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Tro meg, Teflona: det som gjør læreryrket unikt, er at lærere underviser elever. Det er det ikke mange andre yrkesgrupper som driver med. Nødvendigvis. Alle de andre tingene som du skriver om er helt vanlige yrkesutfordringer. Sånt som veldig mange andre yrkesgrupper også driver med og er avhengig av for å lykkes.

Selvsagt er undervisning sammenlignbart med kontorjobb (eller lege-, forsker- og tømrerjobb for den del). Det er masse felles utfordringer og en rekke felles egenskaper som kreves, litt avhengig av type kontorjobb og type undervisning.

Alle yrkesgrupper tror de er fryktelig spesielle og at akkurat deres type arbeid har helt særegne utfordringer, mens faktum er at man ikke trenger å grave spesielt dypt før man finner nøyaktig de samme problemstillingene på en rekke ulike arbeidsplasser, og før man ser at mange av de sammen egenskapene er nyttige til å løse dem.

Jeg er helt uenig med deg i at undervisning er sammenlignbart med kontorjobb. At man kan liknende utfordringer, jøss, ja, men kontorjobben innbefatter ikke 30 elever som du skal undervise. På det punktet er lærerjobben helt spesiell, ja.

Gammel 18-02-14, 01:34   #188
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det martyraktig? Jøss. Jeg refererte til hva studentene mine tenker, de fleste av dem har vært mellom 30 og 50 og mange har kommet fra det private, og de har trodd at de visste hva undervisning går ut på, men det er ikke konsentrasjon i 90 min som er bøygen, altså. Hvis du oppfattet det slik, tror jeg du leser med vrangbriller.

Men hva har det med denne saken å gjøre?

Gammel 18-02-14, 01:34   #189
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt uenig med deg i at undervisning er sammenlignbart med kontorjobb. At man kan liknende utfordringer, jøss, ja, men kontorjobben innbefatter ikke 30 elever som du skal undervise. På det punktet er lærerjobben helt spesiell, ja.

Ja, men det er jo også akkurat det jeg sier. Det som skiller en lærerjobb fra andre jobber er nettopp undervisningen av elever, ikke evner til kommunikasjon, evne til å sette seg inn i nye ting, lederegenskaper, manglender pauser eller noe andre andre du refererer til, for alt det andre finner du i en rekke andre jobber også.

Og jeg antar for øvrig at du ikke har den fjerneste anelse om hva en "kontorjobb" faktisk kan innebære, siden du argumenterer som om det er én og samme type jobb.

Gammel 18-02-14, 01:40   #190
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har for øvrig drevet mye med både undervisning og salg tidligere, og jeg kan orientere om at det er to typer jobber som kan ha svært mye til felles. Jeg har brukt akkurat de samme egenskapene i begge, og det er en rekke sammenfallende utfordringer og arbeidsoppgaver. Begge handler eksempelvis om formidling og om det å forstå den du kommuniserer med. Det er også viktig å kunne sette seg inn i mottakerens behov og tankemåte. (Og både salgs- og undervisningsjobben var "kontorjobber". )

Gammel 18-02-14, 01:41   #191
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Men hva har det med denne saken å gjøre?

Er det ikke arbeidstidsforhandlingene som diskuteres? Hvis ikke undervisning og det som kreves for å få til god undervisning og læring, blir gitt gode rammeforhold, les nok tid til for- og etterarbeid, vil læringsutbyttet til elevene bli dårligere. Elevene og deres læring er tross alt grunnen til at vi har en skole.

Gammel 18-02-14, 01:49   #192
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Ja, men det er jo også akkurat det jeg sier. Det som skiller en lærerjobb fra andre jobber er nettopp undervisningen av elever, ikke evner til kommunikasjon, evne til å sette seg inn i nye ting, lederegenskaper, manglender pauser eller noe andre andre du refererer til, for alt det andre finner du i en rekke andre jobber også.

Og jeg antar for øvrig at du ikke har den fjerneste anelse om hva en "kontorjobb" faktisk kan innebære, siden du argumenterer som om det er én og samme type jobb.

Nei, selvsagt vet jeg ikke hva kontorjobber innebærer og at de er ulike. Det skulle tatt seg ut. Jeg er tross alt lærer uten peiling på andres arbeidshverdag, jeg kjenner jo bare lærere. Ikke snakker jeg med mannen, heller, han har kontorjobb, men det er liksom ikke så viktig, ikke ser jeg så mye til han, heller.

