Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Om å steke brød i jerngryte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-14, 13:08   #81
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Mener du at jeg må LESE? ALT?

Holder det ikke med ingressen og lette små utdrag?

Har lunsjsamtalen friskt i minne: HVA Sto det i den mailen om endret swift og bic som alle har arkivert at vi må godkjenne lønn for 15. februar DENNE UKA????? sånn nedi femte avsnitt i en mail med emne "endret bic"? Nei, lese ALT??? Må vi det?

Jahh... lese oppskriftene, ikke bare tråden. sikkert lurt.

Gammel 03-02-14, 13:16   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Niobe sa, deigen greier seg helt fint med heving ett eller annet sted mellom 10 og noen-og-tjue-timer, så du har ganske stort slingringsmonn. Det ble godt, så det er verdt å prøve.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 13:26   #83
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men litt grovere enn den loffen hun presenterer, sant ja? Som matpakkebrød, liksom.

Greit nok med loffaktig til sitt bruk, men det er flest hverdager.
Og det er jeg som har matpakke i vår husholdning for tiden, og jeg er brødlei. Kjøpebrødlei. Men jeg kan ikke leve på loff. Og den der 50 gram kli er vel... ikke så grov, nei.

(her refererer jeg igjen til tråden, antakelig...)

Gammel 03-02-14, 13:34   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg lagde som sagt på under halvparten siktet hvetemel. Resten var rug og sammalt hvete. Jeg vil vel tro at dess grovere det er, jo lengre hevetid er best.

Jeg lo høyt av grovbrød på siktet hvetemel og 50 g kli.

Gammel 03-02-14, 13:57   #85
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg lagde som sagt på under halvparten siktet hvetemel. Resten var rug og sammalt hvete. Jeg vil vel tro at dess grovere det er, jo lengre hevetid er best.

Lenger hevetid og gjerne en dæsj ekstra vann i starten.

Gammel 03-02-14, 14:13   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Lenger hevetid og gjerne en dæsj ekstra vann i starten.

Ja, min hadde nok ikke vært mulig å bake ut etter 10 timer, den hadde hevet minimalt til da. Men etter 18 var den perfekt. Og kanskje litt av ett eller annet søtt for å gi næring til gjæren?

Gammel 03-02-14, 14:14   #87
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og kanskje litt av ett eller annet søtt for å gi næring til gjæren?

Ja, jeg bruker som sagt litt honning i vannet når jeg lager eltefritt grovbrød.

Gammel 03-02-14, 14:15   #88
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det går vel kanskje også an å legge på litt mer gjær til grovere deig, om man ikke har riktig et døgn på seg. Noen som har prøvd?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 14:23   #89
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Oppskrift på glutenfritt eltefritt brød har jeg funnet på denne bloggen:

http://glutenogmelkefri.blogspot.no/...ead-bread.html

I tillegg har jeg oppskriftene til Lene Simensen, som bruker både lite gjær, men også surdeig i brødene sine. De holder jeg på å prøve ut nå, kan legge ut oppskrift hvis det jeg prøver ut er vellykket.

Gammel 03-02-14, 18:09   #90
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser at brødet skal stekes på 250 grader, mens jerngryta mi visstnok bare tåler 200 grader. Drt er en emaljert gryte fra le gourmet. Noen som vet om den egentlig tåler høyere temperatur, eller om brødet kan stekes ved lavere temperatur?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 18:37   #91
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gimmer, her.

Jeg ser at brødet skal stekes på 250 grader, mens jerngryta mi visstnok bare tåler 200 grader. Drt er en emaljert gryte fra le gourmet. Noen som vet om den egentlig tåler høyere temperatur, eller om brødet kan stekes ved lavere temperatur?

Er det sånn gryte med plastknott du har? Knotten tåler ikkje meir enn 200, men gryta gjer. Går an å kjøpe metallknott og.

Gammel 03-02-14, 18:47   #92
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tok av knotten og tettet igjen med aluminiumsfolie.

Gammel 03-02-14, 20:55   #93
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Knotten er av metall den også. Satser på at det går bra jeg da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 23:31   #94
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Brødet ble veldig godt!
Jeg lagde en halvgrov variant, 400g hvetemel, 100 g grovmel, 50 g havregryn, 4,5 dl vann, to ss linfrø, salt og ca 10g ferskgjær. Og det ble ikke så flatt som jeg bekymret meg for, skal absolutt bake på denne måten igjen!

Gammel 07-02-14, 14:14   #95
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Inspirert av nydelig brød fått hos venninne og denne tråden har jeg nå satt min første deig, og er spent på resultatet. 300 gr sammalt hvete, 200 gr finmalt, 1/4 ts gjær, 1, 1/4 ts salt, bittelitt sukker og 4 dl vann. Jeg er redd det ble litt lite væske, og at denne ender i mislykket kaketråd elns.

Har tenkt å prøve en rund ildfast form med lokk i stedet for jerngryte.

Jeg har forstått det slik at det i utg pkt ikke skal være nødvendig å smøre formen?

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 15:01   #96
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Inspirert av nydelig brød fått hos venninne og denne tråden har jeg nå satt min første deig, og er spent på resultatet. 300 gr sammalt hvete, 200 gr finmalt, 1/4 ts gjær, 1, 1/4 ts salt, bittelitt sukker og 4 dl vann. Jeg er redd det ble litt lite væske, og at denne ender i mislykket kaketråd elns.

Har tenkt å prøve en rund ildfast form med lokk i stedet for jerngryte.

Jeg har forstått det slik at det i utg pkt ikke skal være nødvendig å smøre formen?

Nei, den sterke varmen du får når du setter den inn i ovnen og varmer den før du har i deigen lager umiddelbart en slags hinne som gjør at det ikke skal sitte fast.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 15:04   #97
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bare droppet deigen nedi med bakepapir på, da slapp jeg oppvask også...

Gammel 07-02-14, 15:36   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg gjorde som Ole Brumm. Har funka to ganger nå!

Jeg tror ikke du greier å føkke det opp, Anda. Jeg har laget en klissedeig og en mer vanlig brøddeig og begge ga et godt resultat.

Gammel 08-02-14, 11:15   #99
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ingen fuck-up, ble bare veldig, veldig godt!

Den fløt faktisk ut under bollen etter bretting/heving, så det var nok væske.

Jeg skjønner godt at dette slår an, og vurderer ny i dag, sånn for å teste litt forskjellig. Knøtto ga godkjent. Gutta, dummingene, gadd ikke vente og dro i bakken i stedet. Verst for dem.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 12:21   #100
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med meg ble det misslykket, men det var ovnen sin feil. Av en eller annen grunn varmet den seg opp til den høyeste temperaturen, selv om jeg hadde stilt den på en lavere temp. Så det ble nokså svart det brødet. Men skal se om jeg ikke får det til en annen gang.

I dag skal jeg teste no knead pizza på pizzasten, så får vi se om det går bedre.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.