Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Mens her jeg bor er det ikke en sjel å se på dagtid. Barnehagen har bare 100%-plasser og jeg vet ikke om en eneste familie i nabolaget hvor ikke begge foreldre jobber fullt. (Bortsett fra meg selv da for tiden - men den tiden er snart forbi heldigvis). Utrolig rart at det skal være så forskjell på områder.
Men det er jo ikke tvil om det finnes forskjell mellom områder, eller aller helst mellom miljøer. Der jeg jobber, er det så godt som ingen kvinner som jobber deltid. Alle jobber fulltid+, har menn som gjerne jobber i samme bransje og jobber fulltid+, reiser en god del, har tre+ barn, trener jevnlig og som følger ungene godt opp. Og som stort sett synes dette går veldig fint, fordi de liker det de gjør, har stor grad av påvirking og styring på egen arbeidshverdag og fordi de ikke har så veldig høye forventninger til skinnende vinduer, hjemmebakst til skoleavslutninger og lunsjer med venninnene. I nabolaget mitt, derimot, der jobbes det mye deltid blant kvinnene (og de har ikke pleietrengende barn, mange har derimot barn i barnehage/skole/SFO mens de vasker vinduer, baker og lunsjer).
|