Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-13, 21:08   #501
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Link?

Har han ikke varslet nye bevis hele tiden? Mener å huske han sa dette før ankesaken også, uten at det kom opp noe nytt der, i hvert fall ikke i hans favør.

Jepp. Han gjentok det til det kjedsommelige via forsvareren. Jeg finner ikke saken på nettutgaven av Dagbladet, men det sto i gårsdagens papirutgave.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 02-06-13, 23:21   #502
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

At han skal ha en hel gjeng med engasjerte ungdommer bak seg har jeg liten tro på.

Jeg tror igrunnen at det han holder på med nå virker mot sin hensikt. Ihvertfall så håper jeg det. Flere og flere må da se hva slags sleip faen han er?

Gammel 02-06-13, 23:38   #503
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sjølvinnsikt er ikkje for alle...

Gammel 03-06-13, 08:12   #504
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Øygards bror beklager. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10110716
Han ble vel presset til det. Slik han har handlet og uttalt seg tidligere, så er den beklagelsen like kunstig som plastikk.

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 08:50   #505
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Standard

Den lederen hadde ikke jeg fått med meg. Endelig noen som stilte ham til ansvar også for uttalelsene om at jenta hadde en del av ansvaret.
Om han mener det han sier når han unnskylder seg er nå èn ting, men det er et utrolig viktig signal som gies fra Skjåk når dette er blitt ett utvetydig krav.

Sist redigert av Tyttebær : 03-06-13 kl 08:56. Årsak: Blingset på geografien.
Tyttebær er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 08:54   #506
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Og bare for å flisespikke litt så er broren ordfører i Skjåk der jenta kommer fra, ikke i Vågå.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 08:56   #507
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Standard

Ah, takk! Jeg tenkte jo Skjåk, men så ble det feil likevel.

Gammel 03-06-13, 10:15   #508
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også dette var veldig viktig. Det gir et signal utad om at dette er noe familien Øygard driver med uten å ha bygdene bak seg. Og så gir det jenta og familien hennes støtte. I tillegg så sier jo de folkevalgte i Skjåk klart fra til ordføreren sin at dette ikke er måten å oppføre seg på når man er tillitsvalgt. Jeg likte den lederen i Fjuken veldig godt og synes at Asta Brimi (redaktøren) er en veldig klok dame.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 11:30   #509
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant denne på nett, og er ganske så enig i den ja.

Sitat:

Ny rettspraksis?
av Berit Bertling (Notater) 31. mai 2013 kl. 21:09

Om en trettenåring kan holdes ansvarlig for overgrepet av henne selv, hvike sjanser har da vi andre? Øygaard-saken handler om noe mer enn overgrep mot mindreårige. Øygaard-saken hander om overgrep mot kvinner, og om hvordan menn med makt bruker sin posisjon til å begå nok et overgrep. Det er dårlig nytt, for kvinner, jenter, døtre og mødre. Makt, og betydningen av makt, ble aldri tydeligere enn i denne saken.

Hun var tretten år gammel da han sendte henne en sms hvor han skrev at de ikke skulle ha sex. I følge henne selv var hun fremdeles tretten år gammel da han første gang forgrep seg på henne. Da hun så vidt var fylt fjorten, bedrev han griseprat med henne på Skype.

Han sendte henne en tekstmelding hvor han erklærte at han var blitt «mer enn glad i henne», og at dette var «flott, fordi jeg er mann, men skummelt fordi du bare er 14.» Han overgrep seg på henne, ikke én gang, men gjentatte ganger. Dette er han dømt for i to rettsinstanser. Nå prosederer han saken videre i media; hun er en løgner; andre, som ennå ikke har stått fram, vet ting om henne som kan renvaske ham.

Vi har sett en rettsak hvor fornærmedes moral gang på gang er trukket i tvil: Det var hun som oppmuntret til grisepraten, han er bare et uskyldig offer for en durkdreven trettenåring, senere fjortenåring, en snill onkel som er uskyldig anklaget. Han er naiv, påstås det, han visste ikke bedre enn å la seg rive med.

Virkelig? En erfaren politiker, en av mennene bak makten, en mann med et kontaktnett selv Statsministeren misunte ham – og samtidig en naiv stakkar og et offer for en slem ungjente med slett karakter og dårlig moral, om vi skal tro ham selv.

Det skal vi ikke.

Vi skal se mannen for den han er, og for den han var, og vi skal huske at naivitet ikke er en utpreget kvalitet hos menn og kvinner som gjør karriere på høyt politisk plan. Vi skal huske at hun var tretten år gammel da han første gang nevnte sex og vi skal huske at han ba henne kle av seg foran kamera da hun var fjorten. Men mer enn dette skal vi huske at i denne saken er det bare ett offer, og det er jenta.

For, mye har vært gjort og sagt i et forsøk på å gi et annet inntrykk. Dels har rettsaken handlet om å sverte offeret og trekke hennes moral og hennes karakter i tvil: sjelden har det vært servert så mange rykter i en rettsal som i den første rettsaken. Det ble påstått at jenta gikk til sak for å få erstatningssummen, fordi hun ville ha penger til å kjøpe hest. Det ble implisert at «en annen» må ha stått bak overgrepene, kanskje en i jentas nærmeste familie?

