|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Helt enig. Folk kommer til legen og tror at legen skal være en slags formell storebror som kan pushe gjennom hva de vil. Jeg skriver aldri ut sånne tøysegreier, for det første så er de ikke uten videre juridisk gyldig for alt mulig, dessuten så er det ikke noe vits i å ha legeerklæringer hvor pasienten selv har diktert innholdet.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Jeg synes skolene kan skjerpe seg også og gå med på helt logiske tilpasninger uten krav om legeerklæring. Det bør gi seg selv at en med gipset bein ikke kan løpe, men bør få trene noe annet i gymtimene. Og at en som nettopp har ligget hjemme en uke med kyssesyke kanskje trenger litt tid før han er fullt aktiv i gym igjen. Det er allmennkunskap. Det er helt vanvittig hva man blir bedt om å bekrefte overfor skoler rundtomkring. (Det er til og med mulig det er en sammenfallende mengde i midten her av erklæringer som oppleves som dustete fra skolen sin side og som oppleves som noe som virkelig burde være unødvendig fra min side, men dog. Det ER faktisk noen som bør ha redusert aktivitet en periode også.
|
|
|
#3 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
audio, video, disco
I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
audio, video, disco
Ja, brudd bes det ikke om legeerklæring for her. Allergi som skal utløse ekstra tid på eksamen må legeerklæres. Lærere er ikke leger og jeg vet at gymlærere gjerne vil at legen skal skrive hva slags belastning eleven ikke bør utsettes for, det kan jo bli helt feil å gå tur eller sykle om det er det som er alternativet til ballspill eller turn.
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEg synest forslaga til omstrukturering av skulen er veldig gode! Eg trur alle hadde hatt godt av å hatt ei litt annleis skulerute. Sjølv har eg ofte kjend på det at 12 vekers ferie ikkje veg opp for den mangelen på fritid eg har resten av skuleåret. Eg trur at vi hadde hatt betre tid til oppfølging av elevar med særskilte behov, viss ikkje skuleåret hadde vore så komprimert. Så det applauderer eg.
Dette synest eg er veldig godt sagt! Og det kan hende det må endringar til på andre område og, slik at ein både får ivaretatt skulen si rolle som utdanningsinstitusjon og foreldra sitt behov for barnepass. Det er ikkje sikkert dette skal skje under same tak i det heile tatt.
Då synest eg 3. klassingen din skal ta det opp med EO-representanten slik at det blir ei endring rimeleg kjapt, for det er ikkje haldbart. EO i Nordland gjekk til sak mot fylkeskommunen på tilsvarande sak for nokre år sidan, det er brot på opplæringslova.
Det er eg veldig einig med deg i. Problematikken med å få tak i kvalifisert pedagogisk personale vil nok vere enorm, men viss vi kunne bestilt den skulen vi ønsker oss, ville eg hatt ein slik skule.
Nei, det skjønner eg ikkje, eg heller.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|