Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-13, 21:28   #481
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg er for vesentlig strengere krav for katteeiere også. Jeg er katteier selv btw. Og synes det er en uting at katter ses på som gratis, rimelige og enkle i drift og som greier seg selv ute over lengre perioder. Dyr burde være dyrt og prisen burde inkludere anbefalte vaksinasjoner og sterilisering. Og det burde være obligatorisk sertifisering for hver dyreart.

Gammel 19-04-13, 22:13   #482
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er da bare å innføre halsbåndplikt på katter. Også melder man katten/eieren til politiet. Det er virkelig ikke noe vanskeligere enn med hunder altså.

Halsbånd er ingen god løsning for katter, som smyger seg under gjerder og klatrer i trær og hopper fra grener. Vår katt ble reddet i siste liten fra en gren.

Da må man antagelig øremerke eller lignende.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:17   #483
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katter kan ha halsbånd hvis dette er av strikk slik at det faller av hvis de henger seg opp. Chipping burde være obligatorisk og en del av kjøpesummen. Jeg er ikke tilhenger av båndtvang på katt, det er på ingen måte det samme som på hund. Da er det faktisk bedre å forby (ute)kattehold i områder der husene står så tett at det ikke er gjørbart å skjerme naboen.

Gammel 19-04-13, 22:28   #484
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Halsbånd er ingen god løsning for katter, som smyger seg under gjerder og klatrer i trær og hopper fra grener. Vår katt ble reddet i siste liten fra en gren.

Det vil jo ikke være et problem hvis katten ikke får lov til å gå ute alene mer.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Katter kan ha halsbånd hvis dette er av strikk slik at det faller av hvis de henger seg opp. Chipping burde være obligatorisk og en del av kjøpesummen. Jeg er ikke tilhenger av båndtvang på katt, det er på ingen måte det samme som på hund. Da er det faktisk bedre å forby (ute)kattehold i områder der husene står så tett at det ikke er gjørbart å skjerme naboen.

Det er absolutt det samme for meg hvordan man løser det, så lenge jeg slipper å ha alle nabolagets kattekrek som leieboere i min hage. : storsinnet:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:32   #485
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også der at jeg ikke egentlig bryr meg om hvordan problemet løses hvis jeg bare slipper i finne bæsjen til nabokattene i Hagen min. :raus:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:38   #486
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er mer opptatt av dyrevelferd enn av naboer, men det er klart at hvis man ønsker å bo der husene står veldig tett kan det være ting man må velge bort. Det blir jo et spørsmål om hvor mye naboer skal kunne kreve skjerming mot andre naboers kjæledyr. Hunder kan jo også være svært sjenerende selv om båndtvang overholdes.

Men jeg er imot tiltak som går veldig på tvers av dyrets natur, da er det bedre å forby dyrehold i sin helhet synes jeg.

Gammel 19-04-13, 22:42   #487
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Katt i bånd?

Jeg irriterer meg grenseløst over nabokattene som pisser under trappa vår å skiter i hagen, men jeg ser på det som vårt problem egentlig. Vi må bygge igjen under trappa og få gresset til å gro skikkelig i hagen. Bortsett fra dette er ikke vi plaget veldig mye med katter. Jeg synes det er er verre der det er mye villkatter. De synes jeg noen burde samle inn og avvlive. Det er ett stort problem både i byen der moren min bor og på vestlandet der faren min bor. Katter som ingen eier og som formerer seg som gale er et samfunnsproblem. At naboen har en katt som er kastrert og chippet - not so much.

Katter i bånd? Nei, det er dyreplageri altså. Jeg hadde engang en perser og han var bare inne. Han nektet å tråkke på gress og var skikkelig sær. Bånd ville han i hvert fall ikke ha. Han var fornøyd med å sitte å passe på forbipasserende i viduskarmen. De fleste katter har allikevel stor glede av å være ute og jakte og det er fint å få redusert muse og rottebestanden litt - og nei, vi har ingen fuglearter her i Norge som er truet av huskatter.

Gammel 19-04-13, 22:44   #488
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FTR: Jeg liker naboens katt, altså. Jeg liker bare ikke at hun bæsjen i blomsterbedene mine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:49   #489
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Katt i bånd?

Jeg irriterer meg grenseløst over nabokattene som pisser under trappa vår å skiter i hagen, men jeg ser på det som vårt problem egentlig. Vi må bygge igjen under trappa og få gresset til å gro skikkelig i hagen. Bortsett fra dette er ikke vi plaget veldig mye med katter. Jeg synes det er er verre der det er mye villkatter. De synes jeg noen burde samle inn og avvlive. Det er ett stort problem både i byen der moren min bor og på vestlandet der faren min bor. Katter som ingen eier og som formerer seg som gale er et samfunnsproblem. At naboen har en katt som er kastrert og chippet - not so much.

