Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 00:38   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. Jeg har lest mer om folks helse når det gjelder innvandrerbefolkningen enn jeg kunne ønske meg, og mye mer enn jeg trengte. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller, men av en annen art. Jeg har hatt elever som har legeerklæringer på at de ikke skal ha framføringer, men som har stilt opp på audition til store tv-programmer. Jeg har hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om.

Helt enig. Folk kommer til legen og tror at legen skal være en slags formell storebror som kan pushe gjennom hva de vil. Jeg skriver aldri ut sånne tøysegreier, for det første så er de ikke uten videre juridisk gyldig for alt mulig, dessuten så er det ikke noe vits i å ha legeerklæringer hvor pasienten selv har diktert innholdet.
Og der bør leger skjerpe seg og bare skrive ut erklæringer som er noenlunde objektive.

Gammel 25-09-13, 00:43   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Helt enig. Folk kommer til legen og tror at legen skal være en slags formell storebror som kan pushe gjennom hva de vil. Jeg skriver aldri ut sånne tøysegreier, for det første så er de ikke uten videre juridisk gyldig for alt mulig, dessuten så er det ikke noe vits i å ha legeerklæringer hvor pasienten selv har diktert innholdet.
Og der bør leger skjerpe seg og bare skrive ut erklæringer som er noenlunde objektive.

Jeg synes skolene kan skjerpe seg også og gå med på helt logiske tilpasninger uten krav om legeerklæring. Det bør gi seg selv at en med gipset bein ikke kan løpe, men bør få trene noe annet i gymtimene. Og at en som nettopp har ligget hjemme en uke med kyssesyke kanskje trenger litt tid før han er fullt aktiv i gym igjen. Det er allmennkunskap. Det er helt vanvittig hva man blir bedt om å bekrefte overfor skoler rundtomkring. (Det er til og med mulig det er en sammenfallende mengde i midten her av erklæringer som oppleves som dustete fra skolen sin side og som oppleves som noe som virkelig burde være unødvendig fra min side, men dog. Det ER faktisk noen som bør ha redusert aktivitet en periode også. ).

Gammel 25-09-13, 00:53   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes skolene kan skjerpe seg også og gå med på helt logiske tilpasninger uten krav om legeerklæring. Det bør gi seg selv at en med gipset bein ikke kan løpe, men bør få trene noe annet i gymtimene. Og at en som nettopp har ligget hjemme en uke med kyssesyke kanskje trenger litt tid før han er fullt aktiv i gym igjen. Det er allmennkunskap. Det er helt vanvittig hva man blir bedt om å bekrefte overfor skoler rundtomkring. (Det er til og med mulig det er en sammenfallende mengde i midten her av erklæringer som oppleves som dustete fra skolen sin side og som oppleves som noe som virkelig burde være unødvendig fra min side, men dog. Det ER faktisk noen som bør ha redusert aktivitet en periode også. ).

Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:05   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.

Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging.
Utløser legeerklæringen midler? Nei den gjorde ikke det.
Er barnet mer bevisbart allergisk med en legeerklæring enn uten? Nei i grunnen ikke da spørsmålet gjaldt å få lov til å være inne om pollenet ble for heftig. Er pollenet heftig sier det seg i grunnen selv. Legen vet svært lite om hva barnet trenger i en slik situasjon. Legen har kanskje aldri sett en reaksjon hos barnet, kun et prøveresultatø

Så hva var legeerklæring godt for? Svært lite i grunnen. Jeg tenker at en tankegang som går på å måtte dokumentere enkle og lettvinte helsemessige tilstander med legeerklæring bidrar til sykeliggjøring.

Selvsagt kan legeerklæringer være nødvendige, men jeg tenker at det da må ha en hensikt. Fokuset må være hva barna kan delta på og ikke fokusere mer enn nødvendig på begrensningene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:23   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging.
Utløser legeerklæringen midler? Nei den gjorde ikke det.
Er barnet mer bevisbart allergisk med en legeerklæring enn uten? Nei i grunnen ikke da spørsmålet gjaldt å få lov til å være inne om pollenet ble for heftig. Er pollenet heftig sier det seg i grunnen selv. Legen vet svært lite om hva barnet trenger i en slik situasjon. Legen har kanskje aldri sett en reaksjon hos barnet, kun et prøveresultatø

Så hva var legeerklæring godt for? Svært lite i grunnen. Jeg tenker at en tankegang som går på å måtte dokumentere enkle og lettvinte helsemessige tilstander med legeerklæring bidrar til sykeliggjøring.

Selvsagt kan legeerklæringer være nødvendige, men jeg tenker at det da må ha en hensikt. Fokuset må være hva barna kan delta på og ikke fokusere mer enn nødvendig på begrensningene.

I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.

Gammel 25-09-13, 01:32   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.

Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for.

Ofte sier legeerklæringer svært lite om barnets helsetilstand.
Å dokumentere at barnet har pollenallergi når nese og øyne er hovne, eller at barnet har et ankelbrudd og ikke kan delta på skoleturnering virker litt som bortkastet papir.
I tilfeller hvor dokumentasjon er nødvendig derimot bør det kunne kreves, men heller ikke en legeerklæring sier alt. Den kan være fullstendig basert på at legen tror at det foreldre og barn sier er sant i konsultasjonen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:45   #7
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for.

