|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Som vanlig i slike diskusjoner, forbauser det meg at den blir så polarisert. Teknologi er ikke ond eller god, den bare er, og den går bare én vei.
|
|
|
#102 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Ja. Å gi slipp er en gradvis prosess. Det er ikke det samme som frislipp, så klart. Hvis jeg mener sjuåringen er moden nok til å gå alene til venner, synes jeg at det også innebærer at jeg selv er klar for å slippe henne fra meg et lite stykke.
|
|
|
#103 |
|
Tidsklemma
|
Veldig nyansert innlegg.
|
|
|
|
#104 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Både mannen og jeg har en "Find my friends"-app på telefonen som vi kan tracke hverandre med - om vi vil. Den kombinerer GPS med hvilket mobiltårn vi er tilkoblet - og til og med WiFi-nett i området (om jeg husker rett). I vårt tilfelle brukes den mest i tilfeller der en av oss - som regel meg - har mobilen på lydløst i sekken - og ikke hører mobilen ringe. Da er det greit for den andre å kunne lokalisere den andre på f.eks. kjøpesenteret - få svar på om den andre har dratt fra jobben o.l. Helt klart ikke noe for alle - men for oss er det bare et ekstra verktøy i en hektisk småbarnshverdag. (Et annet fint verktøy er som andre nevner "Find my iPhone" - som kan sende pipesignal til telefonen som overstyrer lydløs modus.) Om en av oss hadde vært det minste ukomfortabel med det er det bare å revoke tillatelsen til å tracke / skru av tracking i programmet. Personlig liker jeg at mannen min kan finne ut hvor jeg er (kanskje spesielt når jeg går på øde steder om kvelden). Men gjensidig respekt og tillit er en forutsetning. Ikke tale om om jeg hadde godkjent en tracking-request fra noen andre enn ham.
|
|
|
#105 |
|
Rockesøster
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, Skremmeren. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
This is normal!
|
Men blir det påstått i denne diskusjonen? Det folk er uenige om er vel hvordan vi bruker teknologien, og det vil jeg tro har blitt diskutert siden en eller annen luring oppfant hjulet. Og før der også.
|
|
|
|
#107 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Når tenker vi at det ikke er greit å bruke gps lenger, for eksempel. Det finnes vel gode argumenter for å overvåke 11 åringer også? Hva med 13-åringer som er litt brysomme og finner på litt tull. Hvor skal det stoppe?
|
|
|
#108 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?I dag gikk jeg inn på netcombutikken, og sa: Jeg skal ha en skikkelig kjip telefon, den mest kjedelige og billigste dere har. Og to kontantkort.
|
|
|
#109 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nevøen min som er 12 og vennene hans, bruker den tjenesten du snakker om.
|
|
|
|
#110 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen altså, og er helt enig med Candy, Skremmern og flere andre. Synes diskusjonen blir veldig polarisert og minner om de jeg hører som er i mot sikkerhetsutstyr som hjelmer etc fordi det blir hvileputer, ekstremt og vi overlevde da før også osv. Jeg mener dere bruker samme argumentasjon som de tilfellene der.
|
|
|
#111 |
|
This is normal!
|
På hvilken måte? Mener du at GPS-sporing av barn er noe som er nødvendig av sikkerhetsgrunner og vil bidra til færre barnedødsfall?
|
|
|
|
#112 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det kan da ikke sammenlignes?
|
|
|
#113 |
|
Ringskrømt
|
Ja, jeg får de samme vibbene. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Vi tre i familien har Find my friends på hverande. Det er kjempepraktisk. Dels så finner vi telefonene på den måten (det kan man jo også bruke andre apper til) og så kan jeg sjekke på jobb f.eks. at Herremannen har kommet hjem uten å ringe ham og mannen kan sjekke at jeg er på vei hjem fra møte i Gøteborg uten å ringe meg og jeg kan sjekke at mannen snart er hjemme så at jeg kan begynne med middagen osv. Man kan selvsagt ringe hverandre også, men det har vært anledninger når mannen har hatt viktig samtale i telefonen samtidig som jeg er på vei og hente ham og så husker jeg plutselig ikke hvilket sted jeg skulle hente ham opp på og så har jeg sett at han er på vei til det stedet jeg er på vei. Ved Ulvensplitten så blir det lett minst 20 minutters omkjøring i rushtrafikken om jeg kjører feil. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Rockesøster
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg innser at vi har utrolig forskjellige grenser for privatliv her. Jeg kunne ikke på noen måte ha akseptert at noen som helst skulle kunne tracke meg, uansett grunn og på samme måte kunne jeg aldri, aldri ha tenkt at det var okei å tracke mannen min. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg hadde fått helt åndenød hvis mann og barn kunne sitte og følge med hvor enn jeg gikk. Jeg syns jeg merker at stemninga rundt middagsbordet synker når f.eks. dette spørsmålet kommer: "Jeg så du kjørte innom sentrum på vei hjem i dag, hva gjorde du der?" Eller, til poden f.eks.: "Jeg så du skrudde av sporinga på mobilen i dag, nå er jeg nysgjerrig." |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Leser
|
For meg går dette på helt andre ting. Jeg kan se hva veldig mange av kollegaene mine gjør daglig, fordi vi har delt kalender. Jeg ville synes det var virkelig weird hvis jeg hadde mer innsyn i hva kollegaene mine foretok seg enn hva mannen min gjorde.
|
|
|
#118 |
|
Elsker gamlis- godis
Vi snakker ikke om å overvåke ektefeller, virkelig ikke. De fleste sjekker vel dataloggen til mindre barn også, åpner post etc.
|
|
|
#119 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Mannen har i teorien mulighet for å spore meg via find my iphone, men jeg hadde aldri akseptert det dersom han faktisk hadde benyttet seg av dette. Iallefall ikke så lenge det ikke var en nødssituasjon. Vil han vite hvor jeg er, så kan han ringe eller sende en melding. Jeg skjønner at andre har andre grenser for dette, men jeg hadde ikke syntes at dette var greit. Det er ikke det at jeg drar noen hemmelige plasser eller lyver om hvor jeg er, men da får det jo være nok at han stoler på meg. Men dersom to voksne partnere gir hverandre samtykke må jo dette være greit. For meg er det ikke det samme med barna mine, fordi vi jo ikke er likverdige i hva vi bestemmer og jeg dermed i teorien kunne trumfet igjennom at jeg skulle kunne spore dem. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Elsker gamlis- godis
Dette mener jeg er samme argumentasjonsrekke som det jeg nevnte tidligere. Jeg kan virkelig ikke se noe negativt med å kunne spore en 7- åring. Jeg ser heller ingen ulempe ved å bruke hjelm når man sykler, ha mykt underlag på lekeplasser etc. Men jeg har hørt mange argumentere med at unger må lære å slå seg, de beskyttes alt for mye, vi begrenser deres utfoldelse etc. Det er samme polarisering, mener jeg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|