Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Poenget mitt er ikke at det er en veldig fin ting å montere en overvåkningstavle på kjøkkenet med oversikt over alle familiemedlemmers lokalisasjon til enhver tid (det er unektelig en litt ekkel tanke), men at vi som foreldre allerede overvåker ungene våre på mange måter. Og at vi ikke ser det som et problem på andre områder å gi barnet gradvis mer frihet etterhvert som det blir større. Jeg greier ikke å se at en gps-dings på ungen endrer dette nevneverdig, det blir vel også her naturlig å være helt åpen med ungen hvordan det virker og slutte å bruke det når det ikke passer lenger.
Jeg ser hva du mener, og om alle der ute hadde vært reflekterte mennesker som var obs på hvilke grenser de flyttet littegrann på og derfor var nøye på at de ikke flytter den enda lenger, så hadde jeg ikke vært særlig bekymret.
Det er kanskje misantropisk, men jeg tror veien er kort fra at oppegående foreldre tracker femåringer og gjør dette "normalt", til at søttenåringen får en tracker gjemt i sekken av noen som kanskje ikke er direkte slemme, men som tenker at "alle andre gjør det jo" uten å se forskjell på situasjoner, og så videre og så videre.
Og jeg synes det er en stor forskjell på at man faktisk følger barn og "overvåker" de på den måten, altså faktisk kontakt, enn at man har en device festet på de slik at man kan sjekke telefonen for hvor kidsa er.
|