|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg tenker at forebygging og diferensiering mer en i dag og forskningsbaserte tiltak basert på resultater og ikke taboloidmoral er en bedre løsning en feks. nakkeskudd mot idioti ja.
|
|
|
#142 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Finnes det forskning som viser at dagens tiltak virker, forresten? Vil ikke f.eks en prøveordning gi oss en pekepinn på om det funker eller ikke? Jeg kommer til å stemme borgerlig for første gang i mitt liv (dog ikke på noen av disse to partiene) for jeg synes den sosialdemokratiske siden har fått mer enn nok tid og tillit til å prøve ut de "effektive løsningene" du mener de har... |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDagens tiltak er basert på forskning. Og det har vært hauger av mer eller mindre morsomme prøveprosjekter, både i norske komuner og ikke minst har vi resultater fra denne type politikk fra andre deler av verden. Man må begrunne alle tiltak man velger med evidensbasert forskning i helse og sosial Norge, og så må man ikke minst følge loven når det handler om tvang...der kan man for å si det mildt møte problem om man skal sette mennesker i fysisk tvangsarbeid eller sulte dem.
|
|
|
#144 |
|
Crazy Cat Lady
|
Helt klart. Noe annet ville vært sosial dumping.
|
|
|
|
#145 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg blir så utrolig frustrert over folk som tror at man sparer offentlige midler på å sette bort administrasjon til det private. Snakket nylig med en kommunal ansatt som har hatt som en av sine oppgaver å drifte et anlegg. Han har kanskje brukt 20 % av sin stilling på det, og hadde doblet effektiviteten på 3 år. Nå er anlegget "privatisert"; det er blitt til et AS med en ny person i 100 % stilling, Anlegg AS eies 100 % av Selskap AS, som eies 100 % av kommunen. Mannen mottar fortsatt 100 % lønn, men bruker nå lengre tid på sine andre oppgaver. Kommunen må følge opp Selskap AS, Selskap AS må bruke ressurser på å følge opp Anlegg AS.
|
|
|
#146 |
|
Librocubicularist
|
Jo, men då eg var student var det i alle fall slik at desse satsane på 7-8000 i månaden var livsopphold, altså ekskludert bolig og straum. Her i Oslo veit eg at det er problematisk at maksprisen for husleige dekka av NAV er på 9000,- (jamfør debattane om Sinsenveien, dei siste vekene sine debattar om barn i kommunale boligar osv). Straum er og noko som kjem utanom livsopphold-satsen. (Det var i alle fall slik i 2010, då vi samanalikna med studielån og stipendsatsar, kor det er meininga at straum og husleige skal vere inkludert og det er maksgrenser for kor mykje ein kan jobbe i tillegg).
Så vidt eg har skjønt er det lov for NAV-tilsette å stille vilkår på tildeling av sosialstønad, men dei har ikkje sanksjonsmogleheitar til å håndheve det. Dei har ikkje lov til å trekke tilbake livsopphold, så dersom klienten ikkje overholder vilkåra, har han like fullt rett på støtte. Det er litt som å stryke elevar på ungdomsskulen.
|
|
|
|
#147 |
|
Halloen!
Da vil jeg gjerne at du viser meg forskning som sier at krav om aktivitet/arbeidstrening fører til mindre deltakelse i arbeidslivet. Jeg kan nemlig lett som en plett vise til forskning som viser at lang lediggang reduserer muligheten for å delta i arbeidslivet. Eller er det ikke det du tenker må være målet? Det er da også nok av eksempler på land i andre deler av verden der folk har jobber som posepakker på butikken eller "vise vei til toalettet"-mann på kjøpesenteret, bare fordi det man vet hvor viktig det er for samfunnet at mennesker har noe meningsfylt å holde på med. Nå tror jeg ikke at vi uten videre har behov for posepakkere eller doveivisere i Norge, og det ville iallfall ikke vært fair å introdusere slike jobber for en allerede stigmatisert gruppe mennesker, men noe bør de gjøre, og de har godt av å gjøre det, det er jeg overbevist om. Med mindre du viser meg den forskningen din, da, som kan overbevise meg om det motsatte. :venter: |
|
|
|
|
|
#148 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er veldig enkelt å selge en sak som dette, men som mange her er flinke til å få fram er det nok ikke særlig økonomisk lønnsomt. En god del "arbeid for trygd" avtaler ble utnyttet som reell arbeidskraft. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen, tiltak som Dagsen, korleis er dei organisert med tanke på dette med sosial dumping, forsikring og alt det andre som gjer dette forslaget heilt håplaust?
