Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg husker levende hvor grøssende fascinerende og frastøtende jeg syntest det var første gang jeg ble eksponert for en dame med MASSE mørkt hår under armene. Jeg var 10, hun var lærervikar og hadde på seg en gul bikinitopp i frotte og shorts på skogstur. Jeg har ofte tenkt på reaksjonen min og lurt på hvor den avskyen kom fra? Jeg var veldig lite sofistikert 10-åring i et veldig lite sofistikert miljø. Og det var 1981! Det var jo ikke sånn at man så glattbarberte halvnakne damer hver gang man åpnet en avis, just, og det fantest ikke andre glansede magasiner enn Hjemmet og Allers der jeg vanket. Kvinnene på min mors side av familien har omtrent ikke kroppshårvekst, og jeg tror stort sett bare det var mor og hennes søster og kusiner jeg hadde sett i bikini sånn på nært hold? Jeg vet bare at jeg når som helst kan kalle frem bildet av den gule bikinien og de mørkebrune buskene. 
Mens jeg husker at jeg fra ganske tidlig syntes det var helt skrekkelig at min mor, nyfeministen, ikke barberte vekk håret under armene. Dette var omtrent på samme tid, jeg fylte ni år i 1981. Så hvor hadde jeg det fra? Jeg kunne ligge våken om kvelden og grue meg til å få hår under armene, for jeg ante ikke hva jeg skulle foreta meg med det. Lettelsen var stor da jeg begynte å lese Det Nye, og så annonser for en femkantet barberhøvel som het Flicker. (Den måtte vel være noe for A-magasinets spalte "Dinosauren"! )
Det pussige er at jeg nå, i en alder av 40, synes det er befriende og kult med hår under armene. Men helst mørkt, ikke lyst, som jeg har. Så jeg og en venninne har en spøk gående, om at jeg skal spare ut og farge det. Grønt, for å tilfredsstille min indre punker.