|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Straffen er for lav og oppreisningen på 120 tusen kr til jenta er skammelig lav. |
|
|
|
|
#322 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Nei, det er jo Øygaard som har lidd overlast i media, stakkars.
|
|
|
#324 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Nei, det er ikke rammene som er dårlige her, syns jeg. Men jeg har generelt inntrykk av at rettspraksis ofte ligger en god del under rammen for den kriminelle handlingen. Er det fordi man venter på den ultimate ugjerning? Og hvor ille skal det være for at man dømmer en mann for samleie med noen under 16 år opp mot strafferammen?
|
|
|
#325 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)I den "nye" saken som har dukket opp nå der en FrP-topp har voldtatt en ung mann som satt barnevakt for ungene hans står det at han kan risikere 10 år fengsel. Gutten han voldtok var ca 20 år.
|
|
#326 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Det var vel Straffeloven § 196 han ble dømt under, var det ikke? |
|
|
|
|
#327 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg tolker uttalelsene til forsvarer Eiebakke som at Øygard ønsker å anke uansett.
Jeg tenker at han ikke slipper unna hvis han anker videre. Men jeg gruer meg til å se ham fortsette å sutre og klage sin nød i mediene og skulle ønske vi slapp mer av slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#328 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Han ristet på hodet og smilte da han fikk dommen. Dritsur for å bli dømt sikkert, men evigglad for å, enn så lenge, slippe så billig unna!??
|
|
#329 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Min spekulasjon er at denne fyren ikke kommer til å akseptere at han blir dømt, uansett. Det er noe med måten han har valgt å stå i retten og fortelle de mest utrolige løgnhistorier og forvente å bli trodd, som gjør at jeg tror han kommer til å insistere på en anke og ikke kommer til å gi seg. Jeg lurer egentlig på hva han mener seg uskyldig i - det er faktisk vanskelig å forstå, synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#330 |
|
Borte
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Huff, jeg sitter og tenker på at denne saken hadde alle Skype-samtalene og at retten fullt og helt mener det er bevist at de to hadde gjentagende seksuelt samkvem. Likevel ble straffen så lav. Hva med jenter som utsettes for lignende overgrep, men som ikke har like klønete overgripere slik at det ikke finnes noe Skype-samtaler eller SMS'er? Hvor vanskelig blir det ikke for dem å anmelde nå? Jeg hadde håpet at denne saken kunne sette standarden for samfunnets reaksjon på overgrep et helt annet sted enn ved skarve 120000 og et drøyt år i fengsel. Æsj.
|
|
#331 |
|
www.bomulls.no
|
Det tror jeg også, at han ikke aksepterer dom i det hele tatt. Men 1 år og 3 mnd er jo rimelig mye mindre enn de 4 årene han ble servert forespeilet her en stund. Sånn at han har tross alt fått en veldig lav straff sett ut fra hva han faktisk har drevet med over så lang tid og ikke minst tyngden av bevis, som vel må kunne sies å være sjeldent tung.
|
|
#333 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Om han nå anker, kan han da få strengere straff?
|
|
#334 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Ja, hvis han anker og får medhold i høyesterett om at det har skjedd saksbehandlingsfeil eller hva det nå heter, så blir det helt ny runde i lagmannsretten med nye dommere og ny jury, og da kan han vel i teorien igjen bli dømt for det første tiltalepunktet? Og få høyere straff. Tror jeg. |
|
|
|
|
#335 |
|
Ringskrømt
|
Men hva er motivet, da? Er det noe formildende med saken som gjør at han får så lav straff for det han har gjort? |
|
|
|
|
#336 |
|
Borte
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Slik jeg har lest det, og i flere kommentarer som er kommet i løpet av dagen, så er dommen knusende, men straffen mild. Det er rettspraksis som setter den lave straffen og dommerne fant ingen formildende omstendigheter da de gjorde straffeutmålingen. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.
|
|
#337 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg synes det er en skandale!
|
|
#339 |
|
Ringskrømt
|
Da forstår jeg enda mindre. |
|
|
|
|
#340 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Tenker i mitt stille sinn at jeg neimen ikke vet om jeg ville anbefalt mine egne jenter å gå denne lange, tunge veien for dette, om de skulle oppleve noe slik. 120 000 kr i oppreisning, litt over et år soning, som i praksis blir 2/3 del. Det er jo så latterlig lite for å måtte kjøres gjennom en kvern av presse og skittkasting fra samfunnstopper. |
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|