Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg ville protestere heftig på at ufaglærte skulle kunne slenge innom barnehagen eller skolen noen timer som "ekstra hender". Det de institusjonene du nevner trenger er stabil, faglært hjelp. Ikke folk som kommer og går med ujevne mellomrom.
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg vil også si at jeg ikke er komfortabel med at en eller annen tilfeldig person som mottar sosialstøtte skal komme og være i barnehagen til ungen min bare fordi det ser pent ut på papiret.
Er ikke dette en nedvurdering av sosialklienter, så vet ikke jeg. (Og tror dere virkelig ikke at skoler, aldershjem og barnehager ikke allerede er fulle av ufaglærte folk? )
Selvsagt må menneskene kvalitetssikres på et eller annet vis, og det er ikke alle sosialklienter som vil passe i en barnehage, på samme måte som det ikke er alle "vanlige mennesker" (herlighet,skulle tro sosialklienter var mennesker helt på siden samfunnet ) som gjør. Jeg ser jo heller ikke for meg at de uten videre kan ha aleneansvar for barn eller eldre, men en ekstra hånd i påkledningen eller matingen mens det er andre tilstede? Hvorfor i all verden ikke?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Må man vurderes spesielt nøye for å snakke med gamle på sykehus eller være besøkstjeneste i fengsel? Er det ikke nedvurdering av sosialklienter å anta at de er uegnet til å yte noe.
Det finnes en hel haug ned oppgaver i samfunnet som ikke utføres i dag fordi man ikke har råd til å lønne noen det å gjøre det - jeg snakker da ikke om å sitte i kassen på Rema, men å feks fylle opp i posene de mest hektiske handledagene feks.
Hvorfor skal det være nedverdigende å arbeide for sosialstønaden? Fordi det blir synlig at man får det? Kanskje er det holdningen til dem som mottar som er problemet. Kanskje ble stigmaet mindre om man faktisk var nyttig? Og om effekten er at ungdomsledigheten går med fordi Kari 20 år heller tar vaske- eller butikkjobben i stedet, så er jo det en fin ting. Muligens ikke for svensker og polakker da...
Enig. Og så er jeg enig med nolo i at dersom man jobber skal man ha lønn, derfor måtte det jo vært en overgangsordning, ikke en permanent løsning. Ser man at Trine faktisk kan jobbe 37,5 timer i uka i barnehage, ja da kan hun jo begynne å søke jobb i barnehage da, med arbeidserfaring og alt. :ser ikke problemet:
|