Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
:digresjon:
Lurer på hvordan en del ungdom opplever det å gå fra vgs. til å bli student. Å bevege seg fra en sfære der du betyr noe ut fra riktige klær, popularitet, et.c, til å havne i et miljø der det du presterer/bidrar med i mye større grad definerer deg. For det er gjerne veldig lukket og trygt i disse skolemiljøene. Interne forhold, regler, definisjoner, som bare gjelder for akkurat den institusjonen. Litt som i fengsler, slik de er beskrevet på tv. Så møter de en verden der ingen bryr seg hvem som er kjæreste med hvem, der det å være for pen/'sexy' (opphengt i dette) kan bli oppfattet som 'dum', og der du ikke når fram om du ikke viser til resultater. (Den usedvanlig deilige biten med å bli voksen for oss som ikke var 'der').
Og de forstår det jo ikke. Jeg har av og til hatt lyst til å snakket til en gjeng 15-åringer, og virkelig knust det absurde verdensbildet og verdisynet som en del av dem har. At de de bare har noen få år på seg i denne bobla, og så svisj - bortevekk.
Det er ikke en bærekraftig utvikling. Det holder ikke å være stolt av mamma og pappa (og det de er villig til å bruke på deg) i det lange løp. Det gjør deg ikke mer verdifull. Det er mye viktigere å få til noe selv, og rett og slett være en grei person.
Men de hadde vel bare ledd seg ihjel, så jeg får sørge for å indoktrinere mine egne.
:digresjon:

Jeg jobber rett ved BI. Det gjelder ikke der, det er det høy faktor av å vise seg og pappas lommebok frem.