Det ble skapt et inntrykk, eller forsøkt skapt et inntrykk, i begge rettsaker, av en forførerisk Salome; en skitten pike som lokket og lurte en stakkars, naiv og snill mann til å begå handlinger som ligger utenfor hans virkelige karakter. For åpen rett.

Det er dårlig nytt for alle overgrepsofre, alle voldtatte kvinner. En barriere er brutt: anklager du en mann for overgrep, skal du tåle å trekkes gjennom gjørma. Du skal fremstilles som et ludder, en fristerinne, en som egentlig selv bærer all skyld for at det gikk som det gikk.

Du skal tåle det fordi dette er hans eneste forsvar: Du fristet ham!

Og ikke bare det; rettsaken er i seg selv en belastning, for ham, skal vi tro advokaten hans. Presset fra media er knapt til å tåle og må sees som en formildende omstendighet. Dette selv om det var han som straks han ble tiltalt kalte inn pressen, og som insisterte på å føre såkalte «kjendisvitner».

Jenta har ikke noe mektig nettverk å hente ressurser fra; for henne gjenstår kun én mulighet: å lavmælt fastholde sin historie – en historie som stemmer med de fysiske bevis man har i saken. Hun har ingen Krogvolder eller Elisabeth Hartmanner å vise til, ingen mektige venner i gutteklubben grei. Det er ikke hun som skaper mediepresset i denne saken, men ham. Og han gjør det tilsynelatende bevisst; med vitende og vilje. Skal vi da godta at han erklærer seg som et offer for et mediepress han selv har skapt?

Nei, det skal vi ikke.

Vi skal se at det er han som opprettholder trykket i media, nå ved å bruke media til å føre saken videre. Vi skal se at han bedriver skittent spill når han kommer med ulne påstander om at «noen» vet hvordan hun egentlig er. Vi skal kjenne igjen maktens ansikt når vi ser det; at dette er en mektig mann, en slu mann, en mann som handler bevisst og som ikke skyr noen midler.

Vi skal huske at hun var tretten år, et barn slik vi ser barn.

Og vi skal spørre oss selv: Er det denne veien vi vil gå, som samfunn? Er det en slik rettspraksis vi vil ha?
Er det greit at et tretten år gammelt offer for overgrep henges ut som et kalkulerende kvinnfolk, for åpen rett?

Hun var tretten. Han var et maktmenneske som trodde han kunne ta hva han ville.

Ferdig snakka.

emm er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 11:38   #510
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var veldig på kornet.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 11:46   #511
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Så godt å lese! Velskrevet og flott kommentar - ferdig snakka!

Drømmedama er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:06   #512
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hjemsøkes litt av et kort radiointervju jeg hørte av jenta etter rettssaken. Hun ble spurt om hvorfor hun ikke hadde snakket negativt om ordføreren under rettssaken og hun sa noe i retningen av at han jo hadde vært snill også, hadde latt henne fått oppleve mye fint, fått møtt mange, fått lært mye. Jeg fant det dypt forstyrrende, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Andre som hørte det?

Gammel 03-06-13, 12:06   #513
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er det noen som vet hvor man kan lese hele dommen?

Gammel 03-06-13, 12:08   #514
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Veldig bra skrevet.

Punktum. Ferdig.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:08   #515
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Her er ihvertfall dommen fra tingretten, den delen av den som er offentlig. http://www.domstol.no/no/Aktuelt/Nyh...-Oygard-saken/

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:12   #516
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er dommen fra Lagmannsretten: http://www.domstol.no/upload/ELAG/In...%2005%2030.pdf

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:12   #517
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg kjenner jeg blir så sint. Så utrolig sint.

Hva er det som gjør at mange menn tenker at alt er kvinner sin feil?

Som en opplevelse jeg hadde på lørdag, plutselig satt det en rimelig ukjent mann i fanget på meg, prøve å kline med meg, og hadde hender helt andre steder enn hender skulle være.
Og når jeg ble sint, og fikk han unna. Da var jeg prippen.
Når jeg spurte om hva som i alle dager fikk han til å innbilde seg at jeg var så mye som en kvart grad interessert, så var svaret "Men du har jo utringet kjole?"

Eh ja.

Jeg er voksen dame, og rimelig bestemt, og var ikke helt dritings.
Men hadde jeg vært 17 år, drukket litt for mye, og ja?

Vi kan ikke ha det sånn.
Unge jenter og kvinner kan ikke få skylden for ting noen andre gjør.
Ansvaret må legges der ansvaret hører hjemme.

Og det er ikke hos jenta i denne saken.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:20   #518
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reidun Øygard skal visst være gjest på TV2-programmet Sommertid.
Hvordan i svarte helvete kan det å være kona til en overgrepsdømt mann kvalifisere til å være med på et underholdningsprogram???

Input er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:23   #519
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Reidun Øygard skal visst være gjest på TV2-programmet Sommertid.
Hvordan i svarte helvete kan det å være kona til en overgrepsdømt mann kvalifisere til å være med på et underholdningsprogram???

Seriøst? Hvis hun skal dit for å fortelle om hvordan det er å være kona til en mann som har vært utro og brutt loven, så kanskje. Hvis hun skal dit for å drive med ryktespredning, så synes jeg de kan spare seg. Virkelig. Jeg har lyst til å protestere.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-06-13, 12:23   #520
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg hadde gledet meg til Sommertid, nå må jeg i stedet boikotte TV2 for evig og alltid.

Input er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.