Ofte sier legeerklæringer svært lite om barnets helsetilstand.
Å dokumentere at barnet har pollenallergi når nese og øyne er hovne, eller at barnet har et ankelbrudd og ikke kan delta på skoleturnering virker litt som bortkastet papir.
I tilfeller hvor dokumentasjon er nødvendig derimot bør det kunne kreves, men heller ikke en legeerklæring sier alt. Den kan være fullstendig basert på at legen tror at det foreldre og barn sier er sant i konsultasjonen.

Ja, brudd bes det ikke om legeerklæring for her. Allergi som skal utløse ekstra tid på eksamen må legeerklæres. Lærere er ikke leger og jeg vet at gymlærere gjerne vil at legen skal skrive hva slags belastning eleven ikke bør utsettes for, det kan jo bli helt feil å gå tur eller sykle om det er det som er alternativet til ballspill eller turn.

Gammel 25-09-13, 01:02   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest forslaga til omstrukturering av skulen er veldig gode! Eg trur alle hadde hatt godt av å hatt ei litt annleis skulerute. Sjølv har eg ofte kjend på det at 12 vekers ferie ikkje veg opp for den mangelen på fritid eg har resten av skuleåret. Eg trur at vi hadde hatt betre tid til oppfølging av elevar med særskilte behov, viss ikkje skuleåret hadde vore så komprimert. Så det applauderer eg.

Korleis ein skal få til ein løysing med fleksibelt ferieuttak stiller eg meg meir tvilande til. Eg ser ikkje korleis det skal fungere i praksis. Og det er ikkje fordi eg er veldig negativ til endring og samfunnsutvikling, men det er fordi eg kjenner skulen som institusjon frå innsida og veit litt korleis ting ser ut der.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Skolen har mange funksjoner i samfunnet, men grunnmandatet er opplæring og utdanning. Jeg synes derfor at skoledagen og skoleåret bør organiseres med å gi best mulig forutsetninger for læring som styrende prinsipp. Der bør debatten og utredningen starte, der bør vi lete i forskningen. Og så må vi prøve å finne en levelig middelvei som gavner de fleste, med noe fleksibilitet for unntakene og aksept for at det alltid vil finnes noen som synes det var bedre før eller hadde vært bedre på en annen måte.

Så skal innspill om tilsynsbehov, foreldrenes arbeidstid, lærernes arbeidstid, skoleskyss (transportselskapene er de egentlige sjefene over skoledagen!), markering av høytider og helligdager osv. osv., selvsagt tas med i betraktningen.

Dette synest eg er veldig godt sagt! Og det kan hende det må endringar til på andre område og, slik at ein både får ivaretatt skulen si rolle som utdanningsinstitusjon og foreldra sitt behov for barnepass. Det er ikkje sikkert dette skal skje under same tak i det heile tatt.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ok, nå har jeg satt meg ned med min 3.klasse videregåendeelev, og vi har regnet oss frem til at hun har manglet lærer i 39 % av timene til nå dette skoleåret.
Det blir cirka like fruktbart og relevant i denne diskusjonen som kommentarene til Stompa og Zoë.

Då synest eg 3. klassingen din skal ta det opp med EO-representanten slik at det blir ei endring rimeleg kjapt, for det er ikkje haldbart. EO i Nordland gjekk til sak mot fylkeskommunen på tilsvarande sak for nokre år sidan, det er brot på opplæringslova.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi oppdaget til vår forskrekkelse at jentungen nesten hadde glemt å skrive gjennom denne sommeren! Frislipp? Jeg vet ikke, men vi hadde lest og øvd gangetabell i ferien, men ikke tenkt på skriving.

Ellers tenker jeg at vi burde ha minst 6 timers skoledag med bedre lærerdekning enn i dag, mye større grad av individuell tilpasning, inkludert at man kan "dumpe" for å bruke den tiden man trenger for å mestre et nivå (eller lære norske bokstaver og å lese, om man kommer hit som 10 år gammel flyktning), maks 6 ukers sommerferie.

Da tror fint jeg man kunne tålt at skolene var mer fleksible når det gjaldt å imøtekomme turnusforeldre og andre spesielle behov.

Det er eg veldig einig med deg i. Problematikken med å få tak i kvalifisert pedagogisk personale vil nok vere enorm, men viss vi kunne bestilt den skulen vi ønsker oss, ville eg hatt ein slik skule.

Eg synest innspela til endring av skulen på systemnivå i denne debatten i stor grad er vettuge. Men det løyser ikkje det problemet som går på rettigheiter versus ansvar hos elever/foreldre, kva grad av ansvar for oppfølging skulen har og kva grad skulen har ansvar for å følgje opp den store gruppa som vel å køyre sitt eige løp av ymse personlege årsaker. Sjølvsagt skal ein ta hensyn, men i eit system med så mange brukarar må det vere rom for noko som gjeld for alle og, for at det skal fungere.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Nei, det skjønner eg ikkje, eg heller.

Når det gjeld diskusjonar om sjukdom, kjenner eg at eg synest det er veldig skummelt å meine og synse noko som helst om andre folk si helse. Eg har og tenkt mitt, når eg ser elevar har legeerklæring på at dei må ha lange pausar med tilgang på seng i løpet av skuledagen og så i neste omgang står dei og sel pølser på Esso til klokka er 1 om natta. Men eg tenker ofte at eg ikkje ser heile biletet. Sjølv viser eg i alle fall ikkje fram dei verste sidene av sjukdomsbiletet mitt, når eg er ute blant folk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.