Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-07, 22:45   #24
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Him - du "lager" et konkret eksempel ut av min generelle kommentar om økologiske varer -

"Nei, økologiske produkter forurenser ikke nødvendigvis mindre. Økologiske spanske appelsiner er mye mer belastende for miljøet enn uøkologiske gulrøtter."

Det er helt riktig at man skal være bevist, men da må man sammenligne riktig. Jeg skjønner også at det kan være bedre å spise norske uøkologiske gulerøtter fra Norge enn å importere økologiske fra Spania. Men det avhenger jo av kvanta mm. Men du kan ha et poeng.

Derimot tror jeg ikke det er noen tvil om at:
Økologiske spanske appelsiner forurenser mindre enn uøkologiske spanske appelsiner.
Økologiske norske gulerøtter forurenser mindre enn uøkologiske norske gulerøtter.

Så en liten kommentar på det med forbruk og eksemplet med bukser. Det finnes da virkelig såpass mye klær her i verden at hvis "vi" skal fortsette med å kjøpe ti bukser når vi trenger fire, så hjelper det ikke så mye for verden at vi sender de videre. Du nevnte selv transport ovenfor. Det er viktig å huske at både produksjonen av buksene samt transporten til et "u-land" forurenser. Det hadde vært bedre om vesten godtok "mindre inntekter" og en noe dårligere økonomi for å heller hjelpe fattige land. Ikke gjennom u-hjelp, men ved å slippe de til på verdensmarkedet. Men det er kanskje en annen diskusjon...

Å drikke eplejuice istedenfor appelsinjuice synes jeg blir et litt tullete forslag, jeg har ikke foreslått en så snever definisjon av hva som er miljøvennlig, og jeg ønsker ikke et samfunn som er det heller. Hvis vi kvitter oss med OVERFORBRUKET vårt, ville vi nemlig forurense på et langt lavere nivå enn i dag.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.