|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Men jeg sier jo ikke at dt er det samme! Jeg sier at argumentasjonsrekken er sammenlignbar!
|
|
|
#122 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Jeg og mannen min har også delt kalender, selvfølgelig trenger vi å samkjøre hvem som er hjemme med barna til enhver tid. Det er ikke det samme, synes jeg. Jeg kan også se hva kolleger har av planer i kalenderen sin, men jeg kan ikke se at de stikker innom kiosken eller tar seg en røyk. Eller hvor tannlegekontoret de skal til er.
|
|
|
#123 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg har testet i praksis hvordan det er å bli overvåket uten at jeg visste om det av familiemedlem. Det var slett ikke noe stas i det hele tatt. "Find my friends"-apper får jeg et snev av panikk av. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Leser
|
Jeg ser forskjellen mellom det å tilfeldigvis se eller oppdage noe (Jeg vet feks hvor en del kollegaer har tannlege etter en diskusjon i lunchen) og muligheten til å kategorisere informasjon. Men det som er saken er at mannen min kan vite om jeg har vært på kiosken uansett (fordi jeg bare handler med kort, og fordi vi har en felles konto).
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-07-13 kl 13:27. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Selvsagt, Maverick. Men sånn er det jo med alt. Baby all er én ting, de færreste setter opp lyd- eller videoovervåking av barnerommet utover det. Men mulighetene er jo der. Jeg VET jo ikke om mannen har satt opp skjult kamera på soverommet. Man kan overvåke hverandre på sp mange måter. Uten samme teknologi kunne jeg jo ringt rundt og dobbeltsjekket at mannen var der han sa feks. Så det er alltid mulig å begå overtramp.
|
|
|
#126 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jo, mitt poeng er at jeg synes det er uheldig om overvåkning skal normaliseres i så stor grad at det ikke lenger tenkes på som overtramp, men noe "alle gjør". Teknologien kommer så klart alltid til å være der. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Og ja, him. Enig, det er ikke teknologien, men hvordan den brukes. Det var vel det jeg prøvde å få frem.
|
|
|
#129 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Men kanskje det var enklere å ha kontrollerende idioter til foreldre når man faktisk til en viss grad kunne skjule hvor man gikk og hvem man var sammen med. Kanskje er det lettere for disse foreldrene/ektefellene å bruke disse verktøyene dersom man kan argumentere med at det er for barnas sikkerhet, av praktiske hensyn osv... Mens dersom det var godtatt til bruk for demente, psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov, så hadde kanskje terskelen vært høyere for å bruke det for å overvåke mennesker som ikke tilhører disse grupperingene. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Leser
|
Jeg mener vi allerede er der, og dette er jo noe "folk selv" har gjort. Når jeg ser all informasjonen som er på FB med posisjonering så tror jeg dette er temmelig vanlig?
|
|
|
#131 |
|
Leser
|
Dette er ikke mitt personlige standpunkt, men all erfaring viser at kunnskap, ny teknologi kan brukes i alle mulige retninger - og at det ikke eksisterer bremser. Det har så vidt jeg vet aldri lykkes noen i å bremse ny teknologi av moralske eller etiske grunner.
|
|
|
#132 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#133 |
|
Leser
|
Ja, jeg har ikke sagt noe på det. Jeg sier bare at det som er viktig i en slik diskusjon ikke er det private.
|
|
|
#134 |
|
|
Men i denne tråden var nå en gang temaet bruk av GPS-klokke for å kunne lokalisere sitt barn. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, og det er jo bruken det er snakk om i denne tråden.
|
|
|
#136 |
|
Leser
|
Ja, jeg har nok diskutert meg ut av den konkrete tråden.
|
|
|
#137 |
|
maler
|
Jeg ser det poenget, absolutt.
|
|
|
#138 |
|
Peppy!
|
Denne stod i Aftenposten i dag, barnepsykolog som mener barna gjerne ikke er modne nok før ved 7-8 års alder, og da gjerne med sjekk om at de er der de skal. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
maler
|
Hva synes du om programmer som lar foreldre overvåke barnas databruk?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|