|
|
|
|
#150 |
|
Travelt opptatt
|
En arbeidsgiver har lov til å gi en person opp til 2000 kr før det utløser skattekrav etc. Jeg går ut fra at dere har tenkt at sosialhjelpmottakerne skal tjene mer enn 2000 kr/året?
|
|
|
#151 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingFretex har vel mennesker med rusproblemer i arbeid? Vi har også Pøbelprosjeltet i Stavanger (og andre steder?) som retter seg mot "sorte får"? Jeg har troen på å bruke tid og penger på folk som krever litt ekstra. Vi reagere jo ikke negativt på de som selger gateaviser i stedet for å tigge?
|
|
|
#152 |
|
|
Nå er vel Dagsen lagt ned fordi det ikke var nok jobber å gi dem som ville. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Off the map.
|
Det kan være snakk om flere som kommer fra skolen, unge mennesker som ikke har rett på annen trygd og som ikke har kommet i jobb. Det kan være snakk om relativt mange i det segmentet. Det jeg har hørt om fra Høyre har vært snakk om friske mennesker på sosialtrygd. Om det ikke er mange så er det i alle fall viktig å få disse menneskene inn i samfunnet for å forhindre at de blir evige sosialstønadsmottakere.
|
|
|
#154 |
|
|
Ja Fretex har det og det funker for veldig mange. Billig er det ikke, men det gir mennesker meningsfulle oppgaver. Fretex har en ganske streng policy også overfor andre arbeidstakere pga dette. Å inkludere rusmisbrukere i en arbeidshverdag er krevende og mer krevende enn mange ønsker. Det gjelder i det hele tatt det å inkludere mennesker på arbeidsplassen. Det er noe vi alle kan spørre oss om. Er vi villige til å ta i mot mennesker som trenger arbeidstrening på jobben vår? |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Halloen!
Det lurer i aller høyeste grad jeg også på. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingRine:før jeg viser deg noe som helst foreslår jeg at du legger av deg tendensen til å komme med påstander som at det jeg skriver er at arbeidstrening og aktivitet ikke hjelper. Greit sted å begynne.
|
|
|
#157 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingGuava, det er veldig synd at man nå omtrent krever en bachelorgrad for å jobbe på den lokale bensinstasjonen. Satt en smule på spissen. Det er også problematisk at det er blitt så dyrt å leve at man må tjene det hvite ut av øyet for å ikke være fattig i Norge. Nå er man jo omtrent fattig om man ikke drar til syden en gang i året, for da skille man seg ut. Og man får beskjed om å ikke snakke om sommeren med ungene på skolen, fordi det er så dumt for dem som ikke hadde dyr ferie. Og det er ikke satt på spissen.
|
|
|
#158 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHvis mennesker blir vist respekt og verdighet er det lite som er nedverdigende. Jeg tror ikke de fleste arbeidsplasser er veldig klare for å vise den respekten og verdigheten. Det blir nedverdigende om en person skal gå "på siden" mens andre er en del av et miljø. Skal man gjennomføre noe slikt må man være villig til å inkludere og betrakte den andre som en likeverdig. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
ræv med ører
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg kan ikke se at noen har forklart ennå hva slags sanksjoner som skal rettes mot de som nekter å gjennomføre disse jobbene, av ulike årsaker. Hvor mye av støtten skal tas fra de? Slik at de ikke kan betale for bolig, mat eller strøm? Forhåpentligvis ikke....
|
|
|
#160 |
|
Shake it out!
|
Der er jeg enig. Og jeg skulle ønske vi hadde flere som Fretex og Frelsesarmen. Mennesker som bryr seg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|