Gammel 18-02-14, 01:52   #193
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Sorry, jeg glemte

Gammel 18-02-14, 02:09   #194
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg har for øvrig drevet mye med både undervisning og salg tidligere, og jeg kan orientere om at det er to typer jobber som kan ha svært mye til felles. Jeg har brukt akkurat de samme egenskapene i begge, og det er en rekke sammenfallende utfordringer og arbeidsoppgaver. Begge handler eksempelvis om formidling og om det å forstå den du kommuniserer med. Det er også viktig å kunne sette seg inn i mottakerens behov og tankemåte. (Og både salgs- og undervisningsjobben var "kontorjobber". )

Og denne undervisningen, den innbefattet 30 personer i 2-4 ulike fag/emner i 4-6 timer i løpet av en dag? Og gruppa var ikke den samme fra time til time? Ok, hvis det er tilfelle, da skal du jaggu få lov å mene noe om undervisning i skolen.

Gammel 18-02-14, 02:24   #195
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og denne undervisningen, den innbefattet 30 personer i 2-4 ulike fag/emner i 4-6 timer i løpet av en dag? Og gruppa var ikke den samme fra time til time? Ok, hvis det er tilfelle, da skal du jaggu få lov å mene noe om undervisning i skolen.

Jeg er selger og mye av min arbeidsdag består av undervisning. Alt fra 1-40 personer. Opptil 250 når jeg blir innleid til ulike studieinstitusjoner. Nye "elever" hver gang, med ulik bakgrunn. I tillegg til representasjon i helgene (enkelte kaller det fyll, fest og sosialt) for meg er det representasjon, jeg er med kunder dvs. jeg er på jobb! Kurs foregår gjerne på kveldstid etter butikkens åpningstid. Som selger blir du også ringt i butikkenes åpningstid da ekstrahjelpene som jobber etter kl 16 gjerne har tekniske spørsmål. Åpningstidene er 06.30-23.00.

Min jobb er ikke unik.

Det finnes mao yrkesgrupper som bedriver opplæring uten å ha gått lærerhøyskolen.

Jeg er enig med flere om at KS er på feil spor, men også med Emse mht martyrsynet enkelte lærere har på sin yrkesgruppe.

Sist redigert av Fløyel : 18-02-14 kl 02:29.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 02:41   #196
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har holdt kurs der jeg den ene dagen har undervist snekkere og den neste avdelingsledere og økonomer og der jeg har mikset studenter, professorer og sekretærer i ett og samme kursrom. Og der jeg den ene dagen har måtte satt meg inn i hvordan et ventilasjonsanlegg fungerer og den neste prøvd å skjønne opp ned på et nytt regnskapssystem. Og jeg har undervist alt fra enkeltpersoner i 60-åra til auditorier med 250 skoleelever, så det er helt unødvendig å være kjepphøy.

Og jeg mener ikke så mye om undervisning i skolen, egentlig. Jeg overlater det til lærerne. Jeg bare prøver å belyse at når man argumenterer med at man er så skrekkelig unik og har en sånn fryktelig spesiell jobb i forhold til andre yrkesgrupper, så tryner man langflat med argumentasjonen sin.

Gammel 18-02-14, 03:08   #197
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Lærerne har en krevende jobb, som så mange andre. Poenget er at vi trenger tid til å gjøre jobben når elevene faktisk er der. Det er det som mangler med KS' forslag.

Gammel 18-02-14, 08:49   #198
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nei, selvsagt vet jeg ikke hva kontorjobber innebærer og at de er ulike. Det skulle tatt seg ut. Jeg er tross alt lærer uten peiling på andres arbeidshverdag, jeg kjenner jo bare lærere. Ikke snakker jeg med mannen, heller, han har kontorjobb, men det er liksom ikke så viktig, ikke ser jeg så mye til han, heller.

Når de som er positivt innstilt til deres sak kommer med innspill på hvordan mam bør kjøre debatten og dere reagerer på denne måten skjønner dere ikke hvor mye dere skader saken?

Gammel 18-02-14, 09:42   #199
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når de som er positivt innstilt til deres sak kommer med innspill på hvordan mam bør kjøre debatten og dere reagerer på denne måten skjønner dere ikke hvor mye dere skader saken?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 09:55   #200
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur det Esme seier er veldig viktig, her! Det er mange som går rundt og trur at lærarar er sure fordi vi mister ferien vår. For to år sidan var både facebook og Twitter full av sure miner frå folk som måtte bruke feriedagar for å vere heime medan lærarar som hadde åtte vekers ferie streika. Og ein protest - om det blir streik eller andre ting - er lite effektiv, viss ein ikkje har symati i opinionen. Derfor er det viktig å vektlegge dei saklege argumenta.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.