|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Og det tolker du som at de er arbeidsføre og friske?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#322 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, jeg vil anta at kategorien ikke arbeidssøkende vil dekke de som ikke er i stand til å arbeide. Det er snakk om ca 30% som settes i denne kategorien.
|
|
|
#323 |
|
Leser
|
Hvis du ser på de tallene jeg har funnet (som riktignok er eldre) så er det 35% som er sysselsettingseksludert, så det går sånn ca i hop. (Men jeg er i likehet med pøbelsara ikke helt overbevist om at de menneskene som ser ut som de kan arbeide kan det.)
|
|
|
#324 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingEg kjenner eg blir litt oppgitt av heile debatten, eg, altså. Eg las som Saint statistikken som Pøbelsara lenka til tidlegare til at 30% av dei 115.000 sosialstønadmottakarane er arbeidsføre og friske. Men eg er jo bare filolog, så eg kan sikkert ikkje lese statistikk.
|
|
|
|
#325 |
|
Leser
|
Jeg synes jo tvert imot at dette er en veldig liten gruppe mennesker.
|
|
|
#326 |
|
Librocubicularist
|
Viss det er eit totalt budsjett på sosialstønad på 4,5 milliardar og 1/3 av mottakarane er arbeidsføre, er det snakk om 1,5 milliard. 30% av 115 000 er 35 000 mennesker. Det er kanskje ikkje så mange, men det er i det med minste mange nok til at det er eit problem det må kunne gå an å ta på alvor og drøfte løysingforslag til.
|
|
|
|
#327 |
|
kamerat
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHvor mye bruker Norge i året på å gi refusjon for bukplastikk til folk med mageheng over x cm, da? For eksempel? Norge bruker veldig mye penger på stønader til grupper med ganske små problemer. Jeg synes derfor det er ganske nedrig å bruke en av de aller svakeste gruppene, som i tillegg er ganske liten, og hvor vi vet at det er store andeler folk som er rett og slett livsudyktige, som valgflesk på den måten der.
|
|
|
#329 |
|
Leser
|
Jeg synes ikke det er mye med 4.5 milliarder. Dette er klippet fra revidert statsbudsjett fra 2012 (lenke):
Det er nettopp derfor jeg synes dette er valgflesk. Vi snakker om en liten gruppe mennesker (og som i realiteten er enda mindre når man begynner å titte på tallene), de koster relativt lite og det er definitivt de svakste stilte her i landet - de kan vi ta! (stemmer gjør de sikkert ikke heller - en innertier)
|
|
|
#330 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er sant det at det er mange grupper og diskusjoner som sauses sammen her. Jeg er jo enig i at syke mennesker og mennesker med alvorlige problemer trenger helt annen hjelp enn aktivitetskrav.
|
|
|
#331 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg blir ganske oppgitt over at denne debatten er blitt så polarisert. Jeg prøvde i starten å stille noen spørsmål ved hvordan dette skal organiseres, nettopp fordi Aftenposten referer utspillet fra Røe Isaksen slik:
Ergo stilte jeg spørsmål ved hvem som skulle ha ansvaret for dette, hvordan det skulle organiseres og sånn - nettopp fordi dette ikke akkurat er folk som lett som en plett glir inn i arbeidslivet. Se denne artikkelen, så ser man hva det handler om: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UiCJM2c4Uv4 Dette er et prisverdig tiltak, men ikke akkurat på nivået "kommunene tvil ha noe å tilby".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig i at det er for optimistisk, men det er viktig å se på hvilke tiltak som kan gjøres og hvem det vil berøre og hva man sparer på det. Tiltakene bør ideellt sett være enkle å gjnneomføre, gå ut over noen som "tåler det" og det bør være en god besparelse på det. Jeg mener et godt tiltak kan være å endre på egenmeldingsdagene. Men dette forslaget mener jeg ikke oppfyller noen av kriteriene.
|
|
|
#333 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Supert, du skal se de tar til vett noen hver etter hvert. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Uansett årsak og konsekvens?
|
|
|
#335 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dette blir jo en fullstendig avsporing, men jeg tenker at det iallfall bør være store egenandeler på plastiske operasjoner som handler om forfengelighet, ikke at det rent praktisk ikke går an å leve med den hengende magen eller det nedsunkne øyenlokket. Når man vet at det ikke er penger nok i helsevesenet til å gi kreftsyke medisiner og hva_har_du, synes jeg dette er noe vi godt kan la være å bruke så mye penger på. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMå man ikke gjennom en klinisk vurdering om helsemessige konsekvenser og derfor på sikt kosnadsbesparende resultat ved et slikt inngrep for å få det dekket? For om ikke så melder jeg meg til full overhaling på mandag.(Litt sånn på samme måte at det allerede er et aktivitetskrav og en utredning rundt arbeid og offentlige utbetalinger.) Igjenn er vi inne på tema..en holdning der man generaliserer alle brukere/ mottagere som late eller forfengelige i utgangspunktet. Eller ommvendt, der man generaliserer befolkningen som oppegånde og potensielt positive bidragsytere. Hva har ønsket effekt i det lange løp?
|
|
|
#337 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen vi vet vel alle hvordan dette er håper jeg? Det er ikke svart-hvitt. Ingenting er det. Det er ikke sånn at man kan ta en prøve å finne ut om folk er syke eller har vondt i viljen. Eller at det er sånn at enten så kan man ikke leve med et bukheng eller så er man bare forfengelig. Eller for den saks skyld at man ikke har råd til medisiner til alvorlig syke pasienter. Alt er glidende overganger med mer eller mindre upopulære grenseoppganger når det rammer en selv. Det finnes ingen grenser for hvor mye penger man kan bruke på helse- og trygdebudsjettet om man ønsker.
|
|
|
#338 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHakke lov å prikke Katta lån meg en a...:snylter:
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|