Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan slutte å trøstespise?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-13, 14:34   #61
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å trøstespise?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror nokon er inne på noe. Ved å si høyt til deg selv, eller til andre for den del at "jeg spiser stort sett sunt", "jeg er en person som behandler meg selv pent", osv., så blir det litt sant - og det forplikter. Jeg gnåler mye om treningen min og gjennom det så BLIR jeg "en som trener", og da må man jo bare, liksom.

For meg er det i alle fall slik. Tidlegare hadde eg ein tendens til å gå innom eit bakeri og kjøpe noko godt, kvar gong eg var hos ein av behandlarane mine (dvs. to gonger i veka) fordi eg kjem meg jo ut så sjeldan. Det er jo bare dumt! Dei første fire gongene etter at eg hadde bestemt meg for å slutte med dette, sa eg til meg sjølv "Eg er ikkje ein slik som spis kanelbolle heilt aleine på ein kvardag. Lenger." Og det hjelp. Det å endre vaner trur eg handler om å definere seg sjølv som noko anna enn dei dårlege vanene.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da jeg sluttet å røyke bestemte jeg at hver gang jeg hadde lyst på en røyk skulle jeg vente i ti minutter. Om jeg fremdeles hadde lyst på, skulle jeg unne meg en. Røyksuget gikk så godt som alltid over. Jeg er usikker på om det er mulig å overføre til trøstespising, men tror Polyanna er inne på noe i forhold til å endre tankemønsteret sitt. I stedet for å tenke på deg selv som en som trøstespiser må du overbevise deg selv om at du er en person som ikke gjør det. Du må rett og slett finne et annet utløp for frustrasjonen din.

Er det noe du virkelig, virkelig liker å drive med? Kan du sette noen gulrøtter for deg selv? Ikke trøstespist på en uke: fjelltur. Ikke trøstespist på en måned: ny bukse. Osv.

I tillegg tror jeg det er viktig å ha stabilt blodsukker. De gangene jeg går på en sjokoladesmell under middagshopping er når jeg er ekstremt sulten.

Det er akkurat det same som å slutte å røyke. Eg bytta ut røyken med småspising for 20 kilo sidan.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 14:46   #62
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Mitt tips:
1. Ukehandling. (Mindre lett å kjøpe godis til stadighet om en bare går på butikken en gang i uka)
2. Vær god og mett i det du går og handler. Helst på en dag da du vet du pleier ha litt overskudd! Mye enklere å ikke bli fristet når en ikke har lyst på mat. Når en så i ettertid føler for å trøstespise og det ikke er godis i huset, er det enklere å velge LITT sunnere alternativ.

Gammel 24-05-13, 14:49   #63
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Mitt tips:
1. Ukehandling. (Mindre lett å kjøpe godis til stadighet om en bare går på butikken en gang i uka)
2. Vær god og mett i det du går og handler. Helst på en dag da du vet du pleier ha litt overskudd! Mye enklere å ikke bli fristet når en ikke har lyst på mat. Når en så i ettertid føler for å trøstespise og det ikke er godis i huset, er det enklere å velge LITT sunnere alternativ.

Ja! Lag handleliste og hald deg til den! Unngå rastlaus vandring i butikken, kor du lurer på om det er noko meir du treng.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 14:54   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Og husk at hjernebarken kobler ordet "ikke" dårlig. Det vil si at i steden for å tenke at "jeg skal ikke spise snop", så bør du tenke at "jeg skal spise sunt". Hjernebarken kan fort filtrerer ordet "ikke" ut og dermed blir det første eksempelet til "jeg skal spise snop" i steden. Hvis man da går og gjentar ting for seg selv kan det fort bli til at underbevisstheten din oppfatter noe annet enn det du egentlig tenker. Banalt eksempel, men det er noe i det.

Tenk altså at du skal klare, at du er bra nok etc. og ikke bruk ordet ikke!!

Ja! Dette har jeg lest mye om siden det i veldig stor grad gjelder oss som tenker i bilder. "Ikke" er helt umulig å knytte opp mot et bilde, mens "spise bolle" er lett å visualisere.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg gnåler mye om treningen min og gjennom det så BLIR jeg "en som trener", og da må man jo bare, liksom.

Sant. I vinter husker jeg at Hiawata sa til meg "jeg tenkte du ville like denne, siden du er så glad i trene". Jeg ble litt forbauset, for jeg så i grunn ikke på meg selv som en som var glad i trene, men jeg gjorde det jo hele tiden, så for han var det helt naturlig å trekke slutningen at jeg var glad i det. Og for meg føltes det godt å fremstå som en "en som er glad i å trene".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 16:34   #65
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tyttebær, her.

Men da vet du ihvertfall at du kan! For fra en trøstespiser til en annen så er det VANSKELIG å la være, men du klarte jo to uker!

Kan du se hva det var som gjorde at du klarte det da? For å kunne hente det fram igjen?