Katter i bånd? Nei, det er dyreplageri altså. Jeg hadde engang en perser og han var bare inne. Han nektet å tråkke på gress og var skikkelig sær. Bånd ville han i hvert fall ikke ha. Han var fornøyd med å sitte å passe på forbipasserende i viduskarmen. De fleste katter har allikevel stor glede av å være ute og jakte og det er fint å få redusert muse og rottebestanden litt - og nei, vi har ingen fuglearter her i Norge som er truet av huskatter.

Hvis det er dyreplageri å holde styr på katten sin, så er det jo et spørsmål om katter burde være tillatt i tettbebygde strøk.

Det er klart det er "mitt problem" når nabolagets katter bæsjer i hagen min, men det burde ikke være mitt problem. Det burde være noe jeg var forskånet for, på lik linje med at jeg er forskånet for hundebæsj i hagen.

I tillegg er jeg katteallergiker, og synes jeg burde vært forskånet for katter i hagen generelt.

Gammel 19-04-13, 22:50   #490
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Egentlig kjenner jeg at jeg blir mer og mer positiv til reptiler etter hvert som denne diskusjonen utarter; jeg har aldri vært plaget med noens slange- eller skilpaddehold.

Gammel 19-04-13, 22:51   #491
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er mer opptatt av dyrevelferd enn av naboer, men det er klart at hvis man ønsker å bo der husene står veldig tett kan det være ting man må velge bort. Det blir jo et spørsmål om hvor mye naboer skal kunne kreve skjerming mot andre naboers kjæledyr. Hunder kan jo også være svært sjenerende selv om båndtvang overholdes.

Men jeg er imot tiltak som går veldig på tvers av dyrets natur, da er det bedre å forby dyrehold i sin helhet synes jeg.

Ja, men jeg tenker også at dersom man velger å bo tett så må man også være raus ovenfor naboer. Jeg bor i rekke og kan ikke nekte naboen å ha verken katt eller hund. Hvis jeg synes det er veldig plagsomt så er det mitt problem og ikke deres og hvis jeg vil være helt i fred for biler, liv og røre, kjæledyr og bållukt (jamfør en annen diskusjon her inne) så burde ikke jeg kjøpe bolig i rekkehus.

Gammel 19-04-13, 22:55   #492
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Hvis det er dyreplageri å holde styr på katten sin, så er det jo et spørsmål om katter burde være tillatt i tettbebygde strøk.

Det er klart det er "mitt problem" når nabolagets katter bæsjer i hagen min, men det burde ikke være mitt problem. Det burde være noe jeg var forskånet for, på lik linje med at jeg er forskånet for hundebæsj i hagen.

I tillegg er jeg katteallergiker, og synes jeg burde vært forskånet for katter i hagen generelt.

Ja, mulig, men er dette et veldig stort problem der du bor? Jeg har ikke inntrykk av at folk storsett er plaget av katter, dersom det ikke er mye villkatter ol. Her har det vært mer trøbbel med reinstyr som skremmer livet av ungene, spiser opp alle blomstene og bæsjer overalt.

Gammel 19-04-13, 23:06   #493
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg bor i rekkehus og har katt selv, men jeg plages faktisk likevel av naboenes katter. Det er rett og slett for mange her. Men ja, det er mye som er en avveining mellom personlig frihet og hensyn til naboer når man bor tett og det er ikke alltid åpenbart hvor grensa bør gå. Jeg irriterer meg grenseløst over folk som røyker ute slik at det kommer røyklukt inn hit for eksempel. Og over hunder som bjeffer/skvetter/skremmer katter og barn. Bånd eller ikke. Jeg har ikke fasiten, men jeg har ingen tro på å lage regler som gjør at man kan ha dyr i ekstremt unaturlige former, altså hvor det er tatt mer hensyn til naboen enn til dyret. Da er det bedre med et forbud synes jeg. En katt og en katt er ikke det samme heller, noen raser kan fint bo på en 20 kvm blokkleilihget mens andre må løpe mer fritt for å ha det bra.

Imidlertid tror jeg at dersom det blir slik at dyr koster endel og man må ha sertifisering for å få kjøpe, vil mye av disse problemene bli vesentlig redusert både fordi terskelen for å skaffe seg dyr blir så høy som den bør være og fordi de som fortsatt vil ha dyr er av den mer dedikerte typen.

Gammel 19-04-13, 23:14   #494
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg bor i rekkehus og har katt selv, men jeg plages faktisk likevel av naboenes katter. Det er rett og slett for mange her. Men ja, det er mye som er en avveining mellom personlig frihet og hensyn til naboer når man bor tett og det er ikke alltid åpenbart hvor grensa bør gå. Jeg irriterer meg grenseløst over folk som røyker ute slik at det kommer røyklukt inn hit for eksempel. Og over hunder som bjeffer/skvetter/skremmer katter og barn. Bånd eller ikke. Jeg har ikke fasiten, men jeg har ingen tro på å lage regler som gjør at man kan ha dyr i ekstremt unaturlige former, altså hvor det er tatt mer hensyn til naboen enn til dyret. Da er det bedre med et forbud synes jeg. En katt og en katt er ikke det samme heller, noen raser kan fint bo på en 20 kvm blokkleilihget mens andre må løpe mer fritt for å ha det bra.

