|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Flott innlegg, vixen!
|
|
|
#83 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tror også at vi har mye å gå på innen ungdomsmedisin og ungdomsoppfølging og at det er der det er verdt å sette inn mye ressurser. Voksne må i større grad finne seg i å bytte beite uten å få betalt utdanning tror jeg. Bra innlegg, vixen!
|
|
|
#84 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tror at vi har lagt opp et utdanningsløp her i landet som gjør at altfor mange ungdommer faller av lasset. De praktiske fagene har blitt for teoretiske. Jeg tror mange trenger å føle at de mestrer, og får til, og at de er viktig, at de kan bidra.
|
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Vixen sitt innlegg var kjempeflott, ja! Og som lærer til ungdom i et land med et så godt utbygd velferdssystem, føles det av og til som å pisse i motvind når man prøver redusere frafall og antall stryk med mer IKT, mindre teori, lesegrupper, leksehjelp, tettere kontakt med hjemmet, spill i undervisningen, mer helsesøster og hva_har_du. Disse tiltakene er vel og bra de, men hovedgrunnen til frafallet er jo at ungdommen ikke er "sultne" nok lenger. De mangler motivasjon til å komme seg gjennom skolen, rett og slett, og det tror jeg dessverre velferdssystemet vår har en stor del av skylden for. (Det gjelder selvsagt ikke alle, men altfor, altfor mange.) |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Jeg tror absolutt noen er sånn. Men det går heller ikke an å si at alle er sånn. For det er definitivt hardtarbeidende ungdom der ute, som gjør en strålende jobb.
|
|
|
#87 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg husker den imidlertid ikke, og skulle ønske at folk kunne lese det som faktisk står skrevet, fremfor å tillegge andre en hel rekke tenkte motiver fordi de skrev noe i en diskusjon for lenge siden.
|
|
|
#88 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#89 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Problemet med solskinnshistorier ala prolapsen tidligere her er jo at det trykker på noen knapper hos mange som lever i en slitsom situasjon. Er man ikke synlig syk er det utrolig hvor mye sladring og synsing man blir utsatt for, å få det insinuert at mange sykeliggjør seg selv hjelper ikke på selvfølelsen.
|
|
|
#90 |
|
Erfaren nok
|
Definitivt. Og jeg kjenner stikket jeg og, men har på en måte hatt så mange år med usynlig diagnose/smerter, at jeg har lært meg å koble det litt ut. Jeg, de rundt meg og fagfolk rundt meg kjenner ståa. Det får holde.
|
|
|
#91 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Nå gjør NAV andre ting enn å forholde seg til kompliserte lidelser, da. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Erfaren nok
|
Det er ganske vanvittig uansett
|
|
|
#93 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Ja, eller så får man feil info fra nav forvaltning, eller saksbehandler eller kundesenteret. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg skjønner godt hva rine mener, og jeg tenderer til å være enig i at omfanget av fysisk sykdom og psykisk sykdom blant både ungdom og voksne i dag er veldig stort og antakeligvis henger sammen med både manglende motivasjon hos en del og gode velferdsordninger. Samtidig svir det skikkelig for en person som jeg som alltid har både vært ressurssterk, gjennomført utdanning til punkt og prikke, omtrent ikke vært borte fra skole eller jobb en dag i mitt liv og tatt ansvar for syke foreldre og egne barn å høre at diagnosen / tilstanden man har kjempet seg gjennom de siste årene ikke skal generere sykepenger - med tanke på at jeg hadde langt dårligere allmenntilstand enn de fleste personer med langtkommen kreft (sitat lege). Jeg var virkelig ikke i stand til noe som helst, og er man i en slik tilstand mener jeg at et velferdssystem som vårt bør dekke i hvert fall noe av kostnadene. Ikke bare fordi "jeg fortjener det", men også fordi det å slippe å flytte pga katastrofe i økonomien var en var vesentlig grunn til at jeg nå er nesten tilbake i full jobb og at familien vår fremdeles er velfungerende og samlet. Å sette folk på bar bakke økonomisk i en situasjon som fra før er særdeles vanskelig og hvor man rett og slett ikke fungerer fysisk, kan virkelig tippe lasset og sørge for at man aldri kommer seg på beina igjen og igjen kan bidra til fellesskapet.
Sist redigert av oslo78 : 08-05-13 kl 00:28. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er NAV virkelig så ille?Oslo78:Jeg er med på at velferdsstaten bør dekke noe av kostnaden jeg også, men jeg er ikke for 100 % sykepenger til mer diffuse diagnoser og subjektive plager. (Og det var en generell uttalelse, ikke ment som kritikk/spark/stikk til deg eller andre i tråden.) |
|
|
|
|
|
#96 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Hva er diffuse og subjektive plager, egentlig? Må man ha et amputert bein for å være syk? Hvem definerer hva som er sykt nok hvis ikke det er legen? Jeg har inntrykk av at flere tror at det bare er å si at en er syk så får man stønad. Sånn er det heldigvis og selvsagt ikke. En behandlende lege er jo inne i hele prosessen og avgjør om behovet for en mer tilrettelagt hverdag er tilstede. Hvorfor denne holdningen om at alle forsøker å svindle til seg stønad? Er det virkelig så attraktivt å havne utenfor arbeidslivet?
|
|
|
#97 |
|
Er frisk!
|
Jeg vet at det var en generell uttalelse, men jeg er bare ikke med på at det er subjektive plager når man faktisk svimer av fordi man gjør noe så syndig som å prøve å gå i dusjen. Det er grader av alt, og selv om det ikke er kreft eller influensa som gjør at man er fryktelig syk, føler jeg det vondt å få det kalt "subjektive plager". Kanskje fordi jeg hele tiden har følt dårlig samvittighet for at jeg ble syk, at det burde kunne gå an å ta seg sammen...
|
|
|
|
#98 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Er NAV virkelig så ille?Litt på siden kanskje, men relevant til debatten allikevel:
|
|
|
#99 |
|
Leser
|
Akkurat dette vil nok alltid være slik. Det er noe med at medisin er et fag som også hele tiden er i utvikling. Da jeg vokste opp, var det ingen som hadde diagnosen adhd (jeg vokste opp i ei bygd), nå vet de fleste hva adhd er, og diagnosen er vel også blitt mer differensiert med i alle fall add (og en til tror jeg? Men husker ikke nå hva?). Samme med dysleksi, som også er blitt utvidet til dyskalkuleksi.
|
|
|
#100 |
|
Hertuginne
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?I min syv måneder lange sykdomsperiode jeg hadde for en stund tilbake så opplevde jeg NAV som omtrent fraværende. Alt ansvar for å "fikse" meg lå på meg og legen min og oppfølgingen lå på arbeidsgiver. For meg som ikke var 100 % syk og i tillegg er rimelig ressurssterk så fungerte dette helt greit. Med hjelp av de rundt meg klarte jeg å skaffe meg psykolog (privat, betalte selv), begynte å trene (betalte selv, både medlemskap og PT), fikk tilrettelagt arbeidstid som det passet meg best fordi jeg er heldig og har en flott arbeidsgiver og en fleksibel jobb. Det eneste vi merket til NAV var purring på manglende dokumentasjon på dialogmøter og oppfølgingsplan (som vi ironisk nok hadde sendt inn elektronisk via altinn, vi hadde gjort vårt) og innkalling til dialogmøte etter seks måneder.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|