Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 09:47   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Så lenge ikke tradisjonen har satt seg skikkelig så skjønner jeg at noen misliker Halloween. Jeg tenker at den dagen vi har klare kjøreregler for hvem som skal gå, når vi skal gå og hvem vi skal gå til, så blir dette en bra dag. Jeg merker jo allerede nå at det begynner å sette seg litt mer - vi vet hvilke hus vi kan gå til, alle barna går i ca. samme tidsrom, og de fleste gjør litt mer ut av ettermiddagen og kvelden.

Om noen år er det sikkert blitt sånn at de som er "med" vet at de skal ha lys utenfor, de andre skrur av utelampene. Sånn er det hos oss allerede, og det var mange småtasser i husene vi var innom som syns det var superduperstas med besøket. Vi var stort sett bare innom de som hadde utelys (og stort sett også gresskar) og vi gikk i samme tidsrom som "alle andre".

I noen hus var det større barn og voksne som hadde kledd seg ut og mannen fortalte om flere pappaer i klassen som hadde kule kostymer og skumlet de knask og knepende barna skikkelig, til stor forlystelse for liten og stor. Flere av barna hadde tenkt ut morsomme "knep" (ikke eggekasting, men synging eller "skremming") og vi møtte ikke en eneste surpomp. Det var så gøy!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 09:50   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

.

Om noen år er det sikkert blitt sånn at de som er "med" vet at de skal ha lys utenfor

Er det regelen? Da er det ikke rart at det ikke kom flere enn to til oss i går. Vi har en utelampe som slår seg av og på etter eget forgodtbefinnende, så for alt jeg vet kunne den ha slått seg av. Men jeg skulle altså ha satt ut en lykt eller noe? Hmm, det visste jeg ikke, altså. Nå ble jeg lei meg. Kanskje ungene i nabolaget ikke fikk lov til å ringe på hos oss?

Men, for å få det inn med teskje: Skal man i tillegg til utelampa sette ut ekstra lys?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:13   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det regelen? Da er det ikke rart at det ikke kom flere enn to til oss i går. Vi har en utelampe som slår seg av og på etter eget forgodtbefinnende, så for alt jeg vet kunne den ha slått seg av. Men jeg skulle altså ha satt ut en lykt eller noe? Hmm, det visste jeg ikke, altså. Nå ble jeg lei meg. Kanskje ungene i nabolaget ikke fikk lov til å ringe på hos oss?

Men, for å få det inn med teskje: Skal man i tillegg til utelampa sette ut ekstra lys?

For å være på den sikre siden går vi bare til hus som helt tydelig er med, dvs. som har satt ut lykt eller gresskar utenfor. Det er for å ikke gå til de som ikke er med, men som ikke har skjønt at de da må skru av utelampen. Hos oss er det såpass mange hus med gresskar og/eller lykter at det er helt uproblematisk å ikke gå innom de uten lys utenfor.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:39   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har gått med de minste jentene i flere år, og har etter hvert innsett at det er best å kun ringe på til dem som har satt ut halloweenpynt eller levende lys. Jeg tror at de som ikke kjenner skikken godt nok fortsatt ikke vet at utelampa skal være skrudd av. Vi går nok glipp av enkelte hus som har godteri på denne måten, men samtidig er vi sikre på å bare treffe på hyggelige folk som vil ha besøk, samt ikke bruke tid på hus der ingen åpner. Jeg kler meg ut til gangs jeg også, bare så det er sagt. Det er litt fordi klassen til nestyngste har hatt fest på skolen først, der foreldrene også blir oppfordret til å kle seg ut. De tre yngste syns det er stas, eldste not so much ...

I år kom vi forøvrig over et nabolag der flere familier hadde gått sammen om å lage en skikkelig skrekkopplevelse der man måtte gå gjennom flere hager med alt mulig av skrømt, lyd- og lyseffekter før man kom fram til godteskåla. Jeg syns det er festlig at noen gjør så mye ut av det.

Sist redigert av ElinM : 01-11-13 kl 12:50.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.