Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bor du nærme foreldre eller svigerforeldre?
Ja, nær der en av oss vokste opp 134 56,78%
Ja, men de har flyttet til oss et annet sted 6 2,54%
Nei, men vi vurderer å flytte hjem 1 0,42%
Nei, men de vurderer å flytte hit 1 0,42%
Nei, vi bor ikke nærme 89 37,71%
Ostepop 5 2,12%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 16:08   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Men noen, det ER jo forskjeller på by og bygd, ut over det som bare går på hvor tett folk bor eller husprisene.

Folk i byene skiller seg oftere. I snitt.
Folk i mindre tettbygde strøk har mer tradisjonelle kjønnsrollemøntre. I snitt.
Folk i byene jobber ofte mer og lengre dager, trur eg (mindre deltid).
Folk i byene trener mer.
Folk (i hvert fall barn) i bygdene er mer overvektige.
Folk i bygdene er mer tilbøyelige til å være "mann av huse" når det er noe, som dødsfall eller krise

Men jeg har tenkt litt på det noen sa oppi tråden her om at en av grunnen til at i hvert fall jeg kan være fordomsfull mot "bygda mi" er at der treffer jeg jo alle. Både folk jeg selv ville valgt å omgås, og de "bæl-harry". Her treffer jeg sjelden de siste, fordi jeg har valgt dem bort. Så utvalget som ligger til grunn for inntrykket mitt er jo helt skjevt.

Angående hårsårhet: Jeg blir hårsår av påstander som den i VG+ (eller hvor det var) eller rines(?) påstand i tråden om husarbeid om at "ja, på Oslo vest så satser man jo så på karriere at man sender au pairen på foreldremøter!" eller de evige dryppene om at her på vår kant av byen så er det merkerklær og statussymboler som teller over barna og tid til dem. Dønn irriterende, når man lever i en virkelighet med veldig positivt engasjerte foreldre, aktive FAU, dugnadsånd, hjelpsomhet, folk som er "på" når det er noe de trenger å ta tak i, at jeg aldri, neonsinne, ever, har opplevd noe som minner om merkepress, osv. Kontrasten mellom fordommene og det jeg opplever blir så ekstremt stor.

Og jeg forstår at andre kan bli hårsåre på småbyens eller bygdas vegne også, altså, men fra mitt ståsted syns jeg påstandene mot vestkanten er langt mer kategoriske enn de mot bygda.

Jeg er litt usikker på hvilke fordommer mot østkanten som florerer her på FP, for de har visst gått meg litt hus forbi.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.