Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-13, 01:30   #11
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg hjemsøkes litt av et kort radiointervju jeg hørte av jenta etter rettssaken. Hun ble spurt om hvorfor hun ikke hadde snakket negativt om ordføreren under rettssaken og hun sa noe i retningen av at han jo hadde vært snill også, hadde latt henne fått oppleve mye fint, fått møtt mange, fått lært mye. Jeg fant det dypt forstyrrende, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Andre som hørte det?

Henter opp denne, for jeg kan ikke se at noen har svart deg.

Det som beskrives her er egentlig kjernen i de fleste overgrepssaker, og kanskje noe av det som gjør det så skadelig psykologisk? En overgriper er som regel en person barnet har tillit til, ser opp til, og ofte er glad i. I tillegg bruker mange overgripere nettopp det å gi barnet noe; opplevelser, penger, leketøy eller andre ting barnet verdsetter, i en prosess som leder opp til selve overgrepet/ene og hvor de seksuelle handlingene barnet gjør blir del av en slags "byttehandel". Ofte innfører de byttehandlingen på mer uskyldige ting, og utvikler det etter hvert ("her skal du få et kult dataspill - kan du bære denne sekken opp trappen for meg?"). Denne prosessen er en del av det som kalles "grooming", måten overgripere "klargjør" barna på.

Og gjennom groomingen oppstår det mange doble og vanskelige følelser for barna; de er takknemlige og glade for gavene de får, og vil ikke gå glipp av godene - og de får en opplevelse av at alt som skjer er noe de selv velger, at de selv deltar og er ansvarlige. Ofte plukker overgripere ut barn som er litt "utenfor" på en eller annen måte, og savner nettopp gode opplevelser, fine ting eller status. I tillegg er barna som sagt ofte glad i overgriper, i noen tilfeller er det jo familiemedlemmer de har kjent hele sitt liv, og skal fortsette å ha bånd til. Disse doble følelsene skaper store problemer for mange utsatte, det er ikke lett å plassere skylden der den rettelig hører hjemme.

Det ER dypt forstyrrende.

kris er ikke aktiv  

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.