Imidlertid tror jeg at dersom det blir slik at dyr koster endel og man må ha sertifisering for å få kjøpe, vil mye av disse problemene bli vesentlig redusert både fordi terskelen for å skaffe seg dyr blir så høy som den bør være og fordi de som fortsatt vil ha dyr er av den mer dedikerte typen.

Helt enig med deg.

Jeg irriterer meg over at folk i borettslaget har med seg hund på lekeplassen, men jeg sier ingenting. Greit at de plukker opp bæsj, men de tisser jo overalt også.

Kanskje det egentlig hadde vært bedre hvis alle bare hadde en skilpadde hver i stedet, sånn som Teofelia forslår.

Gammel 19-04-13, 23:17   #495
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, mulig, men er dette et veldig stort problem der du bor? Jeg har ikke inntrykk av at folk storsett er plaget av katter, dersom det ikke er mye villkatter ol. Her har det vært mer trøbbel med reinstyr som skremmer livet av ungene, spiser opp alle blomstene og bæsjer overalt.

Stort problem, og stort problem fru Blom. Jeg har vel talt en fem–seks katter som jeg kjenner igjen, og de er jo innom hagen min titt og ofte. Men noe stort problem, som i uoverkommelig, er det jo ikke. Et par av dem har løpt inn i huset på sommerstid, når døren har stått åpen, og det misliker jeg sterkt, men de har vi heldigvis klart å få ut igjen ganske kjapt.

Det er ikke et så stort problem at jeg har klaget til de katteeiende naboene, hvis det er det du mener, men jeg ser ikke bort fra at jeg tar i bruk en spruteflaske med vann i løpet av sommeren, for å prøve å gjøre hagen vår litt mindre attraktiv. Jeg synes tross alt at jeg har førsteprioritet på å bruke den, selv om jeg er enig at man ikke kan forvente samme privatliv i byen som på landet.

Grevlingen som stadig vekk er innom, er jeg derimot ikke helt sikker på hva jeg syns om. Jeg veksler mellom "vanvittig kult!" og "jaiks!". Foreløpig har han ikke ødelagt noe, og kommer bare frem på kveldstid når vi har gått inn, så inntil videre har jeg en liten knapp på "vanvittig kult!", men bare en liten.

Gammel 19-04-13, 23:21   #496
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er vi inne på noe med reptiler igjen. Disse vil ikke plage naboen med å drite i hagen dems, skremme katta,eller hunden. Da de holder seg innendørs, de vil ikke klare å formere seg i det fri, og bli villreptiler. Samtidig så er de heller ikke gratis i innkjøp. For prisen av en øgle, må du ut med ett par undulater og en kanin, og kanskje også ett hamster. I tillegg så er de allergivennlige

Egentlig kjenner jeg at jeg blir mer og mer positiv til reptiler etter hvert som denne diskusjonen utarter; jeg har aldri vært plaget med noens slange- eller skilpaddehold.

Du har aldri blitt plaget av noens hertilhold, til tross for at det etter kalkulasjoner allerde finnes 1herptil for hver 6 hund.

Eller var det 1:3? Kan ikke si sikkert, da jeg ikke har tall på hvor mange hunder det finnes i landet

Sist redigert av Ka1 : 19-04-13 kl 23:28.
Ka1 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 23:30   #497
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plages absolutt av naboens katter, men det spørs om jeg ikke hadde blitt plaget mer av den økte rottebestanden om de ikke gikk løs.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 23:32   #498
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er også der at jeg ikke egentlig bryr meg om hvordan problemet løses hvis jeg bare slipper i finne bæsjen til nabokattene i Hagen min. :raus:

Vi ha 4-5 katter som er her flere ganger i uken, jeg er lei av kattehår på alle pute til utemøblene, kattebæsj overalt og katter som flyr inn så fort vi åpner verandadøren.
Ja å så er jeg lei den evinnelige hylinga til de kattene når de slåss på natten som nå skjer flere ganger i uken.

Poden ønsker seg katt, men det er ikke aktuelt så lenge vi bor så tett som vi gjør.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 23:40   #499
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke bestanden av reptiler vil øke drastisk ved en evt mykgjøring av loven. Dette basert på en rekke faktorer.
-Det er utrolig mange som syns slike dyr er ekle.
-Om dyrene er lovlig, så mister de mye av "kulhet"-faktoren
-Herptilhold har en relativt lav interesse
-mange dyrebutikker vil ikke selge reptiler, da:
-få kjøper de pga punkter nevt over.
-de tar mer plass i butikken i tilleg til eksisterende utvalg
-oppdrettere/entusiaster foretrekkes av entusiaster

Bare se hvor mange på dette forumet som er i mot.
Jeg har liten tro på at reptilhold vil blomstre.

Gammel 19-04-13, 23:47   #500
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg kom akkurat på at jeg har akvarium og at det kanskje for noen klassifiseres som dyr i bur. :kaster stein i glasshus:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.