Det har du jo rett i. Må bli flinkere til å være positiv.

Det har blitt litt søtsaker i det siste, men i morgen er det mandag og en ny uke, og da skal jeg spise sunt og nok. Får ta en dag av gangen tenker jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 16:36   #66
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

frukt. Så bra at du tar tak i dette!

Jeg sliter med trøstespising selv. Eller, trøst og trøst, utrolige mengder sjokolade kan forsvinne inn i gapet uten at jeg har registrert at jeg har spist noe en gang, så særlig trøst kan jeg ikke si at det er.

Følger med på tråden din og tar til meg gode råd!

Takk og
Har du lest Potatoes not Prozac? Den handler om sukkeravhengighet, og hjalp meg en del.

Gammel 30-05-13, 13:26   #67
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Da har jeg klart meg i tre dager uten å trøstespise. Det spørs hvordan det går i dag da, hatt en dårlig start på dagen.

Gammel 30-05-13, 13:29   #68
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Så bra! Kanskje du har noe husarbeid du kan gjøre hvis behovet blir for stort?

Gammel 30-05-13, 13:36   #69
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Lykke til med dagen.
Og så flott at du har klart tre dager!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 13:52   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har ikke "klart deg i tre dager" - du har vært flink og akkurat NUH "er du en som ikke trøstespiser". Stikk og finn et speil og smil til deg selv og si "jeg er jommen meg flink som er en sånn som ikke trøstespiser!"

Gammel 30-05-13, 15:20   #71
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Da har jeg klart meg i tre dager uten å trøstespise. Det spørs hvordan det går i dag da, hatt en dårlig start på dagen.

Flotters! Du har blitt en som ikke trøstespiser!

Kanskje en slik en som trøster seg med en lang, god gåtur på slutten av dagen?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 15:33   #72
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Flotters! Du har blitt en som ikke trøstespiser!

Kanskje en slik en som trøster seg med en lang, god gåtur på slutten av dagen?

Takk!
Måtte en tur i butikken så da tenkte jeg med en gang på alle kakene jeg kunne kjøpe, men nøyde meg med en Sprite og en liten plate mørk sjokolade. Sprite er jo ikke akkurat sunt, men mørk sjokolade er jo nærmest for helsekost å regne!

Gammel 30-05-13, 15:39   #73
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Takk!
Måtte en tur i butikken så da tenkte jeg med en gang på alle kakene jeg kunne kjøpe, men nøyde meg med en Sprite og en liten plate mørk sjokolade. Sprite er jo ikke akkurat sunt, men mørk sjokolade er jo nærmest for helsekost å regne!

En liten plate tror jeg er nøkkelen til en god balanse. Bare sørg for at den lille plata ikke plutselig blir til sånne kjempeplater. (Her snakker jeg av erfaring.. For meg er det enklere å avstå totalt fra sjokolade enn å spise bare litt. Det er bare vanskeligere å få startet opp avholdet)

Gammel 31-05-13, 22:42   #74
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

En liten plate tror jeg er nøkkelen til en god balanse. Bare sørg for at den lille plata ikke plutselig blir til sånne kjempeplater. (Her snakker jeg av erfaring.. For meg er det enklere å avstå totalt fra sjokolade enn å spise bare litt. Det er bare vanskeligere å få startet opp avholdet)

Det går bra faktisk. Mørk sjokolade(85%) har jeg ikke lyst på for mye av uansett, og andre sjokolader klarer jeg veldig lett å holde meg unna. Det er kaker og sånt som er min greie av en eller annen grunn ...

Det har gått veldig bra så langt denne uken. Har vel spist en sånn liten(40 gram) plate sjokolade hver dag, men det er det.

Sist redigert av frukt : 31-05-13 kl 22:55.
Gammel 31-05-13, 23:25   #75
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Det går bra faktisk. Mørk sjokolade(85%) har jeg ikke lyst på for mye av uansett, og andre sjokolader klarer jeg veldig lett å holde meg unna. Det er kaker og sånt som er min greie av en eller annen grunn ...

Det har gått veldig bra så langt denne uken. Har vel spist en sånn liten(40 gram) plate sjokolade hver dag, men det er det.

Så flink du er!

Gammel 01-06-13, 20:09   #76
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du "en som ikke trøstespiser".

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 21:00   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare det, du er en sånn som kan si "nei, vet du, jeg spiser litt sjokolade og koser meg med den, og så har jeg ikke lyst på mer. "

Gammel 02-06-13, 19:46   #78
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Krom-tilskudd kan hjelpe på søtbehovet.

Gammel 04-06-13, 22:42   #79
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Krom-tilskudd kan hjelpe på søtbehovet.

Prøvde det en gang for flere år siden, men jeg husker jo så klart ikke om det hadde noen effekt. Kanskje jeg skulle prøvd igjen.

Gammel 05-06-13, 09:22   #80
Tyttebær
Ny-schmy

Tyttebær sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Absolutt verdt et forsøk!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.